www.leukemunten.nl met leuke munten

Links naar interessante websites.
Arie Nederland
Lid
Lid

www.leukemunten.nl met leuke munten

Bericht door Arie »

Hallo, Ik heb onlangs een facebookpagina en webshop gemaakt over Nederlandse Zilveren Munten. Om dubbelen te verkopen en zo weer nieuwe te kunnen kopen. Hobbymatig. Als het gaat werken, kunnen wellicht andere verzamelaars aanhaken. Graag nodig ik je uit om een kijkje te nemen op www.leukemunten.nl en de bijbehorende facebookpagina www.facebook.com/leukemunten te liken, zodat je op de hoogte blijft van nieuwtjes. Alvast dank en wellicht tot ziens.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Re: www.leukemunten.nl met leuke munten

Bericht door Koevoets numismatics »

Een keurige site met mooie foto's en op het eerste gezicht realistische kwaliteitsbeoordelingen.

De prijzen zijn zonder twijfel veel te hoog en niet marktconform. Hoewel je je presenteert als hobbyist, zijn dit prijzen waarbij de meeste professionele handelaren op dit forum zich in hun handen zouden knijpen als ze dit voor hun munten zouden kunnen krijgen.

De presentatie van het geheel is zeer professioneel en zal, door de belastingdienst beoordeeld, zonder enige twijfel niet meer in de hobbysfeer vallen. Dan ben je dus in principe gewoon zélf de door jou bekritiseerde 'tussenhandel'.

Mijn welgemeende advies is dan ook om snel een inschrijving te gaan halen bij de kamer van koophandel en je prijzen drastisch te verlagen en dan zie ik een mooie toekomst voor je weggelegd als collega in de munthandel.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Mooie site! Ik vind vooral de toevoeging over de koopkracht leuk gedaan.
Koevoets numismatics schreef: 04 jul 2019, 14:26 De presentatie van het geheel is zeer professioneel en zal, door de belastingdienst beoordeeld, zonder enige twijfel niet meer in de hobbysfeer vallen. Dan ben je dus in principe gewoon zélf de door jou bekritiseerde 'tussenhandel'.

Mijn welgemeende advies is dan ook om snel een inschrijving te gaan halen bij de kamer van koophandel en je prijzen drastisch te verlagen en dan zie ik een mooie toekomst voor je weggelegd als collega in de munthandel.
Ik heb hier totaal geen ervaring mee, wat is voor de belastingdienst doorslaggevend? Is alleen een professioneel ogende site voldoende, of moeten ook de prijzen 'handelsprijzen' zijn? Dwz als hij de munten aan zou bieden voor prijzen die gemiddeld op zijn aankoopprijs liggen, zou de belastingdienst dan nog steeds lastig gaan doen? Je verdient er dan immers niets aan, en een eventuele aangifte zou geen inkomen laten zien. Als het een hobbysite is, voor het verkopen van doubletten e.d., is verkopen tegen aankoopprijs immers niet zo gek.
Edit: Ik kan natuurlijk ook zelf googlen... Uit deze pagina blijkt dat essentieel is of je winst verwacht. Dus verkoop je tegen aankoopprijs, dan is kvk-registratie niet nodig. Zijn de prijzen dusdanig dat je erop denkt de verdienen, dan wel. Heb ik mijn eigen vraag beantwoord. :)
RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR »

Mooie basic website. De prijzen ken ik niet zo goed, dus daar zal ik mijn niet over uitlaten. Wel zie ik dat jij niet aan bepaalde wettelijke eisen voldoet. De verzendkosten niet terugbetalen als iemand een zending retourneert, is wettelijk gewoon verboden. Daarnaast moet je bepaalde gegevens, zoals jouw vestigingsadres, verplicht vermelden op de website en dat zag ik zo snel niet staan. En ik kan mij voorstellen dat jij niet publiekelijk bekend wil maken weet een berg zilver ligt. Maar ten eerste zou ik graag weten aan wie ik betaal, mocht er iets fout gaan en dan tweede moet het, zoals gezegd, wettelijk gewoon.

Nu kom jij er waarschijnlijk mee weg maar zo nu en dan gaat de ACM handhaven en die nemen niet alleen de grote webshops onder de loep. Mochten zij een boete opleggen, omdat je niet aan de wettelijke eisen voldoet, dan moet je heel wat muntjes verkopen om daar financieel weer bovenop te komen.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

RobbinR schreef: 07 jul 2019, 18:35 Mooie basic website. De prijzen ken ik niet zo goed, dus daar zal ik mijn niet over uitlaten. Wel zie ik dat jij niet aan bepaalde wettelijke eisen voldoet. De verzendkosten niet terugbetalen als iemand een zending retourneert, is wettelijk gewoon verboden. Daarnaast moet je bepaalde gegevens, zoals jouw vestigingsadres, verplicht vermelden op de website en dat zag ik zo snel niet staan. En ik kan mij voorstellen dat jij niet publiekelijk bekend wil maken weet een berg zilver ligt. Maar ten eerste zou ik graag weten aan wie ik betaal, mocht er iets fout gaan en dan tweede moet het, zoals gezegd, wettelijk gewoon.

Nu kom jij er waarschijnlijk mee weg maar zo nu en dan gaat de ACM handhaven en die nemen niet alleen de grote webshops onder de loep. Mochten zij een boete opleggen, omdat je niet aan de wettelijke eisen voldoet, dan moet je heel wat muntjes verkopen om daar financieel weer bovenop te komen.
Als het een onderneming met een webshop is gelden die regels inderdaad. Maar als je puur als particulier wat munten verkoopt zonder winstoogmerk, denk ik niet dat deze regels van toepassing zijn.
RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR »

spatbord schreef: 07 jul 2019, 19:45
RobbinR schreef: 07 jul 2019, 18:35 Mooie basic website. De prijzen ken ik niet zo goed, dus daar zal ik mijn niet over uitlaten. Wel zie ik dat jij niet aan bepaalde wettelijke eisen voldoet. De verzendkosten niet terugbetalen als iemand een zending retourneert, is wettelijk gewoon verboden. Daarnaast moet je bepaalde gegevens, zoals jouw vestigingsadres, verplicht vermelden op de website en dat zag ik zo snel niet staan. En ik kan mij voorstellen dat jij niet publiekelijk bekend wil maken weet een berg zilver ligt. Maar ten eerste zou ik graag weten aan wie ik betaal, mocht er iets fout gaan en dan tweede moet het, zoals gezegd, wettelijk gewoon.

Als het een onderneming met een webshop is gelden die regels inderdaad. Maar als je puur als particulier wat munten verkoopt zonder winstoogmerk, denk ik niet dat deze regels van toepassing zijn.
Als er inderdaad sprake was van een particulier die wat munten verkoopt zonder winstoogmerk, dan zou ik jou eventueel gelijk kunnen geven. Maar ik heb moeite om de stellingname dat er sprake van een particulier zonder winstoogmerk te geloven. En ik denk dat de officiële instanties ook moeite hebben om dit te geloven.

Hierbij vind ik volgende dingen van belang: de volgens Jan meer dan commerciële prijzen, de aankondiging op de website dat ze regelmatig acties hebben (als je al werkt zonder winstoogmerk, hoe kan je dan ook nog acties houden, het telefoonnummer op de Facebookpagina is ook verbonden aan een onderneming in een andere branche. Het is dus al een ondernemer. Dit lijkt mij meer een nieuwe ondernemersactiviteit.

Kijk ik gun de oprichter van de site al het beste, maar ik zou het jammer vinden als ze dadelijk de deksel op de neus krijgen. Daarnaast moet er wel een beetje een eerlijk speelveld blijven met de handelaren die wel alles volgens de regels doen.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Iedere webshop moet voldoen aan de regels ongeacht of deze hobbymatig of bedrijfsmatig is.

zo moet o.a. vestigingsadres, kvk/btw nummer worden vermeld, een geldig telefoonnummer.
Ik zie ook dat je aan accountregistratie doet. Waar is je privacy verklaring ? ook die moet aanwezig zijn.
In de voorwaarden moet o.a. je retourbeleid staan. webshop kopers hebben het recht om de aankoop kosteloos te ontbinden
en het product terug te sturen om maar iets te noemen.

Ik ben niet de belastingdienst maar wel een ondernemer en zoals ik jou site zie is er geen sprake van hobby maar van beroep.

Groet, Arjen
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

[/quote]

Kijk ik gun de oprichter van de site al het beste, maar ik zou het jammer vinden als ze dadelijk de deksel op de neus krijgen. Daarnaast moet er wel een beetje een eerlijk speelveld blijven met de handelaren die wel alles volgens de regels doen.
[/quote]

En ook belasting betalen etc etc. helemaal eens met dit
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Arjena3 schreef: 08 jul 2019, 10:58 Iedere webshop moet voldoen aan de regels ongeacht of deze hobbymatig of bedrijfsmatig is.

zo moet o.a. vestigingsadres, kvk/btw nummer worden vermeld, een geldig telefoonnummer.
Ik zie ook dat je aan accountregistratie doet. Waar is je privacy verklaring ? ook die moet aanwezig zijn.
In de voorwaarden moet o.a. je retourbeleid staan. webshop kopers hebben het recht om de aankoop kosteloos te ontbinden
Laten we nou geen regels gaan verzinnen die er niet zijn. Deze regels zijn niet van toepassing wanneer je koopt van een particulier, zie hier.

Want waar leg je de grens? Is je pagina met wat je te koop hebt op marktplaats een webshop? Je 'winkel' op ebay? Als je zelf een website in elkaar gezet hebt? Geen enkele particulier die wat zaken aanbiedt op marktplaats voldoet aan de door jou beschreven regels. Waarom zou die persoon dat wel moeten doen als hij hetzelfde aanbiedt via een eigen gebouwde website? Dat hoeft pas als het een bedrijfsmatige activiteit wordt, en dan is men ook belastingplichtig. Zoals ik eerder aangaf is een belangrijk criterium of je winst verwacht. Dus een verzamelaar die wat munten via zijn eigen website aanbiedt tegen de aankoopprijs is niet bedrijfsmatig bezig, hoeft geen kvk-registratie te hebben, verkoopt als particulier en hoeft dus ook niet aan de regels voor verkoop op afstand te voldoen.

Of er hier sprake is van een bedrijfsmatige activiteit zal Arie zelf moeten beoordelen, en zoals opgemerkt heeft hij de schijn tegen. Maar ik weet niet op welke prijzen hij de munten heeft aangekocht. Als hij deze in de loop der tijd heeft gekocht van verschillende handelaren, is het niet ondenkbaar dat de verkoopprijzen gelijk zijn aan de aankoopprijzen. Bovendien heb ik zo'n vermoeden dat zijn omzet vooralsnog minimaal is, zodat de kosten van de webhosting nog niet eens terugverdiend worden. Van winst is dan nog zeker geen sprake.

Overigens hebben we deze discussie hier al eerder gevoerd...
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Leuke site hoor, mooie foto's en leuke extra info over de koopkracht!
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

spatbord schreef: 08 jul 2019, 12:30
Arjena3 schreef: 08 jul 2019, 10:58 Iedere webshop moet voldoen aan de regels ongeacht of deze hobbymatig of bedrijfsmatig is.

Laten we nou geen regels gaan verzinnen die er niet zijn. Deze regels zijn niet van toepassing wanneer je koopt van een particulier, zie hier.

Want waar leg je de grens? Is je pagina met wat je te koop hebt op marktplaats een webshop? Je 'winkel' op ebay? Als je zelf een website in elkaar gezet hebt? Geen enkele particulier die wat zaken aanbiedt op marktplaats voldoet aan de door jou beschreven regels. Waarom zou die persoon dat wel moeten doen als hij hetzelfde aanbiedt via een eigen gebouwde website? Dat hoeft pas als het een bedrijfsmatige activiteit wordt, en dan is men ook belastingplichtig. Zoals ik eerder aangaf is een belangrijk criterium of je winst verwacht. Dus een verzamelaar die wat munten via zijn eigen website aanbiedt tegen de aankoopprijs is niet bedrijfsmatig bezig, hoeft geen kvk-registratie te hebben, verkoopt als particulier en hoeft dus ook niet aan de regels voor verkoop op afstand te voldoen.

Of er hier sprake is van een bedrijfsmatige activiteit zal Arie zelf moeten beoordelen, en zoals opgemerkt heeft hij de schijn tegen. Maar ik weet niet op welke prijzen hij de munten heeft aangekocht. Als hij deze in de loop der tijd heeft gekocht van verschillende handelaren, is het niet ondenkbaar dat de verkoopprijzen gelijk zijn aan de aankoopprijzen. Bovendien heb ik zo'n vermoeden dat zijn omzet vooralsnog minimaal is, zodat de kosten van de webhosting nog niet eens terugverdiend worden. Van winst is dan nog zeker geen sprake.

Overigens hebben we deze discussie hier al eerder gevoerd...
Wat zaken aanbieden op marktplaats of wat munten aanbieden is iets anders als een complete webshop met honderden artikelen,account aanmaken, acties aanbieden etc etc, voor mij is dit geen hobby website maar een zakelijke website. Anyway we hoeven er geen discussie over te houden. Mijn opmerking is puur een soort van waarschuwing, als de belastingdienst een andere mening heeft dan ben je aan de beurt ( dat geld ook wanneer iemand de belastingdienst tipt )
Arie Nederland
Lid
Lid

Bericht door Arie »

Goh. Ik heb al die enthousiaste reacties op mijn webshop leukemunten.nl niet eerder gezien dan afgelopen week. Anders had ik wel eerder gereageerd. Helaas had ik geen mail ontvangen dat er nieuwe berichten waren. Maar fijn al dat medeleven.

Inmiddels is mijn reactie eigenlijk mosterd na de maaltijd, want leukemunten is niet meer actief. Heeft eigenlijk maar een maand of vier bestaan.

Maar om alle onduidelijkheid weg te nemen, ik had me uiteraard wel hierop voorbereid. Je mag een webshop best runnen als hobby. En als hobbyist hoef je je niet te houden aan alle regels, zoals KvK inschrijving, retourbeleid etc. Een professionele webshop maakt je nog geen ondernemer. Nadeel is dat je netto dan ook geen winst mag maken. En dat moet je desgevraagd ook kunnen aantonen. Je eigen verzameling op deze manier verkopen is dan ook geen probleem. Zelfs niet als je daar wel winst op maakt, hoewel je dan al snel in een grijs gebied komt. Zoiets is dus ook eindig. Als je na drie jaar nog steeds die webshop hebt of er komt telkens nieuw aanbod, dan zal de belastingdienst dat niet meer accepteren.

Wat ik wilde met leukemunten.nl? Ten eerste was het een leuke en leerzame uitdaging om eens een webshop te bouwen. Valt heel erg mee met de huidige hulpmiddelen. Het duurde drie weken om leukemunten uit de grond te stampen. Een erg leuke uitdaging. Ten tweede wilde ik de catalogusprijzen van de almanak testen. Ik had mijn munten geprijsd op 'slechts' 75% van de almanak. Ik weet dat dat nog steeds duur is. Dat is hier ook meermaals genoemd. Maar als die prijs zo belachelijk is, dan is daarmee toch ook die hele muntalmanak belachelijk? Ten derde wilde ik kijken of dat handelen misschien toch wel wat zou kunnen worden en dan wellicht als echte ondernemer verder gaan.

Na vier maanden of zo ben ik er alweer mee gestopt. Zo'n webshop kost een paar tientjes per maand. Maar het is niet genoeg om een mooie webshop te hebben, je moet ook gevonden worden. Als ik een muntje op Marktplaats zet, dan is dat een dag later 20x bekeken. Maar het aantal bezoekers op mijn hele site was na drie maanden nog steeds maar 2-3 per dag! Ondanks de nodige investeringen in adverteren. Het beetje omzet was amper voldoende om alle kosten te kunnen dekken. Om het succesvol te maken, moest ik serieus gaan investeren in naamsbekendheid en dat ging me te ver. En dan is het zeker geen hobby meer. Daarom gestopt. Een webshop is pas succesvol als die gevonden wordt.

Inmiddels wel weer een andere site gebouwd: www.zilveren-munt.nl. Veel leuker. Eigenlijk ligt daar veel meer mijn passie dan op het enkel verkopen. Ik ben dan ook in de eerste plaats een verzamelaar en voor de lol handel ik er wat bij op MP of Ebay. En van de 'winst' kan ik elke drie maanden een keer lekker uit eten gaan. Of toch weer een extra munt kopen.
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Niet geschoten is altijd mis Arie, mooi geprobeerd en goede reacties gekregen van de profs hier.
Succes met je zilver en eet smakelijk. :kwijl:

Terug naar “Websites”