Scannen en fotografie van muntjes en bankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 05 mar 2010, 15:07

Afbeelding

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 06 mar 2010, 12:34

Herman,

Ik heb je verhaal 2 maal gelezen en had een klein beetje moeite om te begrijpen welke kant je nu precies op wilt.. :roll:

Wat ik wel weet is dat alles staat of valt met wat je gebruikt voor "hardware" (hetzij scanner of camera..) De ene scanner is de andere niet, camera's zit natuurlijk ook een wereld van verschil in.. Fotograveer je met flits? Daglicht? Tl verlichting, etc..

Zoveel factoren kunnen je afbeelding beinvloeden. Dan natuurlijk ook nog de software kant van 't verhaal, etc...(hoe sla je 't op, met RGB, CMYK, etc..) Het lijkt me trouwens not done om een afbeelding in bv Photoshop of Corel te "pimpen" en even een kleur filtertje erover te gooien als het om verkoop/ruil gaat.. Want waarom dan niet even een scheurtje of krasje weg poetsen.. Het eind is dan echt zoek... Met me grafische achtergrond zou ik dat wel kunnen.. :wink:

Sander

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 06 mar 2010, 13:13

De meeste afbeeldingen die ik minder vind zijn duidelijke met een (huis-,tuin- en keuken-)fotocamera gemaakt. Vaak te donker of juist te licht.

Van bankbiljetten is met een gemiddelde scanner wel een redelijke scan van te maken(tenminste als ik die van mezelf redelijk mag noemen.... :D . Ze zijn vaak alleen wat scheef, maar dat is meer een gebrek aan geduld). Ik scan ze in de hoogste resolutie die mijn scanner aan kan. De imagehost die aan dit forum gekoppeld zit verkleint 'm toch automatisch, dus dan zie je toch gelijk het biljet in 1 oogopslag, en als nog meer detail wil zien, kun je er gewoon op klikken.

Enige "bewerken" wat ik doe ik de witte stukken er af halen.

verder bewerken lijkt me zinloos, misschien dat je als verkoper in eerste instantie meer verkoopt, maar als het geleverde tegenvalt, komen ze niet meer terug of, nog erger, komen ze wel terug om hun geld terug te eisen.

Als je dingen inscant om te showen en ze dan bewerkt, hou je alleen jezelf voor de gek.

Met munten is het wat lastiger, ik heb 1x een munt gescand, en daarvan vond ik het resultaat maar matig. Hoogstwaarschijnlijk omdat het deksel niet goed sloot, zodat er licht bij kwam.

Met een fotocamera lijkt het me nog een stuk lastiger om een redelijke foto te maken zonder een goede camera en/of zoiets :

Afbeelding
Verzamelaar van bankbiljetten.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 06 mar 2010, 13:41

Het gebeurd je wel dat de munt beter is dan je hebt gefotograveerd,komt meestal door verkeerd licht val. Het is mogelijk om dat wat te corigeren tot het juiste beeld. Maar nooit beter maken dan het in werkelijkheid is daar win je op langere duur niets mee.

$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r » 06 mar 2010, 19:08

Wat fotograveren betreft zou ik zeggen zonder flits en gebruik maken van daglicht, op stand macro indien aanwezig.. Gebruik maken van statief of met een vaste hand..

rinuske
Senior lid
Senior lid

Bericht door rinuske » 07 mar 2010, 10:06

$and€r schreef:Wat fotograveren betreft zou ik zeggen zonder flits en gebruik maken van daglicht, op stand macro indien aanwezig.. Gebruik maken van statief of met een vaste hand..
zo doe ik het ook, dat gaat best goed alleen moet ik wat precieser worden, wil alles veel te snel doen :)
grtz Rinus

iedere munt is er een!!!
hoe verder weg ,hoe interessanter ie is

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”