10 en 25 cent 1948 informatie

Koningin Wilhelmina ☼ 1880 - † 1962
Regeerperiode: 1890 - 1948

Moderator: maarten89

Marc35
Aankomend lid
Aankomend lid

10 en 25 cent 1948 informatie

Bericht door Marc35 » 16 sep 2016, 16:38

Beste,

Ik heb een vraagje omtrent deze munten,

Ik denk dat deze munten niet in de circulatie zijn geweest, ze hebben wel in een bak bij elkaar gelegen met andere munten. Dus ze zijn met elkaar in elkaar in aanraking gekomen. Ik heb van beide waardes er ong. 100.
Wie kan mij hier meer over vertellen en de gradatie?
14365406_2112719452286919_447593605_n.jpg
14397207_2112719378953593_18158581_n.jpg
MvG,

Marc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Re: 10 en 25 cent 1948 informatie

Bericht door janssenfrank » 16 sep 2016, 17:56

Hallo Marc,

Deze munten zijn deel van een serie van vier munten: 1, 5, 10 en 25 cent. Ze werden in de jaren 1948-1950 geslagen, maar dragen allemaal het jaartal 1948. Het zijn de eerste na-oorlogse munten en dienden om het geld dat in de Tweede Wereldoorlog door de bezetter in omloop werd gebracht te vervangen.

De oplage van deze munten is enorm:
-175 mln centen
-25 mln stuivers
-80 mln dubbeltjes
-32 mln kwartjes

Behalve dat er veel zijn gemaakt, zijn er ook nog heel veel van over. Je kon er tot 2002 gewoon mee betalen. Ze zijn dus helaas niet waardevol. Alleen als ze echt helemaal onberispelijk van kwaliteit zijn -dus zonder ook maar het minste krasje onder de microscoop- willen ze nog wel eens een paar tientjes opbrengen. Maar als ze in een bakje met andere munten hebben gezeten, zou ik de moeite om te gaan kijken besparen.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W » 16 sep 2016, 20:41

Ik denk ook dat hier nog heel veel munten van over zijn. Toen de muntenhausse eind jaren '70, begin jaren '80 begon stegen de prijzen van munten enorm. Veel mensen hadden het idee dat het oppotten van deze 1948 serie Wilhelmina munten een mooie pensioen aanvulling zou zijn.
Maar janssenfrank heeft helemaal gelijk. Doordat iedereen dit idee had zijn er ook heel veel bewaard gebleven. Ik heb vanuit die tijd ook nog een pot vol van deze munten net als misschien tienduizenden andere Nederlanders. :knipoog:
Achteraf had ik die potten met centen, stuivers en Wilhelmina muntjes beter kunnen inleveren en op de bank kunnen zetten. Het rendement was dan een stuk hoger geweest.

Alleen in zeer, zeer mooie kwaliteit brengen deze muntjes geld op.

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 16 sep 2016, 21:14

Beetje off-topic, maar misschien toch leuk: mede door deze munten ben ik eigenlijk begonnen met verzamelen. Ik vond ze als kind wel eens in moeders portemonee. Moeder zei dat ze zeldzaam waren en dus bewaarde ik ze. Toen ik 'echt' ging verzamelen en ook een catalogus kocht, kwam ik erachter dat alles van na de oorlog helemaal niet zeldzaam of kostbaar is, maar toch heb ik nog steeds een zwak voor deze muntjes. Waarschijnlijk gewoon jeugdsentiment.

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten » 17 sep 2016, 21:01

janssenfrank schreef:Beetje off-topic, maar misschien toch leuk: mede door deze munten ben ik eigenlijk begonnen met verzamelen. Ik vond ze als kind wel eens in moeders portemonee. Moeder zei dat ze zeldzaam waren en dus bewaarde ik ze. Toen ik 'echt' ging verzamelen en ook een catalogus kocht, kwam ik erachter dat alles van na de oorlog helemaal niet zeldzaam of kostbaar is, maar toch heb ik nog steeds een zwak voor deze muntjes. Waarschijnlijk gewoon jeugdsentiment.
Ik sluit hier bij aan :angel: Als kind vond ik het ook elke keer bijzonder om er eentje bij mijn ouders in de portomonnee te vinden en ze werden dan ook op zij gelegd. Zeldzaam of waardevol zijn ze niet, wel een leuk stukje jeugdsentiment,
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank » 17 sep 2016, 23:33

Nog wat kleine wetenswaardigheiden over deze munten: zoals gezegd werden ze geslagen in de jaren 1948-1950. De munten dragen het portret van Wilhelmina (de overgrootmoeder van Willem Alexander). Maar Wilhelmina abdiceerde in 1948. De reden dat deze munten toch nog haar portret dragen, is dat er enorme haast was met het in omloop brengen van nieuw geld. Juliana wilde niet wachten tot er nieuwe stempels voor de munten met haar portret klaar waren en gaf daarom opdracht de munten met de 'oude' stempel te slaan. Vanaf 1950 werden de munten geslagen met het nieuwe portret van Juliana.

Daarnaast was het zo dat de munten die het portret van de Koning (in dit geval Koningin) droegen, altijd van edelmetaal waren gemaakt. Dus zilver of goud. Ik durf even niet te zeggen of dat nu was door een wettelijke bepaling, of dat het gewoon traditie was. na de oorlog werd besloten met deze regel te breken. De centen hadden nooit het portret van de vorst gedragen en dat was nu een primeur. Stuivers kennen we wel met het portret van een vorst. Deze waren van zilver (hele kleine muntjes, met een diameter van 12.5mm - nog kleiner dan een dubbeltje) en droegen het portret van Willem III. Dubbeltjes en kwartjes waren altijd van zilver, maar nu werd gekozen voor nikkel, omdat het goedkoper en duurzamer was.

Het resultaat was een mooie, uniforme serie van vier munten, waarmee een halve eeuw lang betaald kon worden.

We komen dit portret van Wilhmina alleen op deze munten van 1948 tegen. Eerdere munten van Wilhemina droegen een ander ontwerp. In 1970 werden de stempels nog één keer afgestoft. Ditmaal werd een zilveren tientjes geslagen met daarop hetzelfde portret van Wilhelmina.

Terug naar “Koningin Wilhelmina”