Andere hobbies
Andere hobbies
Heey, hebben jullie nog andere hobbys naast de verzameling? Persoonlijk doe ik nog bonsai een moestuin en vogels houden. Ben benieuwd.
Mvg C
Mvg C
Quality = Expectations Vs Reality
Re: Andere hobbies
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vogels spotten (en ik deed het al voor de Corona crisis).
Bonsai vind ik fascinerend en super gaaf, ooit zelf eens een simpel ding gekocht maar ik heb te weinig groene vingers.
Ik hou van (simpel) klussen (dakje op een tuinhuisje, kippenhok, hekje zetten, zelf een bed maken.. dat soort spul) en van bordspellen met speciaal bier met vrienden. Daarnaast vind ik miniature wargaming erg leuk maar heb daar te weinig tijd voor nu, en ben geïnteresseerd in geschiedenis in zijn algemeen.
En sommige zien de vrijwillige brandweer als hobby, maar dat is bij mij meer een verlengde van mijn werk.
Ik hou van (simpel) klussen (dakje op een tuinhuisje, kippenhok, hekje zetten, zelf een bed maken.. dat soort spul) en van bordspellen met speciaal bier met vrienden. Daarnaast vind ik miniature wargaming erg leuk maar heb daar te weinig tijd voor nu, en ben geïnteresseerd in geschiedenis in zijn algemeen.
En sommige zien de vrijwillige brandweer als hobby, maar dat is bij mij meer een verlengde van mijn werk.
Ik verzamel miniatuurauto's schaal 1:36 tot 1:40. Ik heb er 343 gesorteerd op merk, type, kleur.
Ik verzamel ook speldjes maar alleen speldjes die met ons verleden of gezin te maken hebben zoals merken van speldjes, auto's, sport, boeken, tv series enz.
Samen met de kinderen zijn we altijd op jacht naar press penny's en vogelveren.
Ik verzamel ook speldjes maar alleen speldjes die met ons verleden of gezin te maken hebben zoals merken van speldjes, auto's, sport, boeken, tv series enz.
Samen met de kinderen zijn we altijd op jacht naar press penny's en vogelveren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Die miniatuurauto's vind ik toch wel een bijzondere verzameling, hoor!
Proficiat.
Proficiat.
Ik zit al 25 jaar op scouting en heb afgelopen jaar een voorzichtige start gemaakt met een scouting ondersheidingen verzameling. Alsof ik me geld al niet kwijt kon aan munten 
Bonsai boompjes zijn ook erg leuk maar de ene die ik heb gehad heeft het niet overleeft.
Speciaal bier weet ik ook prima te waarderen

Bonsai boompjes zijn ook erg leuk maar de ene die ik heb gehad heeft het niet overleeft.
Speciaal bier weet ik ook prima te waarderen
De hobby begon toen Shell in de jaren 90 miniatuurauto's begon uit te brengen, per tankbeurt een bon en bij inlevering van 2 bonnen kon men een miniatuurauto uitkiezen. Ik begon het leuk te vinden maar hanteerde de regel dat een autootje niet meer mocht kosten dan € 5, -. Nadat ik mijn vrouw leerde kennen in Hongarije zag ik dat ze daar veel autootjes verkochten die heel erg goedkoop waren. Ik heb na een terugvlucht naar Amsterdam wel eens de vraag gehad of ik iets had aan te geven. 35 miniatuurautootjes in mijn rugzak. O ja, zei die knakker, maak de rugzak maar open dus hij was stomverbaasd dat ik niet had gelogen. Ooit één keer een uitzondering gemaakt voor een prachtige brandweerauto, die kostte € 6, - Zo af en toe kom ik nog wel eens een autootje tegen hier maar ik moet beginnen om iets te verzinnen want er kunnen er niet veel meer in die vitrinekast.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
@Ilosab schreef,
"Zo af en toe kom ik nog wel eens een autootje tegen hier maar ik moet beginnen om iets te verzinnen want er kunnen er niet veel meer in die vitrinekast."
Gewoon een tweede ernaast zo te zien plek genoeg.
.
Mvg,
.
"Zo af en toe kom ik nog wel eens een autootje tegen hier maar ik moet beginnen om iets te verzinnen want er kunnen er niet veel meer in die vitrinekast."
Gewoon een tweede ernaast zo te zien plek genoeg.

Mvg,

Ik heb van vroeger nog een hele serie 1.18 harley davidson modellen. Doe er niks meer mee. En een petten verzameling trouwens ook nog, als ik me goed herinner vroeger ook wieldoppen gespaard, heb er daar nu nog 1 van. Mijn oudste bonsai is nu ruim 3 jaar oud. Het is een jeneverbes, juniperus squamata die ik kaze no namida heb genoemd. Ik zal een foto zoeken erbij.
Bonsai vergt discipline en kennis, ik heb nu 5 verschillende soorten, 3 binnen soorten en 2 buiten. Ik heb de ficus benjamina variegata, ficus microcarpa gold coin en een ginseng voor binnen en een acer palmatum beni maiko en een juniperus squamata voor buiten.
Ik ben pas recentelijk verhuisd dus nu pas echt ruimte en tijd om de hobby naar buiten te verplaatsen. Er zullen dus nog wel enkele soorten bijkomen.
Leuke van de benjamina variegata is dat ik ze allemaal zelf gestekt heb.
Op deze foto rechts een plantje van 2 a 2,5 jaar oud en links een stek die net 4 a 5 maanden wortels heeft.
De binnen planten probeer ik allemaal zelf stekken van te maken en dan valt er wel eens een stek af en blijft er weer een staan.
Bonsai vergt discipline en kennis, ik heb nu 5 verschillende soorten, 3 binnen soorten en 2 buiten. Ik heb de ficus benjamina variegata, ficus microcarpa gold coin en een ginseng voor binnen en een acer palmatum beni maiko en een juniperus squamata voor buiten.
Ik ben pas recentelijk verhuisd dus nu pas echt ruimte en tijd om de hobby naar buiten te verplaatsen. Er zullen dus nog wel enkele soorten bijkomen.
Leuke van de benjamina variegata is dat ik ze allemaal zelf gestekt heb.
Op deze foto rechts een plantje van 2 a 2,5 jaar oud en links een stek die net 4 a 5 maanden wortels heeft.
De binnen planten probeer ik allemaal zelf stekken van te maken en dan valt er wel eens een stek af en blijft er weer een staan.
Dat gaat niet want daar loopt het dak schuin naar beneden. Enige optie zou zijn wat ruimte maken voor extra glasplaten.
Naast het verzamelen van munten zoek ik al 7 jaar met de metaaldetector. En sinds vorig jaar verzamel ik ook militaria uit de eerste wereldoorlog. Hier zijn al een aantal foto's van mijn militaria verzameling. Foto's van mijn mooiste detectorvondsten volgen nog.
Mvg, Bram
Mvg, Bram
......
....
......
Leuk Bram,
Ik heb een paar vragen, die stenen kruik is die ook uit WI?
En waar werd deze dan voor gebruikt?
Is die helm van de genietroepen of van de brandweer?
Verder zie ik ook nog 1 of 2 vreemde kruiken staan wat is dat precies?
Mvg,

Ik heb een paar vragen, die stenen kruik is die ook uit WI?
En waar werd deze dan voor gebruikt?
Is die helm van de genietroepen of van de brandweer?
Verder zie ik ook nog 1 of 2 vreemde kruiken staan wat is dat precies?
Mvg,

Dankje!
Die stenen kruik is inderdaad ook uit wo1. Het is een Britse SRD kruik en werd gebruikt om water (en nog vaker ook rum) naar het front te brengen. Die helm is een Franse helm voor infanterie troepen. De blauwe verf is de originele kleur zoals die tijdens de oorlog gebruikt is. Toen ik deze kocht iemand de helm helemaal wit geverfd. Waarom iemand dat ooit gedaan heeft weet ik niet maar met veel geduld heb ik de naoorlogse verf kunnen verwijderen. Hierdoor zijn ook de initialen aan de binnenkant terug zichtbaar geworden. De andere 'kruiken' zijn afgevuurde artillerie hulzen van messing.
Mvg,
"De andere 'kruiken' zijn afgevuurde artillerie hulzen van messing."
Ja, dat snap ik maar.................. die andere dan?
Mvg,
.
Ja, dat snap ik maar.................. die andere dan?
Mvg,

O ja zat andere hobbies hoor... Wandelen, piano spelen, jongleren, biljarten, reizen, Indonesie, paludarium, speciaal bier drinken, whisky verzamelen, tuinieren, in m"n hangmat liggen en Othello en andere bordspellen spelen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Oh, die. Dat is een franse veldfles met beker. Deze heeft nog de originele leren riem om hem aan de uitrusting te bevestigen.
Bram, zijn het 2 kruiken/veldflessen?
Die ene met de dunne tuit lijkt mij voor wijn?
Oja, ik verzamel naast mijn biljetten ook munten

En serieus ook mooi en goed gereedschap, want mijn vrouw zegt altijd, "dat heb je toch al".

Mvg,

Die dunne tuit was bedoelt om tijdens het drinken lucht in de fles te laten zodat je makkelijker kon drinken. In praktijk werd dit nauwelijks gebruikt. Het latere model dat na de eerste wereldoorlog werd gebruikt heeft deze kleine tuit dan ook niet meer. Het is inderdaad zo dat franse soldaten vaakGer1 schreef: ↑31 mei 2022, 09:16Bram, zijn het 2 kruiken/veldflessen?
Die ene met de dunne tuit lijkt mij voor wijn?
Oja, ik verzamel naast mijn biljetten ook munten![]()
En serieus ook mooi en goed gereedschap, want mijn vrouw zegt altijd, "dat heb je toch al".![]()
Mvg,.
veldflessen hadden: 1 voor water en 1 voor wijn.
Ik kon gisteren nummer 344 aanschaffen, een Citroën DS19 cabrio.
Oude winkelblikken, emaille borden en reclames
Verzamelen is een leuke bezigheid maar kan ook totaal uit de hand lopen. Je begint als kind met sigarenbandjes, lucifermerken en suikerzakjes.
Later toen ik groot was gegroeid kocht ik iedere keer dat ik binnenkwam bij DAF (ik was chauffeur onderdelenservice) in de jaren 70 een DAF model
en dat werden er tientallen, vitrine vol. Deze compleet verkocht naar de VS. Mijn buurman had een oude motor en ik was meteen verkocht, dus
binnen de kortste tijd een verzameling van 16 vooroorlogse en een handvol jaren 60. Geld nodig voor een huis dus de handel de deur uit na jaren
van restaureren. Ik ben een druk baasje want tussendoor ging ik ook graag op pad met de metaaldetector, nu 42 jaar en vitrines vol bodemvondsten
maar ook daar komt een einde aan want 2 maanden geleden alle vondsten verkocht. Niemand in de familie die enige interesse toont in opa zijn
verzameling maar wel in de waarde ervan, die maak ik samen met schatje (54 jaar samen) soldaat.
Nu kijk ik graag naar de verzamelwoede van onze forumleden met mooie aankopen voor de verzameling. De MD. blijft heilig want dat is een hobby
waar je rust in vind in de vrije lucht met kansen op leuke vondsten.
Later toen ik groot was gegroeid kocht ik iedere keer dat ik binnenkwam bij DAF (ik was chauffeur onderdelenservice) in de jaren 70 een DAF model
en dat werden er tientallen, vitrine vol. Deze compleet verkocht naar de VS. Mijn buurman had een oude motor en ik was meteen verkocht, dus
binnen de kortste tijd een verzameling van 16 vooroorlogse en een handvol jaren 60. Geld nodig voor een huis dus de handel de deur uit na jaren
van restaureren. Ik ben een druk baasje want tussendoor ging ik ook graag op pad met de metaaldetector, nu 42 jaar en vitrines vol bodemvondsten
maar ook daar komt een einde aan want 2 maanden geleden alle vondsten verkocht. Niemand in de familie die enige interesse toont in opa zijn
verzameling maar wel in de waarde ervan, die maak ik samen met schatje (54 jaar samen) soldaat.
Nu kijk ik graag naar de verzamelwoede van onze forumleden met mooie aankopen voor de verzameling. De MD. blijft heilig want dat is een hobby
waar je rust in vind in de vrije lucht met kansen op leuke vondsten.