Met deze stelling ben ik het absoluut niet eens om volgende redenen:
1) Het onderscheiden van munthuizen bestaat al meer dan 2000 jaar;
2) er zijn nogal wat verzamelaars die als tema "steden & gemeenten" hebben!
Groetjes,
marc
Leuke stelling, weet eigenlijk ook niet wat ik in moet vullen.
Het grote nadeel is, helemaal voor de compleet verzamelaars, dat ze elk jaar 5 BU-sets moeten kopen, aangezien er geen complete UNC-sets meer uitgegeven worden.
Ook geldt voor de Proof verzamelaars dat ze een best bedrag kwijt zijn wanneer ze dit van alle munthuizen willen hebben. Bij de 2 euro herdenkingsmunten in Proof moet je dus 5 munten aanschaffen als je ze in Proof kwaliteit verzamelt.
Aan de andere kant, de KNM heeft ook haar eigen muntteken. Nu hebben wij maar 1 munthuis, maar het munthuis heeft wel haar eigen kenmerk.
Dus eigenlijk neig ik naar nee, ik ben het er niet mee eens. Laat elk munthuis lekker haar eigen kenmerk behouden.
Zolang er vijf munthuizen zijn, moet je ze denk ik ook kunnen onderscheiden op de munten.
Een andere stelling had kunnen zijn: Duitsland moet alle munten in één munthuis slaan in plaats van op vijf verschillende plaatsen.
Volledig mee oneens, waarom zou dat verboden moeten worden. Zie hiervoor geen noodzaak. Het zijn er nu nog 5 munthuizen, begin 1900 waren het er nog 9!!!! Als het teveel geld kost om een volledige verzameling te krijgen, dan moet degene zelf een keus maken, door bijv op type te verzamelen, dus slechts 1 munthuis.
Uitgaande van deze gedachte (weglaten van munthuis)zou er ook verder gedacht kunnen worden, waarom moet ieder land zijn eigen (euro)munt uitgeven, de waarde is in elk land gelijk, overal kun je met Nederlandse euro's betalen, dus waarom geen munt waarop je niet kunt zien waar die geslagen is. Dus weglaten van eigen achterkant. Dat wil je toch niet, zeker als muntverzamelaar, de euro wordt dan wel erg saai.
Tsja dan mag het muntmeesterteken van Nederland dus ook van de euro's af die bij de KNM geslagen worden voor andere landen dan Nederland, Malta, Lucemburg, etc.?
Nee leuk stukje indicatie, geschiedenis en herkenning...
Gewoon zo laten dus.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ben het ook niet mee eens.
Het is en blijft toch een typerend kenmerk nog van de vijf munthuizen in Duitsland die elk hun eigen munten kunnen slaan.
Laat deze maar zo verder doen.
Heb ik lekker ieder jaar 5 nieuwe Duitse munten om tot mijn verzameling te voegen !