het ontbreekt mij gewoon aan vrije tijd om met een detector te gaan zoeken naar intressante voorwerpen die in de bodem verborgen liggen. derhalve wil ik deze vondst die door iemand anders opgegraven is jullie niet onthouden..
het gaat hier om een zgn, staafkogel speciaal ontwikkeld om voornamelijk masten tuigage en zeilen van een vijandelijk schip te vernielen. hoewel de kogels zelf maar een diameter hebben van maar zeven centimeter kon zo'n kogel erg veel schade aanrichten aan een schip temeer doordat de kogel na het afschieten met zeer hoge snelheid begon te roteren en dat zodoende de diameter toenam vergelijkbaar met een kogel van 25 centimeter in diameter wat tevens ook de totale lengte is van deze staafkogel.
Dit exemplaar is gevonden in stortgrond (zwarte klei) afkomstig uit een van de bouwputten van de noord-zuid lijn in Amsterdam
deze zwarte klei duid volgens mij op een oude rivierbodem. dat zal in dit geval de Oude amstel moeten zijn waarover de Noord-zuid lijn op dit moment wordt aangelegd. de datering van de kogel wordt geschat zo rond het midden van de achttiende eeuw .http://www.bma.amsterdam.nl/archeologie/noord_zuidlijn
Gezien dat de kogel geheel intact is zonder verbuigingen ed, en dat de gietnaden nog zichtbaar zijn lijkt het er op dat deze kogel nooit is afgeschoten maar dat deze direct van de gieter vandaan kwam en dat iemand per ongeluk deze kogel in het water heeft laten vallen tijdens het vervoer/overslaan van scheepskogels ea, geschut, naar een wachtend schip vermoedelijk van de VOC dat gereed werd gemaakt voor een reis naar de oost.

(ter conservering is de kogel gekookt in parrafine)
©2011 F v Schaik.
Groet: Frans,,