Certificeren van bankbiljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
robertkok Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Certificeren van bankbiljetten

Bericht door robertkok » 07 nov 2020, 10:22

Waar kan ik mijn bankbiljetten laten certificeren? En wat zijn ongeveer de kosten daarvoor?

Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Certificeren van bankbiljetten

Bericht door Arjena3 » 07 nov 2020, 10:51

Dat kan bij PMG maar door corona zal dat lange tijd duren weet ik.

De kosten zijn afhankelijk van de waarde van het biljet.

meer informatie vind je hier: https://www.pmgnotes.com/

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 29 nov 2020, 15:51

Ik ben altijd oprecht benieuwd waarom mensen hun biljetten willen laten certificeren.
Alle certificeringsbedrijven hebben een commercieel en geen filantropisch motief.
(mits er twijfels over de echtheid van een biljet zijn natuurlijk, dan is een certificering altijd goed! -Al voorkomt het niet altijd alsnog discussies over echtheid :( -)

Dat wil zeggen dat de hoogste bieder de beste gradering/certificering krijgt.

De Nederlandse markt biedt nauwelijks meer voor een gecertificeerd biljet (daar gaan je euro's om het biljet te certificeren) en internationaal (met name in de Verenigde Staten) wil men bijna uitsluitend gecertificeerd.

P.s. er zijn bedrijven die voor 20% van de meerwaarde van een zeldzaam biljet (en voornamelijk bij munten), willen "re-slabben" op een hogere gradering. Los van alle artikelen die er al over geschreven zijn, en het ontbreken van werkelijke meerwaarde, zou dit business-model van enkele bedrijven, die er dus hun geld mee verdienen om een hogere gradering aan een biljet toe te kennen, reden genoeg moeten zijn om NIET op deze manier te willen graderen.
P.s.2 de discussie tussen koper en verkoper over de kwaliteit is na het graderen dus ook niet voorbij, omdat er XF biljetten als UNC gegradeerd worden! (UNC 65, UNC 66, UNC 67, UNC 68 en UNC 70 bedoel ik dan natuurlijk).
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 29 nov 2020, 20:22

Ik houd er helemaal niet van. Als ik een bankbiljet koop dan wil ik een bankbiljet voelen en geen plastic. Ik kocht veel bij de voorzitter van de IBNS maar die verkoopt alleen nog maar biljetten in PMG. Tja, dan houdt het op.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

CorioCoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door CorioCoins » 29 nov 2020, 22:14

Patrickp_nl schreef:
29 nov 2020, 15:51
P.s. er zijn bedrijven die voor 20% van de meerwaarde van een zeldzaam biljet (en voornamelijk bij munten), willen "re-slabben" op een hogere gradering.
Ik heb interesse in de onderbouwing met bewijzen van deze stelling, want dat zou imo toch wel lucratief voor me kunnen zijn :lollig:

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl » 29 nov 2020, 22:23

CorioCoins schreef:
29 nov 2020, 22:14
Patrickp_nl schreef:
29 nov 2020, 15:51
P.s. er zijn bedrijven die voor 20% van de meerwaarde van een zeldzaam biljet (en voornamelijk bij munten), willen "re-slabben" op een hogere gradering.
Ik heb interesse in de onderbouwing met bewijzen van deze stelling, want dat zou imo toch wel lucratief voor me kunnen zijn :lollig:
Ik heb het van "horen zeggen", via een gerespecteerde grote handelaar die zaken doet met en via USA. En als ik zelf al een/het adres had, zou ik die gasten eerder boycotten dan verder verspreiden :sarcasm1: .
Voor wie teveel tijd heeft: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=dU5TP_Cu3-M :yawn:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”