Euro 4 All Stelling - Voor editie 10
Euro 4 All Stelling - Voor editie 10
Tijd voor de 2e stelling. De uitslag wordt besproken in editie 10 van het E4A magazine.
De stelling voor editie 10:
Aangezien in Nederland bijna alles wordt afgerond bij het betalen worden de 1 en 2 centen niet meer echt gebruikt voor het betalen. Het zou dus een hoop geld en materiaal besparen wanneer deze centen niet geslagen meer worden maar wat is jouw mening? De stelling voor voor editie 10 is dus:
De Nederlandse 1 en 2 cent hoeft wat mij betreft niet meer geslagen worden.
Wat gebeurd er met jouw mening?
Door te stemmen in de poll laat jij jouw mening zien. Het liefst zien we ook argumenten in dit topic waarom jij je gekozen antwoordt heb gekozen. Mocht je met jouw mening/argumenten niet in het magazine willen komen meld dit via het topic of even via PB. Meld je dit niet mogen wij jouw mening gewoon publiceren in editie 10 van het E4A magazine.
Stemmen kan tot 24 augustus 18:00.
De stelling voor editie 10:
Aangezien in Nederland bijna alles wordt afgerond bij het betalen worden de 1 en 2 centen niet meer echt gebruikt voor het betalen. Het zou dus een hoop geld en materiaal besparen wanneer deze centen niet geslagen meer worden maar wat is jouw mening? De stelling voor voor editie 10 is dus:
De Nederlandse 1 en 2 cent hoeft wat mij betreft niet meer geslagen worden.
Wat gebeurd er met jouw mening?
Door te stemmen in de poll laat jij jouw mening zien. Het liefst zien we ook argumenten in dit topic waarom jij je gekozen antwoordt heb gekozen. Mocht je met jouw mening/argumenten niet in het magazine willen komen meld dit via het topic of even via PB. Meld je dit niet mogen wij jouw mening gewoon publiceren in editie 10 van het E4A magazine.
Stemmen kan tot 24 augustus 18:00.
Re: Euro 4 All Stelling - Voor editie 10
Ik heb gestemd dat ze wel mogen stoppen met het slaan van de centen, natuurlijk is het leuk voor de verzamelaars, maar naar mijn mening moeten munten voor de circulatie worden geslagen. Zijn de munten niet nodig, sla ze dan niet.
Ik denk trouwens dat ze pas stoppen met het slaan van de 1 en 2 centen als heel Europa ze niet meer accepteerd, en dat elk land dan stopt met het slaan van deze munten. Maar zo ver zal het nog lang niet zijn denk ik
Ik denk trouwens dat ze pas stoppen met het slaan van de 1 en 2 centen als heel Europa ze niet meer accepteerd, en dat elk land dan stopt met het slaan van deze munten. Maar zo ver zal het nog lang niet zijn denk ik
Wat de gek er voor geeft.
-
- Globale moderator
Ik vind dit op zich wel een discussie waard. De Nederlandse 1 en 2 cent munten worden NIET meer geslagen voor de circulatie.
Van 1999 t/m 2004 zijn er jaarlijks miljoenen geslagen (m.u.v. de 1 cent van 2002). Al snel werd er in de meeste winkels afgerond op 5 cent. Er zijn echter nog winkels waar je wel met 1 en 2 cent wordt gewerkt. Ook is het uiteraard nog steeds een wettig betaalmiddel.
De 1 en 2 centen worden geslagen voor de verzamelaars uitgiftes, zoals de BU-sets (waaronder de Benelux-set) en de muntrol pakketten. Alleen de 5 eurocent wordt nog geslagen voor de circulatie, evenals de 2 euro herdenkingsmunten (gemeenschappelijke / nationale uitgifte). Je kunt dus ook zeggen dat het slaan van de 10 cent t/m 2 euro van 2005 t/m 2011 alleen voor de verzamelaars is geweest ,wat het natuurlijk het geval is en dus een vergelijkbare situatie is met de 1 en 2 euro cent munten!
Dus ook het slaan van deze munten afschaffen? Met als gevolg dat er geen BU-sets, muntrol pakketten en Proofsets worden uitgegeven? En wat als gevolg heeft dat er dus ook geen jaarsetjes meer bij de verzamelaars terecht komen?
In feite is het slaan van de 1 en 2 euro cent munten al afgeschaft voor de circulatie. Als er weer behoefte voor het de circulatie, zullen deze munten geslagen worden, hoewel ik eerder denk dat het dan tot een koop of ruil zal zijn bij of met een ander euroland.
Van mij mogen ze de muntjes blijven slaan voor de verzamelaars!
groeten Paul
Van 1999 t/m 2004 zijn er jaarlijks miljoenen geslagen (m.u.v. de 1 cent van 2002). Al snel werd er in de meeste winkels afgerond op 5 cent. Er zijn echter nog winkels waar je wel met 1 en 2 cent wordt gewerkt. Ook is het uiteraard nog steeds een wettig betaalmiddel.
De 1 en 2 centen worden geslagen voor de verzamelaars uitgiftes, zoals de BU-sets (waaronder de Benelux-set) en de muntrol pakketten. Alleen de 5 eurocent wordt nog geslagen voor de circulatie, evenals de 2 euro herdenkingsmunten (gemeenschappelijke / nationale uitgifte). Je kunt dus ook zeggen dat het slaan van de 10 cent t/m 2 euro van 2005 t/m 2011 alleen voor de verzamelaars is geweest ,wat het natuurlijk het geval is en dus een vergelijkbare situatie is met de 1 en 2 euro cent munten!
Dus ook het slaan van deze munten afschaffen? Met als gevolg dat er geen BU-sets, muntrol pakketten en Proofsets worden uitgegeven? En wat als gevolg heeft dat er dus ook geen jaarsetjes meer bij de verzamelaars terecht komen?
In feite is het slaan van de 1 en 2 euro cent munten al afgeschaft voor de circulatie. Als er weer behoefte voor het de circulatie, zullen deze munten geslagen worden, hoewel ik eerder denk dat het dan tot een koop of ruil zal zijn bij of met een ander euroland.
Van mij mogen ze de muntjes blijven slaan voor de verzamelaars!
groeten Paul
-
- Globale moderator
Gezien de aantallen die Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Spanje elk jaar nog slaan, zal er die landen zeker nog behoefte zijn voor de circulatie.N1ck schreef:Ik heb gestemd dat ze wel mogen stoppen met het slaan van de centen, natuurlijk is het leuk voor de verzamelaars, maar naar mijn mening moeten munten voor de circulatie worden geslagen. Zijn de munten niet nodig, sla ze dan niet.
Ik denk trouwens dat ze pas stoppen met het slaan van de 1 en 2 centen als heel Europa ze niet meer accepteert, en dat elk land dan stopt met het slaan van deze munten. Maar zo ver zal het nog lang niet zijn denk ik
Naar mijn weten, zijn Nederland en Finland de enige landen waar er nog weinig betaald wordt met de 1 en 2 cent munten. En waar de prijzen dus ook worden afgerond op 5 cent.
Groeten Paul
-
- Superlid
Wordt er in Finland nog betaald met 1 en 2 eurocentjes?euromunter schreef:Gezien de aantallen die Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Spanje elk jaar nog slaan, zal er die landen zeker nog behoefte zijn voor de circulatie.
Naar mijn weten, zijn Nederland en Finland de enige landen waar er nog weinig betaald wordt met de 1 en 2 cent munten. En waar de prijzen dus ook worden afgerond op 5 cent.
Groeten Paul
Ik dacht mij namelijk te herinneren dat Finland heel snel na de invoering van de euro al zich tegen de 1 en 2 eurocentjes keerde.
Dat is toch op het nieuws gekomen ettelijke jaren geleden dacht ik enzo.
mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
-
- Donateur
Ben het volledig met Paul eens. Je kunt er nog steeds meebetalen en op het postkantoor krijg je ze ook nog steeds terug.euromunter schreef:Ik vind dit op zich wel een discussie waard. De Nederlandse 1 en 2 cent munten worden NIET meer geslagen voor de circulatie.
Van 1999 t/m 2004 zijn er jaarlijks miljoenen geslagen (m.u.v. de 1 cent van 2002). Al snel werd er in de meeste winkels afgerond op 5 cent. Er zijn echter nog winkels waar je wel met 1 en 2 cent wordt gewerkt. Ook is het uiteraard nog steeds een wettig betaalmiddel....
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Globale moderator
Gezien de aantallen die zijn geslagen na 2004 (enkele miljoenen) zal dit niet alleen voor de verzamelaars zijn geweest. Misschien dat er net als in Nederland nog bij een aantal winkelketens mee betaald kan worden.Yosoyke schreef:Wordt er in Finland nog betaald met 1 en 2 eurocentjes?
Ik dacht mij namelijk te herinneren dat Finland heel snel na de invoering van de euro al zich tegen de 1 en 2 eurocentjes keerde.
Dat is toch op het nieuws gekomen ettelijke jaren geleden dacht ik enzo.
Officieel zijn de munten nooit afgeschaft en blijven ze in de gehele eurozone een wettig betaalmiddel. De munten mogen niet geweigerd worden en een winkelier mag ze niet weigeren, ook al wordt er afgerond op 5 eurocent.
groeten Paul
Ik vind zelf ook dat ze de 1 en 2 centen gewoon door mogen slaan, al is het alleen omdat ik graag 8 munten in een BU/Proof set zie
-
- Superlid
Ik zou het jammer vinden als Nederland de 1 en 2 eurocent niet meer slaan, als het in alle eurolanden gaat gebeuren zei het zo maar niet alleen Nederland.
Het is wel zo dat iedereen blij was dat in 1980 de cent er uit ging en iedereen het vreemd vond dat in 2001 de 1 eurocent er weer kwam, ik zou het persoonlijk als verzamelaar niet leuk vinden als ze verdwijnen.
Het is wel zo dat iedereen blij was dat in 1980 de cent er uit ging en iedereen het vreemd vond dat in 2001 de 1 eurocent er weer kwam, ik zou het persoonlijk als verzamelaar niet leuk vinden als ze verdwijnen.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ik heb nee gestemd. Als ze niet meer geslagen gaan worden dan ga ik ze op zeker missen in het setje.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Donateur
sla geen 1 en 2 cent maar wel een euro-kwartje=25eurocent
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Kiezen is wel moeilijk, munten die niet circuleren hoeven van mij ook niet zonodig in sets, dat vind ik altijd wat kunstmatig en is volgens mij alleen maar bedoeld om de zakken van muntbedrijven te vullen.
Aan de andere kant vind ik dat 1 en 2 cent gewoon voor betalen bedoeld moeten zijn, het niet gebruiken leid tot meer inflatie.
@leon, waarom een kwartje?
je kunt berekenen dat het 1-2-5 systeem wat we met de euro hanteren, het meest efficiënte systeem is.
Luit
Aan de andere kant vind ik dat 1 en 2 cent gewoon voor betalen bedoeld moeten zijn, het niet gebruiken leid tot meer inflatie.
@leon, waarom een kwartje?
je kunt berekenen dat het 1-2-5 systeem wat we met de euro hanteren, het meest efficiënte systeem is.
Luit
-
- Superlid
Voor mij persoonlijk hoeven al deze 'rostjes' niet meer.
Als ik zo'n muntjes ontvang als wisselgeld steek ik deze allen in een potje, want ik 'durf' ze niet echt terug uitgeven.
Ik heb in de horeca gewerkt al paar jaar en ik weet hoe frustrerend het is als een klant zijn drankje begint te betalen met allemaal rostjes
ze wegen kilos en je bent er niet echt veel mee.
maar als je het dan als verzamelaar bekijkt blijft het toch wel bij het totaalpakket van het setje horen eh.
als het setje opeens maar meer uit 6 muntjes zou bestaan zou dit toch jammer zijn vind ik, al verzamel ik ze zelf niet, toch lijkt mij dat jammer dan.
mvg Kevin
Als ik zo'n muntjes ontvang als wisselgeld steek ik deze allen in een potje, want ik 'durf' ze niet echt terug uitgeven.
Ik heb in de horeca gewerkt al paar jaar en ik weet hoe frustrerend het is als een klant zijn drankje begint te betalen met allemaal rostjes
ze wegen kilos en je bent er niet echt veel mee.
maar als je het dan als verzamelaar bekijkt blijft het toch wel bij het totaalpakket van het setje horen eh.
als het setje opeens maar meer uit 6 muntjes zou bestaan zou dit toch jammer zijn vind ik, al verzamel ik ze zelf niet, toch lijkt mij dat jammer dan.
mvg Kevin
Als ik al die centen die ik krijg van bijv. de lidl of andere Duitse supermarkten nergens mag uitgeven dan weet ik ook niet wat ik ermee moet hoor. Bij de bank moet je tegenwoordig geld betalen om transacties te doen, krijg je envelopje mee en moet je het opsturen belachelijk! (SNS Bank). Dus storten op de bank is ook niet rendabel.Yosoyke schreef:Voor mij persoonlijk hoeven al deze 'rostjes' niet meer.
-
- Superlid
Ik dacht dat je in de nationale bank gewoon alles kon inruilen (gratis) tegen gewoon 'mooi geld'Gible schreef:Als ik al die centen die ik krijg van bijv. de lidl of andere Duitse supermarkten nergens mag uitgeven dan weet ik ook niet wat ik ermee moet hoor. Bij de bank moet je tegenwoordig geld betalen om transacties te doen, krijg je envelopje mee en moet je het opsturen belachelijk! (SNS Bank). Dus storten op de bank is ook niet rendabel.Yosoyke schreef:Voor mij persoonlijk hoeven al deze 'rostjes' niet meer.
Mijn vader is manager en heeft een hoop mensen onder hem werken. Hij zorgt altijd voor koffie en cola enzo voor zijn personeel, hij betaald dat eerst en zet het dan op het werk. Daar kunnen ze allen zo'n blikje drank of bakkie koffie kopen, maar zoals je ziet is dit vaak met 5x 10centjes. Dus op het eind van de maand kan hij de straat herleggen met deze stukjes. En dan naar de nationale bank gaan en mooi of rol 2euro's mee naar huis nemen of in briefgeld terugbetaald worden.
mvg Kevin
Nu is het algemeen de gewoonte in Nederland dat 1 en 2 centen niet meer terugbetaald worden, alles wordt afgerond. Alleen bij de Aldi en Lidl en een paar individuele zaken kun je nog wel eens wat terugkrijgen. Ik heb er geen problemen mee want op mijn werk kan ik uitsluitend electronisch betalen in het restaurant met de pas van mijn werkgever. Één keer in de week laad ik die op en als ik kleingeld heb kan ik dat daar mooi kwijt.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Uitslag:
Mee eens - 18 stemmers (37%)
Niet mee eens - 31 stemmers (63%)
Bedankt voor het stemmen. De uitslag volgt in editie 10. Mocht je er problemen mee hebben dat we jouw bericht in het magazine publiceren kan je nog t/m vrijdagmiddag een pb naar me toe sturen.
Dit topic gaat nu op slot met een prachtige hangslot
Mee eens - 18 stemmers (37%)
Niet mee eens - 31 stemmers (63%)
Bedankt voor het stemmen. De uitslag volgt in editie 10. Mocht je er problemen mee hebben dat we jouw bericht in het magazine publiceren kan je nog t/m vrijdagmiddag een pb naar me toe sturen.
Dit topic gaat nu op slot met een prachtige hangslot