Ook zinken munten oxyderen buitengewoon snel. Het oorspronkelijke, zilverachtige uiterlijk wordt snel grauw en grijs of beige. In tegenstelling tot de oxydatie bij ijzeren munten beschermt de oxydatie bij zinken stukken het voorwerp voor verdere aantasting. Zink is niet magnetisch.
Zoiets als "zinkpest" bestaat niet, er is slechts "tinpest". De witte aanslag op de munten is dus geen 'ziekte', maar slechts oxydatie. Daardoor ontstaan zinkroest (4ZnO.CO2.4H20), zinksulfide (ZnS) of zinkcarbonaat (ZnCO3).
De beste en gemakkelijkste methode om de
grijs-witte zinkoxydatie te verwijderen is een behandeling met citroenzuur. Leg de munten 10 á 20 minuten in het zuur. De munten moeten gedurende deze tijd wel enige malen omgedraaid worden. Hierna weer neutraliseren, borstelen en drogen. Het is aan te bevelen de munten na deze behandeling in te vetten met vaseline of een andere vettige substantie, omdat anders weer snel verkleuringen optreden.
Bron: 'Het munten en penningkabinet, Leiden'
Gr. Jeroen
Zinken munten reinigen
Re: Zinken munten reinigen
Leg munten, zeker Zink nooit langer dan 5 minuten in de ascorbinezuur!!!! ( citroenzuur ) Echt jongens, ze zijn verpest voor het leven!
Zilver en goud kan je nog wagen, mits je tevreden bent met een matlaagje nadien..
Zilver en goud kan je nog wagen, mits je tevreden bent met een matlaagje nadien..
ik heb mijn zinken munten +- 10 a 20 minuten in een bad van cirtoenzuur gelegd en ze zijn heel mooi schoon gegaan.
Ascorbinezuur is vitamine C en geen andere benaming voor citroenzuur.mountainbiker01 schreef:Leg munten, zeker Zink nooit langer dan 5 minuten in de ascorbinezuur!!!! ( citroenzuur )
Ik mag ervan uitgaan dat dit verhaal net zo geldig is voor zinken gaspenningen?
Ik heb een hele zooi die een lelijke witte aanslag hebben.
Ik heb een hele zooi die een lelijke witte aanslag hebben.
-
- Superlid
Ik had mijn zinken 10 pfennig uit 1940 ook eens in het citroensap gelegd, maar nu 10 minuten werd hij helemaal dof.
Wat nu?
Wat nu?
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
Wellicht is het een idee dat iemand met wat aangetaste zinken muntjes eens een klein onderzoekje doet? Ik zou niet gelijk met de zinken 2,5 cent 1942 beginnen maar eerst met het goedkopere spul