Bericht
door Patrickp_nl » 30 okt 2016, 14:01
"De waarde van elk object wordt bepaald door de markt."
In elk lesboekje economie zul je woorden van gelijke strekking vinden. Zo werkt het ook in onze hobby.
De markt is een term gebruikt om de verhouding tussen "vraag" en "aanbod" te bepalen. Bij veel consumptiegoederen bepaalt de vraag in hoge mate het aanbod.
Bij luxe goederen is het gebrek aan aanbod vaak de creatie van vraag.
In onze hobby zie je dat er verzamelaars zijn die om verschillende redenen verzamelen. De een verzamelt omdat een type (laat ik even van biljetten uitgaan) biljet nog niet in zijn collectie zit, ongeacht staat, als hij maar niet teveel hoeft te betalen, de ander verzamelt varianten, hoe kleiner en onbedoelder het verschil hoe leuker. Vooral als de variant bij andere nog niet bekend is, dan geniet deze verzamelaar vaak het meest. Weer anderen verzamelen alleen omdat ze een biljet mooi vinden (grafisch ontwerp, kleurgebruik, techniek, materialen, etc.). Veelal zoekt de verzamelaar een thema waarbinnen verzameld wordt (Wereld, Land, Kleur, Nominale waarde indicatie, afbeelding, etc. etc. etc.)
Toen in 1999 het verdrag van Maastricht getekend werd, en de koersen voor de aanstaande euro vastgesteld, en in 2002 de omwisseling daadwerkelijk plaatsvond, heeft dat een impuls gegeven aan de verzamelhobby van geld. Zowel de oude munten en biljetten als de euro munten en biljetten werden ineens door grote volksstammen als begerenswaardig ervaren.
Veel verzamelaars zijn echter, net zoals het vaker gaat bij nieuwe hobbies, al weer van het geloof af. Dat heeft in ieder geval op de meest recente uitgiften koninkrijksmunten tot effect gehad dat er een grote prijsdaling heeft plaatsgevonden.
Er zijn ook een groot aantal verzamelaars van guldenbiljetten bij gekomen, en maar heel weinig verzamelaars van eurobiljetten.
De reden hiervoor is gissen en laat ik over aan onderzoekers. Zelf vermoed ik dat het te maken heeft met a. uitvoering en b. weinig "Nederlanders" omschrijven zichzelf als "europeaan" tenzij expliciet gevraagd.
De verzamelaars van Eurobiljetten zijn duidelijk in de minderheid.
De marktwerking voor eurobiljetten is derhalve ook bijzonder te noemen. Ze zijn nog verkrijgbaar, dus waar zit de waarde.
Nou, probeer eens uit circulatie een 5 euro biljet te vinden, dat de handtekening van Dr. W.F. Duisenberg toont, en zich in ongecirculeerde staat bevindt. De kans hierop is niet heel erg groot meer.
Als je daar nog bijvoegt dat op elk biljet terug te vinden is in welke kolom en rij het zijn oorsprong in het vel vindt, en er verzamelaars zijn die het hele vel wensen te completeren, begrijp je dat de vraag voor sommige biljetten ineens enorme vormen aanneemt. Als net die ene die jij zoekt beschikbaar is, gesteld de verkoper is op de hoogte van wat hij heeft, kan een biljet van 5 euro ineens een veelvoud opbrengen.
Sommige handelaren rekenen zich overigens direct rijk. Zoals de handelaar die zijn Ongevouwen Ierse 500 eurobiljet op een veiling inbracht op een veiling (ik meen bij Akkermans maar kan me vergissen) met een startprijs van € 6.000,= (mocht iemand denken dat ik me in de nullen vergis, nee daar staat zes duizend euro). Waarom? Ierland had vanwege de omvang van haar inwonersaantal en economie het recht een zeer beperkt aantal 500 euro biljetten te laten drukken. In verzamelaarsland zo weinig (exact aantal weet ik niet meer, maar minder dan 60.000) produceren, is vragen om exorbitante bedragen. Het enige dat ik van deze veiling zeker weet is dat het biljet voor dit bedrag niet verkocht.
Dus, waar heeft de handelaar nu zijn inzet op gebaseerd? Kennis (markt, verzamelaars)... Feiten (lage productie cijfers, hoge kwaliteit biljet)... Gevoel (who knows...)...
Moraal. Hoe weet je nu wat iets waard is?
a. Kijk vooral goed rond naar handelsplaatsen (internet, beurzen, veilingen).
b. Volg gedurende enige tijd (voor iedereen kan dit een andere periode zijn) je favoriete items en zie voor welke bedragen ze worden aangeboden en verkocht. (Vooral kijken of ze ook verkocht worden, want sommige handelaren vragen prijzen die de werkelijkheid vele malen overstijgen.)
c. Koop een goede, recente catalogus van je verzamelgebied. Niet om je blind te staren op de prijzen, maar om een indicatie te hebben van waar je op moet letten en wat er bijzonder is aan het type of de varianten van wat je zoekt.
En uiteindelijk... Betaal alleen het bedrag dat jij er voor over hebt, want uiteindelijk bepaal jij of je iets wel of niet het geld waard vindt.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl