Series Russische munten uit mijn verzameling

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Europa (voor euro).

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Series Russische munten uit mijn verzameling

Bericht door Christian » 25 jan 2021, 22:41

Een munt is geschiedenis.

Elke munt heeft een verhaal lang of kort, elke verzamelaar zal dat beamen. Iedere munt heeft een geschiedenis die je er zelf aan toekent. Er zijn in de loop der jaren vele munten uitgegeven voor een gebeurtenis in de geschiedenis. De kunst voor mij is om dat verhaal van hoe wat en waarom achter een munt te ontdekken.

Sommige landen zijn net stoere jongens uit de klas; opscheppen over wat ze gedaan hebben en absoluut niet praten over wat ze niet gedaan hebben of waarin ze gefaald hebben.
Voor mij is Rusland zo’n stoere jongen. Je zult geen of bijna geen munten tegenkomen die ter ere van de eerste Wereldoorlog zijn uitgebracht. Zij hebben destijds vanwege interne politieke problemen de strijd moeten staken. De ondergang van de Romanovs, de Russische revolutie en de opkomst van het communisme. Wel kom je moderne munten tegen die uitgebracht zijn ter ere van de 200-jarige overwinning op Napoleon en de redelijk recente inlijving van de Krim. Rusland heeft meerdere series uitgebracht ter ere van de Tweede wereldoorlog. Toen Rusland nog officieel de Sovjet-Unie was zijn er ook munten uitgebracht maar die laat ik buiten beschouwing. Deze series zijn van modern Rusland en wil ik jullie meer oververtellen.

Een aantal van deze series in mijn verzameling zijn:

Commanders and Heroes of the Patriotic War of 1812 (serie compleet)
Bestaande uit 16 munten van 2 roebel uitgegeven in 2012 met 14 generaals, maarschalken en andere legerleiders uit de strijd op het Frankrijk van Napoleon Bonaparte. Doorsnee van deze munten zijn 23 millimeter en gemaakt van staal met een laagje nikkel. Oplage is 5.000.000 per munt.

Battles in Patriotic war of 1812 (serie compleet)
Bestaande uit 10 munten van 5 roebel uitgegeven in 2012 met 10 veldslagen uit de Napoleontische oorlog vanaf 1812. Doorsnee van deze munten zijn 23 millimeter en gemaakt van staal met een laagje nikkel. Oplage is 5.000.000 per munt.

The 70th Anniversary of the Victory in the Great Patriotic War of 1941-1945. (serie niet compleet)
Bestaande uit 18 munten van 5 Roebel uit gegeven in 2014 met als thema 18 veldslagen uit de Tweede wereldoorlog door de Russen gewonnen op Nazi Duitsland. Doorsnee van deze munten zijn 25 millimeter en gemaakt van staal met een laagje nikkel. Oplage is 2.000.000 per munt.

The Capitals liberated by the Soviet Troops from the Fascist Invaders (serie compleet)
Bestaande uit 14 munten van 5 Roebel uit gegeven in 2016 met als thema 14 Europese hoofdsteden die bevrijd zijn op de Duitsers. Doorsnee van deze munten zijn 25 millimeter en gemaakt van staal met een laagje nikkel. Oplage is 2.000.000 per munt.

Towns of Matrial Glory (serie compleet)
Deze serie bestaat uit 45 munten van 10 Roebel, 22 millimeter in doorsnee en gemaakt van staal met een laagje messing. Oplage is 10.000.000 per munt. De eerste munt is in 2011 uitgebracht en de laatste in 2016. Een Town of Matrial Glory is een stad die iets heeft meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog die bijdragen heeft aan de overwinning op Nazi Duitsland, of gewoon moedig standgehouden tijdens de bezetting.

Vanaf 2000 geeft Rusland iedere 5 jaar een Bi-metale 10 Roebel munt voor een lustrum viering op de Duitsers.

De munten zijn niet zeldzaam, maar het heeft mij wel veel speurwerk op internet en beurzen afzoeken gekost om sommige compleet te krijgen.
Ik wil jullie meenemen in de serie Battles in Patriotic war of 1812. Over de Tweede Wereldoorlog is al een hoop geschreven en redelijk veel van bekend, dat zie je ook terug in de aantal munten die er zijn gemaakt ter ere of nagedachtenis hiervan. Als kind was ik naast munten al erg geïnteresseerd in Napoleon.
Ik zal proberen de veldslagen uit te zoeken en er wat over te vertellen.

Een grappig feit: de serie The Capitals liberated by the Soviet Troops from the Fascist Invaders heb ik uiteindelijk afgelopen jaar op de World money Fair in Berlijn (1 van de bevrijde hoofdsteden) compleet gekregen bij een Nederlandse handelaar.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën, Groot Brittannië en Euromunten

Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Re: Series Russische munten uit mijn verzameling

Bericht door Christian » 25 jan 2021, 22:43

De eerste uit de serie.

Slag bij Smolensk 1812

Smolensk een stad ongeveer 80 tot 100 kilometer ten oosten van de grens met Wit-Rusland. Gelegen aan de rivier de Dnjepr. Gesticht in 862. Onder andere bekend om de Kathedraal van de Ontslapenis van de Moeder Gods, volgens een legende was Napoleon onder de indruk van de schoonheid en verbood verwoesting van deze kathedraal.

Voor Rusland is Smolensk geen gunstige plaats om een veldslag te hebben. Op 17 augustus 1812 vond deze slag plaats tussen Frankrijk, Hertogdom Warschau en Rusland. Deze slag en die van 129 jaar later in 1941 eindigde beide veldslagen in een nederlaag voor Rusland.

Het Grande Armée (samengesteld leger van mannen uit verschillende nationaliteiten) van Napoleon trok in juni 1812 Keizerrijk Rusland binnen. Het Russische leger stond bij de slag onder leiding van Prins Bagration en generaal Barclay de Tolly. Troepensterkte waren 175.000 aan Franse zijde en 130.000 aan Russische zijde. Officieel heeft Napoleon deze slag gewonnen, hij heeft Smolensk ingenomen. De vraag is, die zal onbeantwoord blijven, is dat wel zo? De Russen hadden op beslissing van Prins Bagration een garnizoen gelegerd in Smolensk, tegen het bevel van zijn meerdere in. Napoleons plan om de Dnjepr over te steken en snel richting Moskou te gaan werd afgesneden door het leger van Generaal Barclay de Tolly. Napoleon had door het mislukken van zijn eerste plan behoefte aan een symbolische overwinning, Smolensk had op zichzelf geen belang. De Fransen stuiten op relatief hevig kort verzet. De Russen verlieten de stad op een gegeven moment en verbrandde alles wat maar van toepassing kon zijn voor de Fransen, huizen, bruggen en voedsel.

Smolensk is gevallen, de symbolische overwinning is er voor Napoleon maar wat heeft dat gekost. Geen onderdak, geen nieuw voedsel voor zijn leger ver van huis. De winter komt eraan en die is koud in Rusland maar voor die tijd hebben we gezegevierd…..
2012 1 (A).JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland, voormalig Nederlandse Koloniën, Groot Brittannië en Euromunten

Pim Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Pim » 26 jan 2021, 10:28

Christian dank voor het openen van dit topic! Ik vind het erg gaaf om te zien dat er inmiddels meer topics zijn over iedereens verzameling.

Rusland lijkt me een heel interessant gebied! Hoe je dat zo schrijft over dat Rusland het stoerste jongetje van de klas is, verbaast me niets ;-) Wel heel leuk dat je dat ook in munten terugziet! Wat ik ook leuk vind, is dat je modernere munten in je topic mee neemt. Heb je ook van die oude zilveren roebels?

Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan het bijhouden van dit topic, en ik ben erg benieuwd naar wat er allemaal voorbij gaat komen!

Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Christian » 26 jan 2021, 13:04

Dag Pim,
Rusland is ook zeker een zeer interessant verzamelgebied, zijn nog twee series van 10 roebel die ik redelijk compleet heb over historische steden en de russische federatie met zijn deelstaten/ oblasten. Deze series paste even niet bij deze series met betrekking op oorlogen. Laatst ben ik met een ander oog gaan kijken naar mijn verzameling en gezocht naar historie op moderne munten.

Ik heb nu al een hoop plezier aan het uitzoeken en het lezen over van alles. Ook vind ik het leuk om op deze manier mijn verzameling te verrijken en de documentatie te bewaren. Zodat als ik later een oud grijs mannetje ben :lollig: dit alles aan mijn kinderen/klein kinderen kan vertellen :lollig:

Ik heb alleen een 10 Kopek uit 1912, andere waardes uit die periode wil ik graag nog eens toevoegen aan mijn verzameling. Al deze Russische munten is al een redelijke beginnende verzameling op zichzelf aan het worden terwijl dat niet mijn hoofd verzameling is.
Het begon gewoon ooit eens van ; "owh leuke munt" nu ben ik 210 munten verder.

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 » 28 jan 2021, 18:51

Prachtig ga zo door! Heb denk wel oude Russische munt. Help even onthouden. Dan ga binnenkort naar kijken
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka en Zwitserland

Christian Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Christian » 28 jan 2021, 20:54

Haha zal mijn best doen om het te helpen onthouden

Peter1978 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Peter1978 » 28 jan 2021, 23:29

Leuk onderwerp. Ik heb ook een groot aantal munten van Rusland, variërend van de Tsarentijd, de tijd van de Sovjetunie en het moderne Rusland. Ik heb ook enkele oude zilveren munten waaronder een Roebel met tsaar Nicolaas II. Ik vond het leuk om deze bij elkaar te verzamelen en daarmee is de geschiedenis van Rusland van de laatste 120 jaar goed te volgen in dat album.

Terug naar “Europa (voor euro)”