Waarde 10 en 20 euro muntstukken

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de euromunten

Moderator: euromunter

theovr Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Waarde 10 en 20 euro muntstukken

Bericht door theovr »

Ik zie regelmatig 10 en 20 euro muntstukken die zijn uitgegeven in Nederland en vervolgens een waarde hebben die onder de nominale waarde ligt.
Als ik de wettelijke bepalingen https://wetten.overheid.nl/BWBR0013064/2015-01-01/ hier over lees, dan zouden ze in ieder geval binnen Nederland tenminste de nominale waarde moeten behouden.

Maak ik hier nu een denkfout?
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: Waarde 10 en 20 euro muntstukken

Bericht door Martin »

Deze 'euromunten' waar je op doelt komen vermoedelijk uit de jaren voordat de euro werd ingevoerd als wettig betaalmiddel. Toen (in de tweede helft van de jaren '90) werden er series euromunten uitgegeven met Maarten Tromp, M.C. Escher, P.C. Hooft en tal van anderen. Deze werden uitgegeven in de nominaties van 5, 10 20, 50 en 100 euro. Deze werden geslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt in cupro-nikkel, zilver en goud.
Dit waren echter geen 'muntstukken' waarmee je kon betalen maar je kunt deze beschouwen als een soort penningen met een fictieve waardeaanduiding. Als zondanig worden ze nog steeds verzameld en de zilveren en gouden exemplaren gaan dan weg tegen materiaalprijs met al dan geen kleine toeslag op die waarde.
Overigens is het zo dat ik munten ook mag aanbieden onder de nominale waarde, zelfs van 'echte' munten. Op veilingen zie je vaak coincards aangeboden die ingezet worden zonder minimumprijs. Ik ben geen wetsovertreder als ik b.v. 5-euromunten te koop aanbiedt voor 2,50 euro. Als het gaat om een wettig betaalmiddel, zoals in de door jou aangehaalde wettekst, is de waarde gegarandeerd door de overheid en dus daarvan is de waarde beschermd (zolang de munt als wettig betaalmiddel is erkend).
Een penning met een waarde-aanduiding in euro's kun je bij geen bank inleveren en ook bij de bakker zul je er geen brood voor kunnen kopen. De waarde is niet meer (of minder) dan de gek hiervoor geeft.
Veel voorbeelden van dit soort munten kun je vinden op http://www.jezuss.nl/eu/euro.htm.

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
theovr Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Waarde 10 en 20 euro muntstukken

Bericht door theovr »

Bedankt voor de duidelijke uitleg.

Terug naar “Euromunten”