Foto's maken van munten

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Foto's maken van munten

Bericht door Munthunter »

Jan zou jij eens een foto kunnen maken van je opstelling? Heb deze op de Muntmanifestatie wel gezien, maar kan hem niet meer zo voor de geest halen. Welke lampen gebruik je en natuurlijk welke objectieven en camera en zo.

Ben nog wel wat aan het klooien geweest met mijn ministudiootje, maar de lampen er te dicht op levert te veel schittering op en het stinkt. ;)

Misschien dat ik zelf iets kan aanpassen met de ideeën die ik bij jouw opstelling kan opdoen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef: en het stinkt. ;)
pecunia non olet :sarcasm2:

maar even zonder gekheid, ik vind ook dat alles in dit soort mini studiootjes erg heet wordt en vraag me af of je in plaats van de vaak gebruikte halogeenlampen ook LED lampen kunt gebruiken, iemand ervaring???

Luit
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Munthunter schreef:Jan zou jij eens een foto kunnen maken van je opstelling? Heb deze op de Muntmanifestatie wel gezien, maar kan hem niet meer zo voor de geest halen. Welke lampen gebruik je en natuurlijk welke objectieven en camera en zo.
Ik heb in dit topic al verteld welk objectief, welke lampen en welke camera ik gebruik.

Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Koevoets numismatics schreef:Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.
Deze snap ik niet helemaal, een timmerman heeft er toch ook geen problemen mee zijn hamer te laten zien?
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

llinde schreef:
Koevoets numismatics schreef:Aangezien ik volgend jaar de muntfotografie commercieel wil gaan aanbieden kan ik helaas geen foto plaatsen van de opstelling.
Deze snap ik niet helemaal, een timmerman heeft er toch ook geen problemen mee zijn hamer te laten zien?
Ik denk ook niet dat Jan er een probleem mee heeft om zijn fototoestel te laten zien :knipoog:

Maar laat hij zijn hele opstelling tot in detail zien dan maken mensen dat na en is hij een deel van zijn broodwinning kwijt. Het gaat hier om professionele fotografie natuurlijk.
poolsemunten
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door poolsemunten »

Koevoets had enkele pagina's terug het volgende: canon EOS 60D met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM
Dat is leuk maar zal niet iedereen in huis hebben.

Waarmee die foto's gemaakt worden is eigenlijk niet heel erg belangrijk, je hebt natuurlijk wel een redelijke camera nodig.
Zelfs met een iPhone kan je geweldige foto's maken, het is vooral de man achter de camera zullen we maar zeggen.

Ik ben vooral benieuwd wat zoiets dan zou kosten in de commerciële vorm :knipoog:

In mijn ogen is het gewoon productfotografie met een twist.
Misschien leuk om in een nieuw topic te checken wie zijn munten zou willen LATEN fotograferen?
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten :thumb up: - http://www.poolsemunten.nl - tot ziens :wave:
Donateur
Donateur

Jan, ik had het niet beter zelf kunnen omschrijven.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Jan W schreef:
llinde schreef:
Ik denk ook niet dat Jan er een probleem mee heeft om zijn fototoestel te laten zien :knipoog:

Maar laat hij zijn hele opstelling tot in detail zien dan maken mensen dat na en is hij een deel van zijn broodwinning kwijt. Het gaat hier om professionele fotografie natuurlijk.
Damn dan had ik op de Muntmanifestatie beter op moeten letten dus! ;) Daar stond hij namelijk in vol ornaat...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Heeft iemand hier dit boek? (Numismatic Photography door Mark Goodman) Zo ja, is het de moeite waard om aan te schaffen?
Donateur
Donateur

Ja, die heb ik. Niet echt een aanrader als je geen slabs verzamelt. Een groot gedeelte van de info gaat over het fotograferen van geslabte munten. Ook komt axiale belichting niet aan bod, terwijl dat mijns inziens cruciaal is voor goede muntfoto's.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ok, goed om te weten. Ik heb geen slabs, maar heb wel alles in munthouders zitten. Geeft dat vergelijkbare problemen met fotograferen?
Donateur
Donateur

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een goede foto kunnen maken van munten in munthouders. Een deel van de problemen kan vergelijkbaar zijn , met name de spiegeling. Je mag het boek wel van me lenen overigens. Alleen ik ben tot 2 januari op vakantie. Ik kan het boek eventueel met een bestelling meesturen of ik kan het tegen portokosten versturen. Ik denk 2,56 porto.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Bedankt voor het aanbod. Ik kwam dit boek toevallig tegen toen ik naar iets anders op zoek was, en kom er waarschijnlijk voorlopig toch niet aan toe om er veel mee te doen. Er is dus helemaal geen haast bij. Een keer meesturen met een bestelling lijkt me daarom een mooie optie.
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Ik wil een deel van mijn muntenverzameling verkopen om zo plaats te maken voor wat nieuws (en zonnepanelen). Ik wil de munten plaatsen op Ebay, Marktplaats en eventueel Catawiki. Dus moet ik ze fotograferen.

Nou maak ik werkelijk nooit foto's en heb dus geen fototoestel. Ik ben aangewezen op mijn al wat gedateerde iPhone 8. Ondanks het opvolgen van alle raadgevingen op internet m.b.t. witte achtergrond, schuine glasplaten e.d., lukt het niet om acceptabele foto's te maken. Ik lees op het forum dat je "zelfs met een iPhone geweldige foto's kan maken, het is vooral de man achter de camera zullen we maar zeggen".

Dus het zal zeker aan mij liggen, maar is er iemand met praktische ervaring en tips voor het fotograferen van munten met een iPhone? Of moet ik toch aan een fatsoenlijk fototoestel?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Alles gaat en staat met de locatie waar je foto's maakt.. ik heb deze foto net gemaakt van deze Romein van geen 1 cm groot op het randje van het bad in de badkamer met een Samsung telefoon van een kleine €200..

Zorg voor voldoende daglicht, maar absoluut geen direct zonlicht.. je zou eens verschillende vensterbanken/kozijnen kunnen proberen op verschillende tijden..

20221008_154017.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
vutter Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door vutter »

Je kunt ook een famililid of goede kennis vragen wie er een simpele camera met macro stand heeft, het is dan wel zaak dat de camera
niet beweegt, je maakt dan de scherpste foto,s.
Gebs Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Gebs »

Ik maak mijn plaatjes van munten met mijn scanner. Op 1200 dpi komen er altijd prima afbeeldingen uit.
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

$and€r schreef: 08 okt 2022, 15:46 Zorg voor voldoende daglicht, maar absoluut geen direct zonlicht.. je zou eens verschillende vensterbanken/kozijnen kunnen proberen op verschillende tijden..
Hier ook met een Samsung toestel van 230 euro die ik vier jaar geleden heb gekocht.
Belangrijk is ook om met je toestel niet te dicht te gaan, maar altijd een stukje ervan af en hierna de foto bij te snijden. Wanneer je te dicht bij het te fotograferen object gaat, kan hij niet of onvoldoende scherp stellen.
Maar met donkere koperen munten heb ik ook wel steeds problemen, je moet een aantal keer proberen, experimenten, lichtinval, en zelfs je licht op je foto bewerken zodat de munt op de foto er zo realistisch uitziet zoals in het echt.
En misschien nog een tip wanneer je toetsel moeilijkheden heeft bij het scherpstellen: soms moet je eens inzoomen, moet ik dan vooral doen bij bloemen en planten.
20220122_131040.jpg
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Dank voor de tips. Ik heb wat geëxperimenteerd met alle adviezen en dit is het beste wat ik er tot nu van kan maken. Een paar A4-tjes op een poef, daarop een plastic deksel van een opbergbox en een schuine perspex plaat zodat het licht rechter op de munt valt. De opstelling staat voor het raam. De foto maak ik onder een kleine hoek anders zie je de weerspiegeling van de iPhone 8 in de munt.

De foto's zijn kwalitatief nu voldoende denk ik, maar met name de keerzijde glimt als een spiegel en dat zie je hier niet terug. Dus nog even verder zoeken.

Oh, en de rijksdaalder lag nog ergens in een bakje te slingeren, maar gaat niet in de verkoop. :gniffel:
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Dit onderwerp heeft even in de ijskast gelegen vanwege drukke werkzaamheden en andere prioriteiten, maar ik ben weer aan de slag gegaan. Inmiddels een semi-professionele opzet gemaakt met onderstaand resultaat.

Ik krijg echter met geen mogelijkheid de werkelijke glans goed op de foto. Meer of minder licht, daglicht of LED licht, filter of geen filter, iets kantelen, allemaal min of meer vergelijkbaar resultaat. Deze foto's zijn gemaakt met daglicht en zonder filter. Iemand tips?

IMG_8607.JPG
IMG_8606.JPG
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Geen tips, wel een compliment. Ik vind de kwaliteit van de foto super mooi. Niets meer aan doen, ouwe perfectionist :lach:
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Petertje Nederland
Lid
Lid

Bericht door Petertje »

Dank je. En ja, misschien heb je gelijk, maar vandaag toch nog een paar pogingen gewaagd. :thuink: De opstelling wat gewijzigd en een +3 macro voorzetlens gebruikt. Een voorzetlens heeft hier weinig effect, maar bij een dubbeltje scheelt dat nogal wat.

Het enige wat ik nog kon bedenken is ander glas waardoor ik fotografeer (axial lightning). Dat was veiligheidsglas (wel zo veilig), maar hieronder het effect met goedkoop glas uit een wissellijst. Het verschilt weinig, maar maakt het resultaat toch net wat beter.

Als de gouden tip uitblijft laat ik het hier maar bij.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik heb mijn reactie van 2011 eens even terug gelezen en inmiddels heb ik ook wat verbeteringen doorgevoerd. Dit is vooral de apparatuur, nu heb ik een Canon EOS90D. Maar nog veel belangrijker een goede Macrolens: Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM. Dit zet ik op een statief, waarbij ik handmatig scherpstel. Daarnaast gebruik ik een 10 sec timer, om tillingen te voorkomen (zet je stabilisatie ook uit op de lens, als je dit hebt)

Verder zet ik mijn munt of slab op een dubbelgevouwen A4 en laat ik vroeg ochtendlicht hier op schijnen. Gebruik verder geen filters of kunstmatig licht. Bij losse munten, kun je de foto iets onder een hoek nemen i.p.v recht van voren. Hierdoor komt de glans/ patina net iets beter over op de foto. Bij slabs werkt dit niet, maar bij het juiste licht (vroeg ochtend licht),krijg ik toch ook redelijke resutaten.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Hairless Heathen Nederland
Lid
Lid

Bericht door Hairless Heathen »

Petertje schreef: 28 aug 2023, 18:11 Als de gouden tip uitblijft laat ik het hier maar bij.
Als fervent muntenfotograaf moet ik ook zeggen: chapeau! Niets meer aan doen. Dit is al vele malen beter dan wat je gemiddeld op verkoopsites aantreft. Je zou nog wat met nabewerking kunnen spelen, contrast en scherpte en zo, om te kijken of je het geheel nog net iets meer kan laten springen.
🏛 QUOD OBSTAT VIAE FIT PRO VIA
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Mijn mening als verzamelaar is dat de afbeeldingen heel mooi zijn maar er onnatuurlijk uitzien.
Om dat op te lossen met fotoshoppen lijkt mij geen goed idee.
Ik denk dat je met de belichting heel veel kan doen, persoonlijk vind ik dat het er wel zilverkleurig uit moet zien.

Mvg, :) .

Terug naar “Ideeënbus en hulp”