Ik ben er ingetrapt

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

Mitch1987 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Ik ben er ingetrapt

Bericht door Mitch1987 »

Jammer genoeg 13 valse munten in ieder geval dat denk ik.
75% is allemaal 1 tot 2 gram te zwaar.
2 of 3 stuks wegen 24,5 tot 24,8
1 stuk weegt precies 25 nu twijfel ik of die niet toevallig wel echt is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mitch1987 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Re: Ik ben er ingetrapt

Bericht door Mitch1987 »

En de 2.5 gulden welke precies 25 gram weegt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Hi Mitch,

Wat rot voor je. Nu je zeker weet dat ze vals zijn, kun je namen en rugnummers noemen van degene(n) die je heeft (hebben) bedrogen en waar ze actief zijn? Met het delen van deze kennis kun je wellicht andere forumleden behoeden voor oplichting. Ik ga ervan uit dat de verkoper(s) ze als echt heeft/hebben aangeprezen. Je hebt al geprobeerd verhaal te halen bij die persoon/personen? Ik ben wel van de Amerikaanse aanpak, oplichters aan de schandpaal!

Velen van ons zijn ervaringsdeskundige hoor. Ik heb 1-20 jaar geleden wel eens een vals gouden tientje gekocht van een handelaar die het vervolgens glashard ontkende. Die gast heeft nog steeds een webshop. En minder lang geleden kocht ik munten die als PR/UNC werden aangeprezen maar eigenlijk gewoon flink schoongemaakt waren.

Een positieve noot... Het veilingseizoen komt er weer aan. Meerdere veilinghuizen hebben genoeg mooi spul uit jouw interessegebied.

Take care,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Mitch1987 Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Mitch1987 »

Ik wist dat er een kans was dat ze nep waren. Ik heb het risico genomen. Maar de munt welke 25 gram weegt die vind ik erg vreemd. Heb jij enig idee of die misschien wel echt kan zijn? Het is de foto in de reactie.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Mitch1987 schreef: 29 sep 2022, 19:08 Ik wist dat er een kans was dat ze nep waren. Ik heb het risico genomen. Maar de munt welke 25 gram weegt die vind ik erg vreemd. Heb jij enig idee of die misschien wel echt kan zijn? Het is de foto in de reactie.
Nope, de beoordeling of die echt of nep zijn, laat ik graag aan anderen over. Anders moet je ze eens meenemen naar een beurs of forumbijeenkomst zodat je er kenners naar kunt laten kijken.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 »

Ik zag laatst weer een hele rits neppe Willem III en Wilhelmina rijksdaalders voorbij komen op MP. Ik hoop niet dat het deze zijn... Ook zonder de munten te wegen is met enige ervaring te zien dat de munten vals zijn. Bij Wilhelmina te herkennen aan de plek in het haar boven het oor en op de rijksdaalders van Willem III lijkt het alsof hij "boos" kijkt. Zo te zien zijn dit de bekende Aliexpress vervalsingen.

Het is mij in het verleden ook overkomen met een valse Willem I rijksdaalder 1840. Denk je via een munthandelaar met een zaak een echt exemplaar te kopen, blijkt die naderhand ook ontzettend vals te zijn en vervolgens wil de verkoper de munt niet terugnemen. Inmiddels ben ik wel in het bezit van een origineel exemplaar maar ik vind het wel jammer om te zien dat desbetreffende handelaar inmiddels NVMH-lid is geworden (was hij toen overigens nog niet).

Een lange tijd heb ik het ook niet aangedurfd om duurdere munten op marktplaats te kopen maar inmiddels heb ik wel enige ervaring opgebouwd om het kaf van het koren te scheiden. Gelukkig zijn er op marktplaats ook genoeg prima verkopers die wel goede munten leveren. Tot slot nog één tip: pas op met de zogenaamde erfstukken en zoldervondsten :knipoog:

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”