De afgebeelde persoon is Francisco Hernández de Córdoba, een Spaanse conquistador die de eerste steden, Leon en Granada, van Nicaragua stichtte rond 1524. In 1526 werd hij jammerlijk onthoofd. Zijn botten werden niet zo lang geleden ontdekt toen archeologen in Leon Vieje (het oude Leon, het nieuwe Leon ligt 18 kilometer verderop) opgravingen deden. Voor een mooi verhaal over die opgraving en de historische achtergrond: http://www.latinamericanstudies.org/col ... ordoba.htm
Deze Córdoba is een eenmalig type die in 1912 in een oplage van 30.000 of 35.000 stuks werd geslagen (ik lees verschillende oplagecijfers op sites). Bijzonder is dat Hernández de Córdoba en face is afgebeeld in plaats van opzij zoals bij de meeste munten.
Deze munt is zeer gezocht bij verzamelaars. De meeste exemplaren die je tegenkomt (áls je ze tegenkomt want ze zijn redelijk schaars) hebben gecirculeerd en vertonen randschades. De kwaliteiten in MS gaan al snel naar de duizenden dollars in de handel. Een exemplaar in MS66 ging in 2013 weg voor 11.750 dollar.

Onderstaand exemplaar kwam ik tot mijn verrassing (ik zocht de munt al lang) in 2012 tegen bij een Duitse handelaar: Afgelopen week kocht ik eenzelfde exemplaar, weer bij een (andere) Duitse handelaar. Deze gaat door naar een mede-verzamelaar waarvan ik wist dat hij ook al jaren naar deze munt op zoek was.