Vraagje over de 10 cent 1948, brede of smalle nek

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 09 okt 2009, 14:40

Op de MPO beurs van afgelopen zondag kwam ik Bjorn tegen. Hij had een leuke munt gekocht, een variant van de 1 cent 1948. Deze variant heeft een bredere nek dan normaal. In de NVMH almanak 2010 stond hij ook en dit heb ik ook gezien. Echter nu ik in mijn eigen almanak kijk (dezelfde) kan ik het nergens terug vinden.

Mijn vraag is nu dan ook (misschien aan Bjorn), op welke bladzijde van de NVMH almanak 2010 kan ik dit vinden. En wat zijn de specifieke verschillen. Geldt dit alleen voor de centen of zijn deze varianten ook te vinden tussen de stuivers, dubbeltjes en kwartjes?

@Bjorn, mocht het lukken zou je dan je munt (in het bijzijn van een normale) willen plaatsen? Ik heb namelijk een hele grote partij centen weten te bemachtigen, zoals je al weet. Hier zitten behoorlijk wat centen uit 1948 tussen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins » 09 okt 2009, 15:16

Ik heb niet de 1 cent, maar de 10 cent!
Dus wellicht zit het m daarin dat je het niet terug kan vinden.
Hieronder de foto's: (let niet op verschil in kleur, dat komt door de foto)
Afbeelding

Hopelijk lost dit je probleem op :)[/img]

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 09 okt 2009, 16:03

Dan zit het hem daar in, dacht al dat ik een proefdruk had waarin dit nog niet stond :D . Wel lastig te zien, maar inderdaad is de hals wat breder. Die diadeem en de parels daarin zie ik niet, jij wel?

Dubbeltjes uit 1948 zaten er ook bij, alleen niet zoveel als de centen uit 1948.

Gr. Jeroen

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 09 okt 2009, 17:12

Tja blijft een lastig verhaal dit soort dingetjes. Soms heb je net wat kleine verschillen in de stempels. Wanneer is het nu een officiele variant...

Ca. een jaar geleden stond er ook een heel verhaal over in de Muntkoerier dacht ik. Dat ging toen over verschillen in het muntbeeld van de 1/10 gulden 1945 uit Nederlands Indie dacht ik. Daar had iemand met heel veel van die muntjes en een goede loupe denk ik, waarschijnlijk op een gure winteravond 3 of 4 verschillende varianten gevonden, waarbij het jaartal of de letter dan elke keer net een beetje verschoven was.
In het papiergeld gaat men soms nog verder in het onderscheiden van allerlei varianten hoorde ik recent.

Hoe ver willen we hier bij het verzamelen mee gaan, het zijn kleine varianten maar wel gewoon hetzelfde munttype lijkt me...
Anders kan de Krause behoorlijk op de schop.

Ook bij het plantagegeld zijn van verschillende types verschillende stempels bekend, daar worden ze vooralsnog (gelukkig) nog steeds als hetzelfde type gerekend.

Ik ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkelt en hoeveel van dit soort varianten en nog gevonden gaan worden. Misschien ga ik er van de winter er ook eens een avondje voor zitten en dan vindt ik variant 5c ofzo en dan wordt ik wereldberoemd (in Nederland).
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

John
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door John » 10 dec 2009, 22:22

Hallo, ben net nieuw hier op de site. Las de vraag over de variant 10 cent 1948. Ik heb er een paar in mijn bezit die ik uit een handje dubbeltjes heb gevist. Volgens mij zijn ze niet zo heel erg zeldzaam. Het verschil in de breedte van de nek was me nooit opgevallen. Waar ik ze op sorteer is de afstand tussen de A (van Wilhelmina) en de K (van koningin). Bij de variant is de afstand zichtbaar kleiner. Verder lijkt de slag bij de variant wat zwakker. Er zitten wat minder details in het haar. Maar dat komt misschien ook omdat ze wat meer in omloop zijn geweest. Ik heb helaas nog geen unc van de variant gevonden. Overigens leukom jullie verhalen te lezen en de foto's te bekijken van nieuwe aanwinsten. Daar zitten hele mooie tussen. Groet, John

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 11 dec 2009, 12:10

Kijk Koen,

dat is gewoon een facet er bij , het kan ook zijn dat verzamelaars al
veel munt typen hebben en dan wat verder gaan, echt ook voor de lol.
En hoe ver moet je gaan , dat bepaald een ieder voor zich zelf.
Kijk ik zal bv niet zo op de stempelbreukjes af gaan bv de pukkels, maar als het nu een grappig iets geeft bv de 1 euro met traan bij het oog van
Beatrix en dan ook nog 2002 ja dat is leuk en kost niet veel.

Als een variant heel duidelijk met het oog te zien is verzamel ik die er bij
zoals de letter afstand, muntteken, groter jaartal of groter stempel, grover haar. Parels aan de rand of van de rand.

Maar ja ik vind het grappig en als je nog niet veel munt type hebt ga die
eerst er uit vissen en ga dan niet direkt kijken naar varianten dat komt later.

Jongens ik heb ook genoeg dubbeltje en zelfs rolletjes 1948, de losse ga ik natuurlijk wel even bekijken :D

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 11 dec 2009, 12:59

De afstand tussen de twee letters vind ik zelf ook een reden om 'm als variant te zien. De hals vind ik wat moeilijker te zien. Het is wel net of ze een dubbele onderkin heeft.....
Ik ga in ieder geval zo ook eens kijken of ik 'm tussen mijn dubbele munten heb zitten.
verzamelaar van wereldmunten

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 11 dec 2009, 14:22

Als eerste, van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum John!

Ik heb echt heel mijn bak uit zitten zoeken en kwam er niet uit. Nu jij hier aangeeft dat er ook een wezenlijk verschil zit tussen de A en de K zie ik het ook. Hartelijk bedankt daar voor. Moet alleen even de bak nog nazoeken, kijken of ik de variant er ook tussen heb zitten.

Ik ben van plan om een apart topic aan te maken van deze variant. kan iemand mij een duidelijk (grote resolutie 300 dpi) scan aanleveren van deze variant?

Kunnen we in dat topic direct alle verschillen aangeven, zodat er wél een duidelijk omschrijving bestaat van deze variant. De omschrijving in de NVMH almanak vind ik wel heel erg onduidelijk met onduidelijke afbeeldingen.

Gr. Jeroen

rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen » 11 dec 2009, 22:24

Deze variant is een jaar of 7 geleden ontdekt, door een collegaverzamelaar welke ik goed ken.
Hij schreef mij er destijds een brief over, en vroeg mijn ongezouten mening.

Na onderzoek, door diverse instanties/personen, waaronder ook het voormalige Munt en Penningkabinet in Leiden, kwam men tot de conclusie, dat per abuis een verkeerd muntstempel is gebruikt. Men heeft een exemplaar genomen, welke bedoeld was voor de slag van dubbeltjes voor Curacao (Schulmannr. 1338)

Pas later is deze variant opgenomen in de catalogi.
Overigens komt deze afwijking minder voor, maar om hem als zeldzaam te betitelen lijkt me wat overdreven.

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz » 11 dec 2009, 23:32

rtholen schreef:Deze variant is een jaar of 7 geleden ontdekt, door een collegaverzamelaar welke ik goed ken.
Hij schreef mij er destijds een brief over, en vroeg mijn ongezouten mening.

Na onderzoek, door diverse instanties/personen, waaronder ook het voormalige Munt en Penningkabinet in Leiden, kwam men tot de conclusie, dat per abuis een verkeerd muntstempel is gebruikt. Men heeft een exemplaar genomen, welke bedoeld was voor de slag van dubbeltjes voor Curacao (Schulmannr. 1338)

Pas later is deze variant opgenomen in de catalogi.
Overigens komt deze afwijking minder voor, maar om hem als zeldzaam te betitelen lijkt me wat overdreven.
Zoals Ron het verteld heb ik het ook gehoord.... maar zeldzaam is het niet hoor.... heb een aantal dubbeltjes zitten en daar zaten al wel een aantal varianten tussen.... het woord schaars lijkt me eerder op zijn plek!

voskeman
Superlid
Superlid

Re: Vraagje over de 10 cent 1948, brede of smalle nek

Bericht door voskeman » 30 aug 2010, 21:00

Omdat een rolletje niet compleet was 10 cent 1948 heb ik die los gehaald om te zien of er van
die varianten tussen zaten. Ik met later het beter bekijken maar dikkere rand heb ik al wel gezien en
wat mij op viel is dat het materiaal wel heel slecht was. Er zitten diversen bij met vervuiling in het muntplaatje.
Ook bv donkergrijs. Nu nog controleren of deze of deze al eens in omloop zijn geweest en weer in rol geplaatst zijn.

Ik bemerk zeker dat je er wel echt uit bent als je wat anders te doen hebt .
http://voskemanscollection.punt.nl/

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter » 31 aug 2010, 11:30

Ja een variant is het zeker.

Leuke aanvulling Patrick en je legt een mooie link tussen de biljetten en munten.

Gr. Jeroen

Aernout België
Moderator
Moderator

Re: Re:

Bericht door Aernout » 31 aug 2010, 20:19

patrickp.nl schreef: ...zogenaamde invulseries gemaakt (biljetten ter aanvulling van afgekeurde exemplaren tijdens een drukdag). Deze zijn herkenbaar aan de serieletter Z. Verder is het biljet identiek. De waarde 10 tot 500 x zoveel als een biljet met normale serieletters...
Sommige Belgische biljetten hebben dit ook, maar dan met serieletter I (drukletter i).
Dit is zo onder andere bij de 20 frank biljetten van 1964.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 31 aug 2010, 21:18

Het zou ook niet nodig zijn om een variant te verzamelen als het je alleen om de uitgave van een munt type gaat.
Maar als je net zo als bij mij ook naar stempels kijkt dan zie je niet direkt een variant in munt maar duidelijker een ander stempel.
Zal ook bij de bankbiljetten verzamelaars zo zijn, een andere druk.

voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman » 01 sep 2010, 18:04

Dat is een duidelijke variant.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 07 jan 2014, 21:13

ook deze variant (dubbeltje 1948 met kortere tussenruimte Wilhelmina en Koningin) uit mijn dubbele munten gevist.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 07 jan 2014, 22:42

Wel grappig eigenlijk, ik kende deze variant tot nu toe niet. Na het lezen van de diverse reacties , zag ik dat ca 4 jaar geleden PeterPaul aangaf deze tussen zijn dubbelen te zoeken en nu is die eindelijk gevonden :lach: :lach: Wat een geluk voor mij dat je het nu pas/al meldt, ik ben ook tussen mijn dubbelen gaan zoeken en ja hoor daar zit die ook tussen, weer een voor mijn verzameling :klap: :klap:
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 07 jan 2014, 23:32

Ik heb toen wel gekeken, maar blijkbaar niet goed genoeg. Of ik heb 'm daarna pas bij mijn dubbelen gegooid, niet meer stilstaand bij deze variant. Ben er toch erg blij mee!

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 08 jan 2014, 19:17

Nederland 10 cent 1948.jpg
Hierbij een foto met de verschillen aangeduid.
De brede of smalle nek was moeilijk zichtbaar, wel 2 andere punten.
En ook ik ben er blij mee.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 08 jan 2014, 19:19

AfbeeldingAfbeelding

zo naast elkaar zie ik de dikke nek (en onderkin) wel goed

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 08 jan 2014, 19:21

Wat ik overigens grappig vind, is dat dit muntje vermoedelijk één van mijn eerst verzamelde munten ooit was. Uit circulatie gehaald en nu, zo'n 38 jaar later, blijk ik er een variant van te hebben.

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 08 jan 2014, 19:27

maar toen zocht je denk ik ook niet naar varianten

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 08 jan 2014, 19:30

dat klopt. Was het al knap dat ik ontdekte dat er ook muntjes met een andere koningin er op circuleerden :knipoog:

hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm » 08 jan 2014, 19:44

Weet iemand of deze variant alleen bij de 10 cent voorkomt of ook bij de andere munten. Zelf heb ik ze nog niet ontdekt.

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 » 08 jan 2014, 20:13

Volgens mij komt ie alleen bij de 10 cent voor. Er is namelijk per ongeluk het hoofd van de munt van 1/10 gulden 1948 van Curaçao gebruikt. Staat ook als zodanig in de Munt almanak beschreven.
1/10 gulden is ook de enige waarde die is uitgegeven met het nieuwe (oude) hoofd van Wilhelmina.
Om het compleet te maken:
Afbeelding AfbeeldingCuracao
Afbeelding AfbeeldingNederland

Terug naar “Koningin Wilhelmina”