Euro 4 All Stelling - Voor editie 14

Hier belanden alle oude edities van het Euro 4 All magazine en bijbehorende artikelen.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Euro 4 All Stelling - Voor editie 14

Bericht door Daniël »

AfbeeldingHet is tijd voor een nieuwe stelling! De stelling luidt:

Ik vind het niet zonde om BU-sets/PROOF-sets te 'slopen' om vervolgens de munten op een andere manier op te bergen.

Ben je het er mee eens of niet mee eens.
Yosoyke
Superlid
Superlid

Re: Euro 4 All Stelling - Voor editie 14

Bericht door Yosoyke »

Bwaa ja en nee langs mijn kant.
Ik vind het niet echt erg omdat ik geen verzamelaar ben van karton en plastic, maar van 2 euromunten.

Ik haal de munten er voorzichtig uit zonder schade aan te brengen aan de blisters, wat mij tot nog toe steeds gelukt is !
Maar ik bewaar de blisters wel moest ik de munten ooit moeten verkopen dat ik er de munten terug in kan steken.

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dit gaat voor mij enkel op voor de 2 euro herdenkingsmunten van San Marino.

Inmiddels ben ik bezig van al deze uitgiftes een 2de exemplaar aan te schaffen. Een exemplaar verlaat de blister en komt in een munthouder in mijn verzameling. De andere, ongeopende, mag in zijn blister blijven en bewaar ik apart. Ik moet zeggen dat ze redelijk netjes uit de blister te halen zijn en veelal zonder al te veel schade terug kunnen worden gestopt in de blister, maar het blijft zichtbaar.

Ik vind het dus niet zonde, maar helemaal lekker voelt het niet...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Een vraag om goed te lezen :
Ik vind het niet zonde om BU-sets/PROOF-sets te 'slopen' om vervolgens de munten op een andere manier op te bergen.
Ben het er niet mee eens, maw ik vind het zonde om ze uit de blister/verpakking te halen , niet dat ik er veel heb, maar die munten die ik wel in blister heb, blijven daarin.
Reden is dat ik de munt alleen maar kan beschadigen, als ze er uit gehaald worden, hoe voorzichtig ik ook ben. Een 2e exemplaar aanschaffen is een optie om ze toch in een munthouder te stoppen, maar wel een dure optie. In dat geval zou ik een goedkoper exemplaar te pakken zien te krijgen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

Ik ben het absoluut niet met de stelling eens voor wat betreft mijn EIGEN munten. De UNC- en proofsets die ik in bezit heb staan bij elkaar in een kistje en ik denk er niet aan de munten hieruit te slopen. Dat geldt b.v. voor de jaarsets van de KNM. Om ze ook in een album te plaatsen koop ik wel een setje pasmunten en die munten gaan in een munthouder. Een uitzondering maak ik wel voor de coincards (m.u.v. de Erasmusmunt en het Muntgebouwvijfje). Coincards (vooral de oudere) zijn in mijn ogen muntvernietigers op termijn omdat ze een open achterkant hadden en het zure karton het zilver al snel aantastte. Die krengen gooi ik met veel plezier in de vuilbak.
Als een andere verzamelaar zijn munten wil mishandelen; hij of zij gaan hun gang maar. Een oogje aan solderen, verven, emailleren, uitzagen, uit blisters of doosjes halen; ik zal er niet van wakker liggen. Als iemand gaat crossen met zijn nieuwe wagen zou me dat verbazen maar vandalisme aan eigen bezit is niet strafbaar. Als een eigenaar kiest voor een forse waardevermindering van zijn of haar bezit is dat een keuze die ik niet snap en zelf pas ik ervoor.
Het uit blisters slopen van munten met de illusie ze weer terug te kunnen plaatsen vind ik echt vreemd! Zoiets als de beschermfolie van een bedieningspaneel aftrekken en het wel bewaren om weer terug te kunnen plakken. Het betreft hierbij immers als een soort van verzegeling waarmee je geen spelletjes speelt of fraudeert.

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ben het gedeeltelijk met je eens Martin, echter ben ik ook van mening dat een muntenverzamelaar munten verzamelt en geen verpakkingen. Het is een 'rage' om munten inmiddels meerwaarde mee te geven door ze in een verpakking (kistje, blisters, coincards, etc.) te stoppen. Met een dergelijke verpakking blijken de munten opeens veel meer waard te zijn en wie wordt er dan voor de gek gehouden? Ik vraag mij ook af of een blister van bijvoorbeeld San Marino zo geweldig is voor een munt en of deze wel van zuurvrij materiaal gemaakt is...

Inderdaad verminderd de waarde van mijn munten uit San Marino die ik uit de blister haal, maar toch blijkt de waarde niet gek veel lager te liggen dan een munt IN blister, dus een forse waardevermindering merk ik HIER niet.

Ach het zal een tendens zijn die de ene begrijpt en de andere weer niet. Ik laat me niet gek maken maar weet dat er diverse verzamelaars zijn die inmiddels alle verschillende uitgiften van de 5 euromunten van Nederland verzamelen. Onlangs kwam er een 'coincard' bij met daarop een krasvakje, dat brengt het totaal van verschillende VERPAKKINGEN deze uitgifte (5 euro UNC WNF Nederland) op 3... 1 in normale coincard, 1 in coincard maar dan eerste dag uitgifte, 1 in coincard met krasvakje om een optreden van Ellen ten Damme te winnen. Dat zijn er al drie!

Ik lig er zeker ook niet wakker van, maar zet soms stappen die ik zelf helder kan verklaren en mij bewust maken van het feit dat IK mij niet gek laat maken door slimme verkooptrucs van de producenten.

Gr. Jeroen
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Ik vind zelf dat de blisters toch min of meer bij de munten horen, staat vaak wat ook wat extra achtergrondinfo op en sommige zijn best mooi.
Zoals ik hier al eens eerder op het forum heb gezegd bewaar ik ze allemaal in een boekenkast met glazen deur van een bekend Zweeds merk.
Daar staan ze in net alsof het boeken zijn en ik vind dat eigenlijk best een mooie opbergmethode.
Het slopen van zo'n set vind ik zonde, niet zozeer om de waardevermindering, maar meer omdat het toch iets kapotmaken is 8):
Overigens ga ik niet zover dat ik de beschermfolie op bijvoorbeeld de Italiaanse en San Marinese sets laat zitten, met folie zien die er immers veel slechter uit.
Zo ken ik ook mensen die de cellofaan om de Franse en Monaco BU laten zitten. In het geval van de Monaco BU vind ik dat compleet gestoord, je kunt dan immers niet eens zien of er munten in zitten!

Luit
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

[thumbnail=center]http://www.clubvan30.nl/wp-content/uplo ... 0/Ikea.jpg[/thumbnail]

Ik koop alleen BU sets wanneer ze lager dan de UNC sets op Ebay worden aangeboden. Of wanneer er geen andere mogelijkheid is om alle munten UNC te krijgen omdat ze niet UNC geslagen worden. Er zijn wel enkele sets die ik nog niet heb 'gesloopt' zoals Slovenië 2011 en Griekenland 2011.

Dus ik stem mee eens.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hmmm ik begrijp het IKEA logo niet in je bericht Daniël...
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Munthunter schreef:Hmmm ik begrijp het IKEA logo niet in je bericht Daniël...
llinde schreef:Zoals ik hier al eens eerder op het forum heb gezegd bewaar ik ze allemaal in een boekenkast met glazen deur van een bekend Zweeds merk.
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Ik vind het wel zonde om een set te slopen, omdat de set ook vaak fraai is, qua ontwerp, en verklarende tekst etcetera biedt. Verder is het zo dat door de bescherming van de blister de munten heel mooi blijven. Het risico op vingerafdrukken en andere beschadigingen is beperkt. Ook is de blootstelling aan de lucht veel geringer. Die invloed heb ik wel gemerkt bij rollen die op één kant stonden en na enige jaren was die kant niet aangetast terwijl de aan de lucht blootgestelde kant wel was aangetast (verkleurd). Daarom stop in nu ook alle rollen in van die buisjes die Kai van Starshop-Coins verkoopt.
Verder heb ik mijn verzamelmethode aangepast aan het feit dat vele BU sets verschillende formaten hebben. Ze kunnen er tot nu toe allemaal in, behalve de Spaanse Numisbrieven, die zijn helaas net te groot, en ook de Malta doosjes en dergelijke geven problemen, maar daar heb ik een andere oplossing voor.
Dus: BU set: zo laten als ie is.
Groet
Thomas
erwinwessels
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door erwinwessels »

Even goed nadenken... Ik ben het er NIET mee eens dat ik het NIET zonde vind, oftewel, ik vind het zonde. Heb ik goed gestemd. :D

Als eerste wil ik zeggen dat ik nog geen enkele reactie gelezen heb op het moment dat ik deze reactie maak. Reden hiervoor is dat ik op deze manier 100% mijn eigen gevoel kwijt kan. Het zou hierdoor dus ook kunnen zijn dat ik hetzelfde zeg als iemand die eerder heeft gereageerd, maar dat is dus niet bewust.

Laat ik het zo zeggen: het is wel een beetje afhankelijk van het setje. Zo af en toe kom ik op eBay BU-setjes tegen, die ik kan winnen voor een paar euro meer dan de nominale waarde. In dat geval sloop ik zelf ook wel eens een setje om de munten bij mijn UNC series in het album te doen. Deze munten zijn over het algemeen ook van betere kwaliteit en zelfs de oudere munten (begin euro-periode) zien er nu nog heel mooi uit. En ook omdat lang niet alle munten voor de circulatie geslagen worden, is een BU-set een mooie uitkomst om je UNC verzameling compleet te houden.

Dat waren de redenen waarom ik het wel kan begrijpen en zelf ook sporadisch doe. Nu de redenen waarom ik het niet zou doen:

Zo'n BU-set is één geheel, met een leuke blister (de één leuker dan de ander) met wat informatie over de munten, en de munten zijn doorgaans goed verpakt waardoor ze heel lang mooi blijven. En wat te denken van de luxere BU-sets (Malta is hier goed in met het kistje van 2008 maar ook de BU-set van 2011) en de proofsets: wat is er nou mooier dan zo'n kistje open in een vitrine te zetten, waardoor de munten je tegemoet stralen... Moet ik wel zeggen dat ik geen geschikte vitrinekast heb en ze afgesloten in een bureau liggen, maar toch...

Alles tegen elkaar afwegend blijf ik het toch wel zonde vinden om een set te slopen.

Groetjes van Erwin
Ook steeds meer bekend als MuntenMaster
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik moet toevoegen dat ik et wel zonde vind om een blister te openen, maar dat weegt niet op tegen het feit dat ik mijn HEEL verzameling 2 euro CC's in 1 album kan herbergen IN munthouders. Maar het bijft onprettig voelen om een mesje in een nette blister te prikken om beide helften van elkaar af te krijgen.

Gr. Jeroen
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik moet toegeven soms ook jammer te vinden alleen ik zie het persoonlijk niet zitten om straks gaten te krijgen in me map. Ik order het op een aparte manier en bij het erin doen hou ik al rekening met voorgaande jaargangen of komende jaargangen.

Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden maar meestal vind ik die BU dingen niet eens mooi :oops:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Tot op heden heb ik alles gesloopt. Maar de 2 euromunt van San Marino van 2011 die ik onlangs kreeg heb ik in de blister laten zitten want dat vond ik echt te gek om die te slopen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

Ilosab schreef:Tot op heden heb ik alles gesloopt. Maar de 2 euromunt van San Marino van 2011 die ik onlangs kreeg heb ik in de blister laten zitten want dat vond ik echt te gek om die te slopen.

Gr. Alfred
En waarom 'sloop' je dan deze munt niet? Is deze speciaal voor je?

Groet,
JorSan
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik vind het geheel, munt en blister, echt schitterend.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Hoe meer mensen hem eruit haalt. Hoe zeldzaam hij word. Hoe zeldzamer, des te meer worden ze waard in de blister. Vraag en aanbod greeny Ik handel soms in euro' dus haal ze er allemaal maar uit. Blijven altijd mensen over die ze wel de blister willen. Dan krijg ik meer geld.

Gr.

Maarten
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

maarten89 schreef:Hoe meer mensen hem eruit haalt. Hoe zeldzaam hij word. Hoe zeldzamer, des te meer worden ze waard in de blister. Vraag en aanbod greeny Ik handel soms in euro' dus haal ze er allemaal maar uit. Blijven altijd mensen over die ze wel de blister willen. Dan krijg ik meer geld.

Gr.

Maarten
Maarten,

Als ik je goed begrijp, bedoel jij dat hoe meer mensen de BU sets slopen, hoe minder complete er over blijven en dus worden complete sets zeldzamer en duurder.
Dat is inderdaad een goed commercieel uitgangspunt, vraag is alleen hoelang je moet wachten voordat het echt rendement oplevert.
Ik denk dat er nu ook wel mensen zijn, die als ze zien hoe duur sommige oude strips worden verhandeld, zich de haren uit het hoofd trekken als ze bedenken dat ze die ook hadden en misschien jaren geleden weggegooid hebben of verkocht hebben op de rommelmarkt.
Als ik nu zie waarvoor bijvoorbeeld modelautootjes waar ik vroeger mee speelde nu verkocht worden..... :suprised:
Maar als je dan bedenkt dat je 40 tot 50 jaar moet wachten op zo'n winst is het ook weer heel betrekkelijk.

Luit
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

llinde schreef:
maarten89 schreef:Hoe meer mensen hem eruit haalt. Hoe zeldzaam hij word. Hoe zeldzamer, des te meer worden ze waard in de blister. Vraag en aanbod greeny Ik handel soms in euro' dus haal ze er allemaal maar uit. Blijven altijd mensen over die ze wel de blister willen. Dan krijg ik meer geld.

Gr.

Maarten
Maarten,

Als ik je goed begrijp, bedoel jij dat hoe meer mensen de BU sets slopen, hoe minder complete er over blijven en dus worden complete sets zeldzamer en duurder.
Dat is inderdaad een goed commercieel uitgangspunt, vraag is alleen hoelang je moet wachten voordat het echt rendement oplevert.
Ik denk dat er nu ook wel mensen zijn, die als ze zien hoe duur sommige oude strips worden verhandeld, zich de haren uit het hoofd trekken als ze bedenken dat ze die ook hadden en misschien jaren geleden weggegooid hebben of verkocht hebben op de rommelmarkt.
Als ik nu zie waarvoor bijvoorbeeld modelautootjes waar ik vroeger mee speelde nu verkocht worden..... :suprised:
Maar als je dan bedenkt dat je 40 tot 50 jaar moet wachten op zo'n winst is het ook weer heel betrekkelijk.

Luit
Verschil is, dat euro niet alleen in Nederland is. Maar in meerdere landen. Tja hoe lang dat duurt, qua rendement geen idee. Het is nu nog niet zo intersant, omdat gelukkig de meeste mensen het nog niet doen. Maar wel veel mensen denken er aan. Maar zou dat wel gebeuren, zijn er altijd mensen op de loer om er winst uit te halen.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

maarten89 schreef:[ Maar wel veel mensen denken er aan.
En dat is dan ook precies de reden waarom de waardestijging waarschijnlijk beperkt blijft, er zijn teveel mensen die denken dat een complete blister meer waard wordt.
Vanwege dezelfde reden is bijvoorbeeld de eerste Belgische 2 euro CC in UNC kwaliteit flink gestegen in waarde, iedereen dacht dat ze gemakkelijk en in overvloed te verkrijgen waren.
Dus zag niemand er waarde in en zo zijn ze grotendeels in de omloop verdwenen.
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de eerste Sloveense 2 euro CC, dan denk ik dat die vrijwel allemaal direct in UNC kwaliteit in handen zijn gekomen van verzamelaars en dus stijgt zo'n munt ook niet veel verder in waarde.

Luit
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door JvH - Johan »

ik zeg altijd maar zo, het is pas zonde als je het zelf zonde vind!!

ik heb mn coincards nog niet gesloopt maar ik zal niet zeggen dat ik dat nooit es zal doen, voor nu vind ik ze als 'complete' coincard wel leuk, dus laat ik het eerst zo
Danny de Munt Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Danny de Munt »

Ik zal nooit een BU set uit elkaar halen. Ik heb zelf alleen 1 BU set en die is van Vaticaanstad 2011.
Ik heb hem bewust als BU set gekocht om ik deze mooi vind. En vind het zonde deze dan te 'slopen" en zal dit zelf ook nooit doen.
Als ik een 2 euro munt bijvoorbeeld wil hebben koop ik deze wel los maar geen BU set.
Er zijn altijd wel mensen die hun set uit elkaar halen.
- alles voor de euro uit Nederland.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

dannyfocke1982 schreef:Ik heb zelf alleen 1 BU set en die is van Vaticaanstad 2011.
Dit is de enige BU set die je ook niet hoeft te slopen, munten zitten er immers los in.
Juist daarom kan het nuttig zijn om de munten er uit te halen en beter te beschermen.

Luit
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Ik sloop m'n BU-sets. Ik verzamel munten en geen karton/plastic. Ik heb wel nog een aantal 'verpakkingen' bewaard (bv Vaticaan en San Marino). Maar er is ook al heel wat karton in de vuilbak beland (bv. Frankrijk)
Alle munten worden in munthouders gestoken.

Terug naar “Het Euro 4 All archief”