BTW

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

BTW

Bericht door Ilosab » 01 jul 2021, 10:19

Iedere dag kijk ik op eBay.NL of er nog iets van mijn gading is te vinden.
Bij mijn vaste verkopers is een verkoper uit Groot Brittannië en sinds vandaag staat er onder het bedrag wat is geboden op het object nog een bedrag wat betaald moet worden aan BTW. https://www.ebay.nl/itm/124793258325?ha ... SwypJg3LoI Op dit item staat vermeldt dat er BTW en douanekosten in rekening kan worden gebracht. Bij een overzicht van alle objecten die deze verkoper heeft geplaatst staat het BTW bedrag per object.
Ik dacht dat het kwam omdat GB niet meer in de EU zit maar ik heb ook een verkoper uit Turkije bij mijn favorieten staan en bij hem staat het niet.
Heeft iemand dat soms al eerder gezien want ik zie het voor het eerst.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Re: BTW

Bericht door Alexander » 01 jul 2021, 11:04

Sinds vandaag wordt op alle producten besteld buiten de EU BTW geheven.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... press-duur

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 01 jul 2021, 12:12

Klopt, sinds vandaag staat het erbij. Ik weet nog niet of eBay dit daadwerkelijk al in rekening brengt of dit slechts ter indicatie is. Bij Koop Nu items staat het namelijk weer niet.... Ook klopt het percentage niet (voor NL dan), dit zou voor verzamelvoorwerpen 9% moeten zijn ipv 21%(tenzij dit recent is aangepast).

Overigens was boven 22 euro altijd al BTW verschuldigd alleen was de kans dat je een rekening(van PostNL/Fedex etc.) kreeg minimaal, in mijn ervaring tenminste.
Verzamelaar van bankbiljetten.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 01 jul 2021, 12:55

Goed opletten dus als men wat koopt, kan wel eens duurder uitpakken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe » 03 jul 2021, 23:22

Veiling gewonnen van een Engelse verkoper, bij afrekenen staat er inderdaad een bedrag met 21% btw erin, ook de verzendkosten lijken met de btw verhoogd te zijn(niet direct zichtbaar, maar lijkt me sterk dat meerdere verkopers hun verzendkosten tegelijk op hetzelfde moment hebben aangepast).
Ik heb nog niet betaald, benieuwd wat eBay's reactie wordt op mijn vraag over de 9% ipv 21%.

*edit*
Zojuist een factuur ontvangen van een Amerikaanse verkoper met items gewonnen voor en na 1 juli, zonder btw.... niet echt consequent. Terwijl er bij de veilingen die na 1 juli afliepen wel btw stond.... Toch maar een factuur opvragen bij de UK verkoper, om te zien of die wel verhoogd is met BTW.
Verzamelaar van bankbiljetten.

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde » 17 jul 2021, 11:43

surbe schreef:
03 jul 2021, 23:22
Zojuist een factuur ontvangen van een Amerikaanse verkoper met items gewonnen voor en na 1 juli, zonder btw.... niet echt consequent.
Dat kan ook gewoon, of de verkoper draagt de BTW af en dan hoeft de koper dat niet meer te doen, of de verkoper buiten de EU draagt geen BTW af en dan zal de koper dat bij het inklaren moeten doen.
Tot 1 juli gold daarvoor een vrijstelling van 22 euro. maar die is nu verdwenen.
Voor jou als koper is het in principe gunstiger als de verkoper al de BTW betaald, dan hoef jij geen inklaringskosten meer te betalen.
Voor informatie kan je ook hier kijken: https://ec.europa.eu/netherlands/news/n ... verkoop_nl
Persoonlijk vind ik het nogal twijfelachtig als een officiële EU overheidssite met ronkende teksten als
Uit onderzoek en ervaring is gebleken dat gewetenloze verkopers van buiten de EU deze vrijstelling misbruiken door hun zendingen, bijv. smartphones, onjuist te etiketteren om de btw te ontlopen. Door deze mazen in de wet vervalsen zij de concurrentie met hun concurrenten in de EU en lopen de EU-landen samen elk jaar zo'n 7 miljard euro aan inkomsten mis, waar de belastingbetalers voor opdraaien.
komen.
Het is dan net alsof ze een verlengstuk van een groep klagende ondernemers zijn...
En net doen alsof wij nu als burgers al jaren benadeeld zijn doordat er BTW zogenaamd ontdoken is. Dat zou dus betekenen dat de BTW nu ook omlaag zou moeten kunnen.
Maar dan nog, nu gaan we die zogenaamd ontdoken BTW toch ook als consument betalen? Die zogenaamde gewetenloze verkopers hebben nooit dat BTW voordeel gehad, het was de consument die het voordeel van de zogenaamd ontdoken BTW had.
De vrijstelling van 22 euro is altijd een bewuste keus geweest om er voor te zorgen dat het niet nodig was om voor relatief kleine BTW bedragen relatief hoge kosten in rekening te moeten gaan brengen.
In de nieuwe situatie verlaagt bijvoorbeeld PostNL wel hun inklaringskosten van 13,50 euro naar 4 tot 7 euro, overigens een bewijs dat we daar altijd veel te veel voor hebben betaald.
Maar zelfs met deze verlaagde kosten, betaal je vaak nog flink meer aan inklaringskosten dan aan belasting voor de pakketjes onder deze grens.
Degenen die dus echt gespekt worden in deze nieuwe situatie zijn dus niet de overheden die iets meer belasting ontvangen, maar de transportbedrijven die een enorme extra bron van inkomsten krijgen.
De consument is natuurlijk degene die uiteindelijk de rekening hiervoor betalen moet.

PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 » 17 jul 2021, 12:57

Ondertussen hebben de transportbedrijven er ook veel meer werk aan, wat gaat leiden tot gigantische vertragingen. Dan moeten die transportbedrijven weer extra opslag regelen etc.

Hier wordt echt helemaal niemand beter van.

Terug naar “Het Praathuis”