Bakenlood.
Moderator: koiboyke
Bakenlood.
Bakenlood van Haarlem. (16)79. Ingeslagen letter P bepaald de waarde van de penning.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bakenlood.
Hallo vutter,
Klopt dit dat deze loodjes als bewijs van betaling waren voor schippers?
Mvg,
.
Klopt dit dat deze loodjes als bewijs van betaling waren voor schippers?
Mvg,

Ja, dat klopt, deze penning is voor de binnen vaarwegen. Elke haven aan de Suydersee had zijn eigen penningen met eigen waarden.
De lengte van het schip bepaalde de hoogte van de belasting en werd door middel van een letter in de penning geslagen.
De lengte van het schip bepaalde de hoogte van de belasting en werd door middel van een letter in de penning geslagen.
Maar Haarlem ligt toch niet aan de Suydersee?
Oh, ik dacht eerst alleen als ze van zee af kwamen, maar dus ook voor de binnenvaart.
Omdat vroeger het IJsselmeer (Zuiderzee) natuurlijk nog een open verbinding had met de zee.
Mvg,

Ik ben niet helemaal juist geweest door de titel "Bakenlood" te geven. Dit lood valt onder "Tol en Baken looden".
Bakenlooden zijn voor schippers die op de Zuiderzee voeren en de havens die daar aan liggen bezoeken.
Tol looden zijn voor binnen vaarwegen en doorgangen.
Als je op de Amsterdamse grachten met je handel voer dan moesten er nogal wat bruggen geopend worden en vaak waren deze van een particulier
en moest er betaald worden. Aan de hand van deze looden konden de schepenen berekenen hoeveel belasting er geheven moest worden.
In het dorp Nieuwerbrug bij Woerden is zo,n ophaalbrug van een particulier. 15 jaar geleden moest ik nog 1,50 betalen om met de vrachtwagen
te mogen passeren.
Bakenlooden zijn voor schippers die op de Zuiderzee voeren en de havens die daar aan liggen bezoeken.
Tol looden zijn voor binnen vaarwegen en doorgangen.
Als je op de Amsterdamse grachten met je handel voer dan moesten er nogal wat bruggen geopend worden en vaak waren deze van een particulier
en moest er betaald worden. Aan de hand van deze looden konden de schepenen berekenen hoeveel belasting er geheven moest worden.
In het dorp Nieuwerbrug bij Woerden is zo,n ophaalbrug van een particulier. 15 jaar geleden moest ik nog 1,50 betalen om met de vrachtwagen
te mogen passeren.
Dank je vutter/aow-er,
Ik vind dit wel interessant omdat mijn opa turfschipper was.
En ik vermoed dat hij over de Zuiderzee moest om turf te halen?
Mvg,
.
Ik vind dit wel interessant omdat mijn opa turfschipper was.
En ik vermoed dat hij over de Zuiderzee moest om turf te halen?
Mvg,

Ik denk dat turfschippers die turf gingen laden bij de havens aan de oostkust van de Zuiderzee de oversteek maakten naar bv. Amsterdam.
Turf werd voornamelijk in Drenthe en de Peel gestoken. Van uit de Peel ging het met trekschuiten naar het westen.
Leuk om iets te weten over je roots. Er is vast nog wel het e.e.a. te vinden over de turfvaart.
Turf werd voornamelijk in Drenthe en de Peel gestoken. Van uit de Peel ging het met trekschuiten naar het westen.
Leuk om iets te weten over je roots. Er is vast nog wel het e.e.a. te vinden over de turfvaart.
Ik heb alle bakken nagekeken maar kan hem niet meer vinden, jammer, want ik heb lang geleden een penning gevonden van Amsterdam voor
een hoeveelheid turf. Het was een armen penning die de schepenen uitreikten aan behoeftige mensen in de winter.
een hoeveelheid turf. Het was een armen penning die de schepenen uitreikten aan behoeftige mensen in de winter.
Oh, dan is hij nooit over Zuiderzee gegaan om turf te halen want zijn standplaats/ligplaats was in Zuid-Holland.
Mvg,
Mvg,