Gemeenschappelijke uitgifte "Erasmus programma" 2022

Plaats hier alle berichten, vragen, weetjes, nieuwtjes, etc, over de speciale 2 euro herdenkingsmunten, ook wel de zogenaamde 2 euro commemoratief.

Moderators: numisfreund, euromunter

Eurocoin Nederland
Lid
Lid

Gemeenschappelijke uitgifte "Erasmus programma" 2022

Bericht door Eurocoin » 12 apr 2021, 19:45

Volgend jaar geeft de Eurozone weer een gemeenschappelijke 2 euro herdenkingsmunt uit. De munt heeft als thema de 35ste verjaardag van het Erasmus uitwisselingsprogramma voor studenten. Elke lidstaat moest minstens één ontwerp insturen maar meerdere lidstaten, waaronder Nederland, toonden geen interesse en stuurden niets in. 6 ontwerpen werden geselecteerd door de jury waarop door het publiek gestemd kon worden. Monnaie de Paris maakte zojuist bekend dat het Franse ontwerp van de hand van hun chef graveur Joaquin Jimenez de wedstrijd gewonnen heeft. Het ontwerp toont grote gelijkenis met dat op de Nederlandse 2 euro herdenkingsmunt van 2011.

Afbeelding

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Gemeenschappelijke uitgifte "Erasmus programma" 2022

Bericht door Ilosab » 13 apr 2021, 08:25

Heel goed, had ik ook op gestemd. En nu maar hopen dat er een coincard van komt.
De Nederlandse editie van 2011 heb ik ook en daarnaast nog 15 losse Erasmus munten. Verbaasd me trouwens hoeveel die in waarde zijn gestegen in de handel want voor € 2, - vind je ze niet meer.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Eurocoin Nederland
Lid
Lid

Bericht door Eurocoin » 07 nov 2021, 07:54

Van de Nederlandse versie van deze munt zullen 500.000 exemplaren in omloop worden gebracht. Het is nog onbekend welk munthuis de Nederlandse Erasmus-munten zal slaan. Hiervoor moet een aparte aanbestedingsprocedure gehouden worden. Er worden daar bovenop 50.000 stuks in UNC-kwaliteit geslagen voor verzamelaars en 20.000 munten in proof. Ik neem aan dat er ook een BU-versie zal zijn, maar die heeft De Nederlandsche Bank, waar men overduidelijk geen enkel verstand heeft van munten, niet genoemd.

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab » 07 nov 2021, 12:32

Bedankt voor de info, ik kijk alweer uit naar de coincard voor mijn kinderen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “2 Euromunten commemoratief CC”