2 euro Nederland 2013 proof zonder randschrift
Moderator: euromunter
Re: 2 euro Nederland 2013 proof zonder randschrift
En ik denk dat, als op de bewuste avond de KNM de munten eens goed hadden bekeken, dat iedereen deze weer kon inleveren!
Gr. Mischa
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
In de muntalmanak staat de goud gulden uit 2001 zonder randschrift ook apart vermeld met een oplage van 500 en een prijs die bijna 3x zo hoog is
dus ik sta er niet vreemd van op te kijken als deze 2 euro ook apart word vermeld !!

dus ik sta er niet vreemd van op te kijken als deze 2 euro ook apart word vermeld !!
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Maar dat moet ook een heel andere situatie zijn lijkt mij.sgtravel schreef:In de muntalmanak staat de goud gulden uit 2001 zonder randschrift ook apart vermeld met een oplage van 500 en een prijs die bijna 3x zo hoog is![]()
Bij guldenmunten is er geen karteling in de rand die er bij het slaan ingemaakt wordt en die door te hoge druk dan het wel aanwezige randschrift elimineert.
Luit
In de muntkoerier van Februari staat er een stukje over geschreven.
Overigens wat ze schrijven klopt niet helemaal, want op mijn munt is helemaal geen randschrift aanwezig!
Gr. Mischa
Overigens wat ze schrijven klopt niet helemaal, want op mijn munt is helemaal geen randschrift aanwezig!
Gr. Mischa
er staat inderdaad dat het randschrift slecht te lezen is,maar het is NIET te lezen.
Het is wel een duur muntje, vandaag kreeg ik een foldertje in de bus van een Amsterdamse munthandelaar, prijs voor de snelle beslisser: € 1995,-- 

Meteen 2 besteld?Nico schreef:Het is wel een duur muntje, vandaag kreeg ik een foldertje in de bus van een Amsterdamse munthandelaar, prijs voor de snelle beslisser: € 1995,--

Gr. Mischa
Iemand heeft er toch € 1.201,- voor over gehad:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/38008 ... -oplage-38
http://veiling.catawiki.nl/kavels/38008 ... -oplage-38
verzamelaar van wereldmunten
-
- Volledig lid
Nounou, wat een bedrag zeg. Ieder voor zich natuurlijk en leuk voor de koper.
Maar als ik er eentje had liggen wist ik wel wat ik er direct mee zou doen

ijsje kopen?nostalgia schreef:Nounou, wat een bedrag zeg. Ieder voor zich natuurlijk en leuk voor de koper.
verzamelaar van wereldmunten
-
- Volledig lid
peterpaul31 schreef:ijsje kopen?nostalgia schreef:Nounou, wat een bedrag zeg. Ieder voor zich natuurlijk en leuk voor de koper.

Het zal je gebeuren ja, dat bijvoorbeeld een kwaad familielid zo'n muntje gewoon uitgeeft
-
- Donateur
peterpaul31 schreef:Het zal je gebeuren ja, dat bijvoorbeeld een kwaad familielid zo'n muntje gewoon uitgeeft

Zoiets zou ik zelf noooit te koop zetten tenzij ik het geld dringend nodig zou hebben!
Het feit alleen al dat je de munt zelf hebt mogen munten en een oplage van 38 stuks, ik zou het wel weten!
Het feit alleen al dat je de munt zelf hebt mogen munten en een oplage van 38 stuks, ik zou het wel weten!

Het is maar net waar je waarde aan hecht, als je de definities nauw genoeg legt kan je elke munt wel een lage oplage geven op papier.keeser schreef:Het feit alleen al dat je de munt zelf hebt mogen munten en een oplage van 38 stuks, ik zou het wel weten!
Feit is natuurlijk dat er veel meer 2 euromunten 2013 zijn en dat is numismatisch gezien dan ook de oplage. Het feit dat je de munt "zelf" hebt mogen slaan geeft er misschien wel een extra emotionele waarde aan, maar dat anderen er ook zoveel waarde aan hechten is best vreemd eigenlijk.
Tja, en misschien zijn het best de laatste munten, maar waar blijkt dat uit? Een eerste slag wordt ook vaak uitgevoerd als de rest al lang en breed in het distributieproces zit, maar mensen willen nu eenmaal graag bedrogen worden

Luit
-
- Senior lid
Als ik de door mij geslagen munt op catawiki zet levert die zeker het tienvoudige op.... Wie wil nou geen handtekening van mij?llinde schreef:Het is maar net waar je waarde aan hecht, als je de definities nauw genoeg legt kan je elke munt wel een lage oplage geven op papier.keeser schreef:Het feit alleen al dat je de munt zelf hebt mogen munten en een oplage van 38 stuks, ik zou het wel weten!
Feit is natuurlijk dat er veel meer 2 euromunten 2013 zijn en dat is numismatisch gezien dan ook de oplage. Het feit dat je de munt "zelf" hebt mogen slaan geeft er misschien wel een extra emotionele waarde aan, maar dat anderen er ook zoveel waarde aan hechten is best vreemd eigenlijk.
Tja, en misschien zijn het best de laatste munten, maar waar blijkt dat uit? Een eerste slag wordt ook vaak uitgevoerd als de rest al lang en breed in het distributieproces zit, maar mensen willen nu eenmaal graag bedrogen worden![]()
Luit

Feit is wel dat er wel vraag naar is, heb al verschillende aanbiedingen gekregen van potentiele kopers, maar het feit dat ik de munt zelf heb geslagen vind ik toch ook wel wat waard (voor mezelf)
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
Wat bedoel je met tienvoudige? van 1200 euro?Collectcoins schreef:Als ik de door mij geslagen munt op catawiki zet levert die zeker het tienvoudige op....
Feit is op het moment dat er van alles maar gehyped wordt, en daar waanzinnige bedragen uit voortkomen.
De ene keer is het een munt met een oplage van 10.000 die alleen maar aan relaties gegeven wordt (Slowakije 2013 2 euro CC Proof)), de andere keer is het een 2 euro die met een iets te hoge druk is geslagen en dan plotseling niet meer bij de overige munten van hetzelfde type wordt gerekend (Nederland 2013 proof)
Weer een andere keer levert het eenvoudige plastic doosje waarin KNM de eerste 2 euro CC munten in proof verpakte zomaar 100 euro op.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe hier over bijvoorbeeld 20 jaar naar gekeken wordt als de waan van de dag voorbij is.
Heb net nog even naar mijn 2 euromunten in de proofset gekeken, en ook daar is het randschrift maar net zichtbaar, zoveel is er dus niet voor nodig om het onzichtbaar te maken.
Franse en Monaco proofmunten hebben er zelfs erg vaak last van, als ik in mijn verzameling kijk zo rond de 50 procent heeft geen of vrijwel geen randschrift.
Dat de betreffende Nederlandse 2 euro proofmunten 2013 een hoge waarde hebben voor degenen die ze geslagen hebben snap ik helemaal. Zelf heb ik ook zo'n gevoel bij de eerste Slowaakse 2 euro CC die in het jaar van uitgifte in een soort semi-officiële coincard is gemaakt in een lage oplage. Ik heb daar een door de ontwerper gesigneerde versie van die ook nog eens speciaal aan mij is opgedragen. Zo'n munt heeft een verhaal en daarmee een hoge emotionele waarde, maar numismatisch gezien is het geen bijzonderheid.
Luit
-
- Senior lid
'De eerste slag' vergelijk ik met 'de eerste steen'. De eerste steen wordt pas ingemetseld als een gebouw opleveringsklaar is en zit niet verborgen in het fundament waar die thuis zou horen volgens de letterlijke zin van het woord. Het is een symbolische daad, die eerste slag, maar zeker niet uit te leggen als proefslag voor een productieserie.llinde schreef:Tja, en misschien zijn het best de laatste munten, maar waar blijkt dat uit? Een eerste slag wordt ook vaak uitgevoerd als de rest al lang en breed in het distributieproces zit, maar mensen willen nu eenmaal graag bedrogen worden![]()
Luit
In heel wat kerken viert men gezamelijk een 'laatste avondmaal' maar gelukkig (?) zien ze daar ook de symbolische kracht van het woord in.
Als mensen een broodje hieruit willen slaan en anderen zijn gek genoeg om hiervoor enorme bedragen neer te tellen zegt dat meer over hun dan over een eerste of laatste slag. Voor de genodigden lijkt het met een te koesteren souvernier maar voor de verzamelaar een megalomane protserij.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
In de muntalmanak van 2015 staat deze 2 euro munt "aangeprijst" met 2500 euro.sgtravel schreef:In de muntalmanak staat de goud gulden uit 2001 zonder randschrift ook apart vermeld met een oplage van 500 en een prijs die bijna 3x zo hoog is![]()
Gr. Mischa