Bakenlood.

Heb je vragen over de munt die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bakenlood.

Bericht door vutter »

Bakenlood van Haarlem. (16)79. Ingeslagen letter P bepaald de waarde van de penning.
P1030763 (Medium).JPG
P1030762 (Medium).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Bakenlood.

Bericht door Ger1 »

Hallo vutter,
Klopt dit dat deze loodjes als bewijs van betaling waren voor schippers?
Mvg, :) .
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Ja, dat klopt, deze penning is voor de binnen vaarwegen. Elke haven aan de Suydersee had zijn eigen penningen met eigen waarden.
De lengte van het schip bepaalde de hoogte van de belasting en werd door middel van een letter in de penning geslagen.
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Maar Haarlem ligt toch niet aan de Suydersee?
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

vutter schreef: 11 jun 2020, 16:12 Ja, dat klopt, deze penning is voor de binnen vaarwegen. Elke haven aan de Suydersee had zijn eigen penningen met eigen waarden.
De lengte van het schip bepaalde de hoogte van de belasting en werd door middel van een letter in de penning geslagen.
Oh, ik dacht eerst alleen als ze van zee af kwamen, maar dus ook voor de binnenvaart.
Omdat vroeger het IJsselmeer (Zuiderzee) natuurlijk nog een open verbinding had met de zee.

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Ik ben niet helemaal juist geweest door de titel "Bakenlood" te geven. Dit lood valt onder "Tol en Baken looden".
Bakenlooden zijn voor schippers die op de Zuiderzee voeren en de havens die daar aan liggen bezoeken.
Tol looden zijn voor binnen vaarwegen en doorgangen.
Als je op de Amsterdamse grachten met je handel voer dan moesten er nogal wat bruggen geopend worden en vaak waren deze van een particulier
en moest er betaald worden. Aan de hand van deze looden konden de schepenen berekenen hoeveel belasting er geheven moest worden.
In het dorp Nieuwerbrug bij Woerden is zo,n ophaalbrug van een particulier. 15 jaar geleden moest ik nog 1,50 betalen om met de vrachtwagen
te mogen passeren.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Dank je vutter/aow-er,
Ik vind dit wel interessant omdat mijn opa turfschipper was.
En ik vermoed dat hij over de Zuiderzee moest om turf te halen?

vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Ik denk dat turfschippers die turf gingen laden bij de havens aan de oostkust van de Zuiderzee de oversteek maakten naar bv. Amsterdam.
Turf werd voornamelijk in Drenthe en de Peel gestoken. Van uit de Peel ging het met trekschuiten naar het westen.
Leuk om iets te weten over je roots. Er is vast nog wel het e.e.a. te vinden over de turfvaart.
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Ik heb alle bakken nagekeken maar kan hem niet meer vinden, jammer, want ik heb lang geleden een penning gevonden van Amsterdam voor
een hoeveelheid turf. Het was een armen penning die de schepenen uitreikten aan behoeftige mensen in de winter.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Oh, dan is hij nooit over Zuiderzee gegaan om turf te halen want zijn standplaats/ligplaats was in Zuid-Holland.

Mvg, :)

Terug naar “Muntvondsten”