Beveiliging voor inscannen van biljetten

Plaats hier berichten over bankbiljetten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Re: Scannen

Bericht door Lumi » 30 dec 2009, 09:38

Gerardo schreef:Hallo Herman,

Ja dat kan na een bepaalde datum van je software zo zijn. (als je oude scan software gebruikt lukt het wel.)
Jij gebruikt nog office 2000 probeer het eens met die powerpoint te scannen en wegschrijven als JPG
Bij mij is dat daarmee wel gelukt toen ik ook zo'n melding kreeg.
Het is wel even lastiger om die scan te bewerken.

Veel succes
Kan ik hieruit de conclusie trekken dat in de software een beveliging is ingebouwd die biljetten herkend zodat ze niet gescand kunnen worden?

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander » 30 dec 2009, 11:32

Dit heeft moglijk te maken met de Eurion beveiliging. Dit is een tekencombinatie op het biljet dat door de software van scanners en kopieerapparaten wordt gelezen en daardoor een waarschuwing geven of een andere (afwijkende) afbeelding afdrukken.
Dit zijn bv de gele cirkeltjes op het 20 eurobiljet, rode cirkeltjes op het 10 eurobiljet. Op een brits biljet is het verscholen in muzieknoten. Het komt niet voor op alle biljetten meestal van hogere waarde. Misschien dat je ergens op het biljet deze combinatie ziet. (zie afbeelding).
Afbeelding

Alexander

Grijsaard
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Grijsaard » 30 dec 2009, 11:35

Herman,

Ik heb het even opgezocht op internet, omdat het mij wel interessant in de oren klinkt. Het is inderdaad een beveiliging tegen valsemunten. Ook is het zo dat verschillende denominaties niet gedecteerd kunnen worden. Technisch is het zeer moeilijk om alle biljetten te kunnen detecteren.

De Amerikaanse wet bijvoorbeeld stelt het inscannen of fotograferen van geld alleen niet strafbaar als het in zwart-wit gebeurd. Zie: http://www.treas.gov/usss/money_illustrations.shtml

Wel is het zeer vreemd dat producenten van scan apparatuur voor jou bepalen wat wel en niet ingescand mag worden. Zaken die wellicht nog werken is het omdraaien van het biljet (op zijn kop) op de zijkant en het uitzetten van de kleurenoptie. Mocht het dan nog niet werken dan zou je een goedkopere/gratis scanprogramma van internet kunnen proberen. Niet elk programma blokkeert namelijk de biljetten. Anders wordt het een plaatje van google images plukken, lijkt me minder moeite :)

Hieronder nog at engelse quotes met de bron die ik vond.
Wellicht kan je dus een zijde of zwart/wit wel scannen.

"Most new digital colour photo copiers will prevent you from photocopying notes too. They will normally allow you to do one side but will either fail to do the reverse or will do both sides in black and white only."

"The message in photoshop is identical as it's the same digimarc plugin, there's an interesting usenet thread about the algorithm and things it will and wont pick up, it will pick up the constelation of stars on a euro note for instance, even without the rest of the note, but it won't pick up the queens head from a £10 note on its own. although add an extra row of white onto the side and it seems to ."

http://forums.multiplay.co.uk/rants-rav ... -note-fame

http://www.geek.com/articles/news/lates ... -20040112/
http://slashdot.org/articles/04/01/08/0111228.shtml

Succes!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 dec 2009, 13:34

Ja Eurobiljetten kan ik ook niet scannen om deze reden. Mocht het echt een probleem worden dan kun je een iets oudere scanner kopen op Marktplaats of in de kringloopwinkel. Let er wel op dat je de software er bij krijgt (cd-rom).

Het is ook wel te begrijpen dat dit is ingebouwd. Als je ziet hoe mooi mijn printer kan printen, dan is een goede kopie van een biljet zo gemaakt. Als ik het 'biljet' dan uitgeef op een plek waar amper wordt gecontroleerd (oliebollenkraam ;)), dan is er wederom een vals Eurobiljet in de roulatie...

Maar goed er zijn nog wel wat meer trucjes ingebouwd om dergelijke zaken te voorkomen, zoals de zilveren strip.

Ik ga eens kijken of ik een Euro biljet met Paintshop wel kan scannen. :D

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 dec 2009, 13:45

Inscannen via Paintshop werkt ook niet, wellicht wordt de gewone scannersoftware ook gebruikt door Paintshop....

Gr. Jeroen

Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi » 30 dec 2009, 16:23

Ik kan de eurobiljetten gewoon inscannen. Wellicht ook omdat mijn scanner al zeker 6 jaar oud is. Ook met ander biljetten heb ik geen probleem. :D
Mocht het echt een probleem worden dan kun je een iets oudere scanner kopen op Marktplaats of in de kringloopwinkel. Let er wel op dat je de software er bij krijgt (cd-rom).
Let wel dat oudere scanners niet goed werken met Vista!! Scannen kan wel via paint oid, maar de bijgeleverde software draait niet onder Vista (tenminste bij mij niet).

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 30 dec 2009, 16:34

Mijn oude printer/scanner scande ook gewoon alle biljetten. Mijn nieuwe Canon Pixma 630 helaas dus niet :(

Gr. Jeroen

Terug naar “Bankbiljetten algemeen”