Foto's maken van munten
Re: Foto's maken van munten
Ja maar als het goed is zou dat ook niet hoeven. Heb je de fluts gebruikt?
De lampen die door de studio heen schijnen zouden geen schaduw moeten geven, aangezien het licht wordt gefilterd door de zijpanelen en er dus geen schaduw zou moeten komen. Vandaar dat een houdertje, waar je de munten in kan zetten zodat ze schuin rechtop staan ook een uitkomst kan zijn. Volgens mij zou een eventuele flits (volgens mij niet nodig) dan ook geen schaduw moeten geven.
Gr. Jeroen
De lampen die door de studio heen schijnen zouden geen schaduw moeten geven, aangezien het licht wordt gefilterd door de zijpanelen en er dus geen schaduw zou moeten komen. Vandaar dat een houdertje, waar je de munten in kan zetten zodat ze schuin rechtop staan ook een uitkomst kan zijn. Volgens mij zou een eventuele flits (volgens mij niet nodig) dan ook geen schaduw moeten geven.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Senior lid
Nouja je hebt eigenlijk die lampen om niet hoeven te flitsen, tevens geven (ingebouwde) flietse een te harde schaduw. En gezien die van voren komt wil dat ook nog wel eens spiegelen/reflecteren.Munthunter schreef:Ja maar als het goed is zou dat ook niet hoeven. Heb je de fluts gebruikt?
Gr. Jeroen
Enige mogelijkheid wat verder van het motief af.
Hier eens een voorbeeld uit de losse hand en zonder tent e.d.
Laatst gewijzigd door genius op 22 jul 2012, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
123
Nee, ik heb geen fluts/ flits gebruikt, de licht tent is overigens wel heel erg groot voor een muntje,
ik maak nooit foto's van euro's , ik verzamel ze niet.
hierbij een 50 stuiver in een houder , geen schaduw effecten.
tot nu toe maak ik ook betere foto's zonder die lichttent en spotjes, ik moet nog wat expirimenteren , dit is nieuw voor mij.
over een paar weken weet ik meer.

ik maak nooit foto's van euro's , ik verzamel ze niet.
hierbij een 50 stuiver in een houder , geen schaduw effecten.
tot nu toe maak ik ook betere foto's zonder die lichttent en spotjes, ik moet nog wat expirimenteren , dit is nieuw voor mij.
over een paar weken weet ik meer.

Nog maar een keer een topic onder het stof vandaan halen.
Zoals ik eerder in dit topic al schreef, wil ik zelf munten gaan fotograferen. Inmiddels een Nikkor AF-S DX Micro 40mm f/2.8G in bezit voor op mijn Nikon D3200 een ministudio en dan kan het grote uitproberen beginnen. Ik moet zeggen dat het resultaat mij niet tegen is gevallen. Het zijn tests en ik heb verder maar wat geprobeerd met licht en statief, ministudio enzovoorts. Hieronder 1 van de munten die ik gefotografeerd heb.
Let even niet op de rand, die heb ik even snel 'netjes' gemaakt met Photoshop. De opname is nog wat te donker en ik zie wat haartjes. Kortom alles opnieuw opstellen en wat gaan uitproberen met meer licht en zorgen dat er geen stofhaartjes op de munten komen. Onderstaande munt is UNC.

Gr. Jeroen
Zoals ik eerder in dit topic al schreef, wil ik zelf munten gaan fotograferen. Inmiddels een Nikkor AF-S DX Micro 40mm f/2.8G in bezit voor op mijn Nikon D3200 een ministudio en dan kan het grote uitproberen beginnen. Ik moet zeggen dat het resultaat mij niet tegen is gevallen. Het zijn tests en ik heb verder maar wat geprobeerd met licht en statief, ministudio enzovoorts. Hieronder 1 van de munten die ik gefotografeerd heb.
Let even niet op de rand, die heb ik even snel 'netjes' gemaakt met Photoshop. De opname is nog wat te donker en ik zie wat haartjes. Kortom alles opnieuw opstellen en wat gaan uitproberen met meer licht en zorgen dat er geen stofhaartjes op de munten komen. Onderstaande munt is UNC.

Gr. Jeroen
En nog drie onbewerkte afbeeldingen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat ziet er al heel goed uit Jeroen. Het is altijd heel lastig om de kleur van zo'n nieuwe (en dus nog glimmende) munt goed op de foto te krijgen. Maar mooi scherp en beeldvullend zonder vertekening. Zit er een stabilisator op de lens? Of fotografeer je vanaf (mini)statief?
Ik fotografeer van een groot statief die ik op heel veel manieren kan afstellen.
Inderdaad is de schittering erg lastig en ben ik daar wat mee bezig geweest. De standaard die Martin in voorgaande pagina laat zien zou geweldig zijn en misschien moet ik daar maar eens naar op zoek of laten maken.
Voordeel van de microlens is dat je de afbeelding erg ver kunt inzoomen. Klik maar eens op de foto's hierboven en klik daarna nog maar een keer op de loep. Camera heeft 24 megapixels.
Gr. Jeroen
Inderdaad is de schittering erg lastig en ben ik daar wat mee bezig geweest. De standaard die Martin in voorgaande pagina laat zien zou geweldig zijn en misschien moet ik daar maar eens naar op zoek of laten maken.
Voordeel van de microlens is dat je de afbeelding erg ver kunt inzoomen. Klik maar eens op de foto's hierboven en klik daarna nog maar een keer op de loep. Camera heeft 24 megapixels.
Gr. Jeroen
Ik gebruik een zelfgebouwde diffuse axiale belichtingsbox met daglichtlampen.
Als je zoekt op axial lighting coin photography dan kom je een heel eind.
Voor echt scherpe foto's is een spiegelreflexcamera met losse macrolens onontbeerlijk.
Ik heb zelf een canon EOS 60D met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.
Om te demonstreren hoe scherp het dan kan worden laat ik een foto zien in het originele formaat. Mijn aanbiedingen op Ebay en hier op het forum zijn altijd 552 pixels breed en dus behoorlijk verkleind.

Als je zoekt op axial lighting coin photography dan kom je een heel eind.
Voor echt scherpe foto's is een spiegelreflexcamera met losse macrolens onontbeerlijk.
Ik heb zelf een canon EOS 60D met de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM.
Om te demonstreren hoe scherp het dan kan worden laat ik een foto zien in het originele formaat. Mijn aanbiedingen op Ebay en hier op het forum zijn altijd 552 pixels breed en dus behoorlijk verkleind.

De vorige foto is toch nog verkleind door TinyPic, die heeft blijkbaar een maximumformaat. Hier dan een detail, deze is wel in het originele formaat.
Je kunt hem nog vergroten door op het vergrootglaasje te klikken.

Je kunt hem nog vergroten door op het vergrootglaasje te klikken.

Fantastische foto Jan. Stel jij ook nog de witbalans apart in? En hoe krijg jij die mooie zwarte achtergrond erin? Ik heb wel eens pogingen gedaan de achtergrond zwart te maken maar loop dan altijd tegen kleine foutjes aan (deel van de rand wordt ook zwart gemaakt) in de digitale foto.
-
- Volledig lid
@Jan Koevoets: prachtige foto met superfijne details! Heb je ook zo'n detail-foto van een gouden proofmunt, zoals een moderne dukaat of euro-tientje?
Ik ben er vooralsnog nauwelijks in geslaagd om zonder nabewerking bij opname van bovenaf de kleur natuurlijk weer te geven. Vaak zie je dat het vlakke gedeelte donkerbruin tot zwart wordt (zie ook mijn profielfoto). Bij de foto's van Jeroen zie je dat ook. Vaak krijg ik wel een redelijk goede kleur wanneer ik onder een (kleine) hoek fotografeer, maar dan heb je weer last van perspectief. Ik heb verder gemerkt dat het omgevingslicht en reflecties daarvan enorme invloed hebben. De beste resultaten heb ik vooralsnog gehaald in de mini-studio op een heldere dag.
Ik ben er vooralsnog nauwelijks in geslaagd om zonder nabewerking bij opname van bovenaf de kleur natuurlijk weer te geven. Vaak zie je dat het vlakke gedeelte donkerbruin tot zwart wordt (zie ook mijn profielfoto). Bij de foto's van Jeroen zie je dat ook. Vaak krijg ik wel een redelijk goede kleur wanneer ik onder een (kleine) hoek fotografeer, maar dan heb je weer last van perspectief. Ik heb verder gemerkt dat het omgevingslicht en reflecties daarvan enorme invloed hebben. De beste resultaten heb ik vooralsnog gehaald in de mini-studio op een heldere dag.
Jan W schreef:Fantastische foto Jan. Stel jij ook nog de witbalans apart in? En hoe krijg jij die mooie zwarte achtergrond erin? Ik heb wel eens pogingen gedaan de achtergrond zwart te maken maar loop dan altijd tegen kleine foutjes aan (deel van de rand wordt ook zwart gemaakt) in de digitale foto.
De achtergrond is zwart fluweel, dat weerkaatst het minste licht. De munt ligt nog op een platformpje, dat hem enkele centimeters optilt, zodat de lens alleen scherpstelt op het oppervlak van de munt. De achtergrond wordt daarbij wazig, zodat je niet elk stofje ziet. Bij munten die veel licht terugkaatsen wordt de achtergrond dan egaal zwart. Bij donkere munten wil er nog wel eens wat te zien zijn op de achtergrond, maar niet storend.
Voor de witbalans gebruik ik een 18% grijskaart (te koop bij de fotovakhandel), waar ik een foto van maak en dan laat ik daar de witbalans uit berekenen. Daardoor ziet zilver er uit als zilver en goud als goud, in de eerste jaren was dat nog wel eens anders op mijn foto's.
Deze heb ik helaas niet voorradig, dus kan ik je niet laten zien.mmmunten schreef:@Jan Koevoets: prachtige foto met superfijne details! Heb je ook zo'n detail-foto van een gouden proofmunt, zoals een moderne dukaat of euro-tientje?
Zie mijn vorige posts over de axiale belichting en de 18% grijskaart. Daarmee moet het zeker lukken!mmmunten schreef:Ik ben er vooralsnog nauwelijks in geslaagd om zonder nabewerking bij opname van bovenaf de kleur natuurlijk weer te geven. Vaak zie je dat het vlakke gedeelte donkerbruin tot zwart wordt (zie ook mijn profielfoto). Bij de foto's van Jeroen zie je dat ook. Vaak krijg ik wel een redelijk goede kleur wanneer ik onder een (kleine) hoek fotografeer, maar dan heb je weer last van perspectief. Ik heb verder gemerkt dat het omgevingslicht en reflecties daarvan enorme invloed hebben. De beste resultaten heb ik vooralsnog gehaald in de mini-studio op een heldere dag.
Bedankt voor deze tips. Vooral de eerste tip is praktisch. Maar hoe je een witbalans kan uitrekenen? In een fotobewerkingsprogramma haal ik er vaak wat kleur uit zodat de munt zijn originele kleur weer krijgt, dat gaat heel snel. Het liefst fotografeer ik daarom ook met daglicht.Koevoets numismatics schreef: De achtergrond is zwart fluweel, dat weerkaatst het minste licht. De munt ligt nog op een platformpje, dat hem enkele centimeters optilt, zodat de lens alleen scherpstelt op het oppervlak van de munt. De achtergrond wordt daarbij wazig, zodat je niet elk stofje ziet. Bij munten die veel licht terugkaatsen wordt de achtergrond dan egaal zwart. Bij donkere munten wil er nog wel eens wat te zien zijn op de achtergrond, maar niet storend.
Voor de witbalans gebruik ik een 18% grijskaart (te koop bij de fotovakhandel), waar ik een foto van maak en dan laat ik daar de witbalans uit berekenen. Daardoor ziet zilver er uit als zilver en goud als goud, in de eerste jaren was dat nog wel eens anders op mijn foto's.
-
- Volledig lid
En ook namens mij bedankt voor deze tips! Met name zo'n grijskaart zal vast behulpzaam zijn. Mbv. belichting van de ministudio cq. daglicht zal het wellicht helemaal goed komen.Zie mijn vorige posts over de axiale belichting en de 18% grijskaart.
Vandaag besloot ik mede naar aanleiding van dit topic dat het tijd is voor een nieuwe camera. M'n oude compacte Exilim heeft voor moderne begrippen denk ik nogal wat extra licht nodig en dan krijg je bij metaal al snel te veel reflecties. Binnenkort wellicht nieuwe bevindingen...
Ik maak gebruik van een fotostudio zoals Jeroen heeft laten zien. De kunst is dat het licht gebroken wordt (door doek heen). Hierdoor is er geen reflectie wat ik persoonlijk ongewenst vindt. Oneffenheden kunnen hierdoor onzichtbaar zijn omdat deze net in het glimmende gedeelte zitten. Voor een paar tientjes heb je al een fotostudio (gewoon een hele simpele; een dure heeft geen meerwaarde) en kun je aan de slag. Ik gebruik als achtergrond de kleur blauw hetgeen goed is 'uit te snijden' in een bewerkprogramma. Het komt weleens voor dat er een licht blauw randje zichtbaar is rondom de munten maar hierdoor is het contrast met de munt altijd erg goed. De klant kan hierdoor zelfs de kleinste oneffenheden in de rand goed zien. Ik maak ook gebruik van een inzoomfunctie. Zelfs een stuivertje Willem III (niet de grootste munt dacht ik zo) kan gigantisch groot op het scherm geprojecteerd worden. Hierdoor zijn werkelijk alle details zichtbaar.
Ik nodig u van harte uit op www.mooiemuntjes.nl om de resultaten te zien. Mocht iemand meer info willen hebben over fotograferen dan graag een PB sturen.
Groet René
Mooie Muntjes
Ik nodig u van harte uit op www.mooiemuntjes.nl om de resultaten te zien. Mocht iemand meer info willen hebben over fotograferen dan graag een PB sturen.
Groet René
Mooie Muntjes
De camera rekent de witbalans uit, sorry voor de onduidelijkheid. Ik maak dus een beeldvullende foto van de grijskaart onder de gebruikte belichting. Dan kies ik handmatige witbalans en dan kies ik die foto om de witbalans te berekenen.Jan W schreef:
Bedankt voor deze tips. Vooral de eerste tip is praktisch. Maar hoe je een witbalans kan uitrekenen? In een fotobewerkingsprogramma haal ik er vaak wat kleur uit zodat de munt zijn originele kleur weer krijgt, dat gaat heel snel. Het liefst fotografeer ik daarom ook met daglicht.
Heel interessant deze discussie m.b.t. het op een zo goed mogelijke wijze fotograveren van munten.
Ikzelf als amateur (met als enige leidraad een gebruiksaanwijzing bij mijn Sony Cybershot digitale camera) zal deze rubriek zeker raadplegen wanneer ik zelf foto's van munten ga maken.
Ikzelf als amateur (met als enige leidraad een gebruiksaanwijzing bij mijn Sony Cybershot digitale camera) zal deze rubriek zeker raadplegen wanneer ik zelf foto's van munten ga maken.
-
- Volledig lid
@Mooie Muntjes: zojuist even gekeken. Mooi hoor! Bv. de foto van het tientje 1898 is prachtig qua details!
Zelf heb ik pas een Ixus 240hs gekocht ter vervanging van de Exilim. Deze heeft een automatische macro functie die het over het algemeen prima doet. Het grootste voordeel is dat ook in een minder lichte omgeving zonder flits en uit de hand toch scherpe foto's worden gemaakt. Omdat ik regelmatig op locatie andermans munt fotografeer komt dat goed uit. Voorheen moest ik soms wel 20 foto's maken om er eentje te krijgen die redelijk is.
Met proof-munten heb ik nog moeite om geen reflectie van de camera te fotograferen. De munt zelf is wel scherp, maar de reflectie geeft dan nog bv. een vage vlek van de lensopening. Als iemand daar nog tips voor heeft, dan lees ik die graag...
Zelf heb ik pas een Ixus 240hs gekocht ter vervanging van de Exilim. Deze heeft een automatische macro functie die het over het algemeen prima doet. Het grootste voordeel is dat ook in een minder lichte omgeving zonder flits en uit de hand toch scherpe foto's worden gemaakt. Omdat ik regelmatig op locatie andermans munt fotografeer komt dat goed uit. Voorheen moest ik soms wel 20 foto's maken om er eentje te krijgen die redelijk is.
Met proof-munten heb ik nog moeite om geen reflectie van de camera te fotograferen. De munt zelf is wel scherp, maar de reflectie geeft dan nog bv. een vage vlek van de lensopening. Als iemand daar nog tips voor heeft, dan lees ik die graag...
-
- Volledig lid
Proof munten fotograferen zonder reflectie:
Iets wat spiegelt kan niet zonder reflectie worden gefotografeerd.
Dus dan maak je bewust een keuze hoe de reflectie eruit zou moeten zien.
Als de reflectie in een kleur, wit of zwart gewenst is, zorg dan dat je iets in die kleur (papier bijv) op kan hangen of neer kan zetten.
Zet of leg de munt neer en zie de munt als een spiegel.
Zet de camera op statief onder een hele lichte hoek uit het spiegelbeeld en plaats het papier in de spiegeling onder de tegenovergestelde zelfde hoek.
Zorg dus dat de kijkhoek niet frontaal is naar de munt om de camera reflectie te voorkomen en maak dus bewust een andere reflectie die wel gewenst is.
Have Fun
Iets wat spiegelt kan niet zonder reflectie worden gefotografeerd.
Dus dan maak je bewust een keuze hoe de reflectie eruit zou moeten zien.
Als de reflectie in een kleur, wit of zwart gewenst is, zorg dan dat je iets in die kleur (papier bijv) op kan hangen of neer kan zetten.
Zet of leg de munt neer en zie de munt als een spiegel.
Zet de camera op statief onder een hele lichte hoek uit het spiegelbeeld en plaats het papier in de spiegeling onder de tegenovergestelde zelfde hoek.
Zorg dus dat de kijkhoek niet frontaal is naar de munt om de camera reflectie te voorkomen en maak dus bewust een andere reflectie die wel gewenst is.
Have Fun

De plek voor verzamelaars van Poolse Munten
- http://www.poolsemunten.nl - tot ziens 

De reflectie eruit halen is wel mogelijk maar vraagt wel wat. Wij maken gebruik van een vlekvrije (!!) glasplaat onder een hoek van 45 graden. De belichting komt vanuit de zijkant en de glasplaat zorgt ervoor dat er geen direct licht op de munt komt. Dit voorkomt van die overbelichte plekken die je vaak ziet op zilveren munten. De reflectie werkt ongeveer hetzelfde. Deze wordt ook door de schuine glasplaat 'weggewerkt'.
Onze cameraopstelling is in grote lijnen als volgt: een houten box waarbij de camera bovenin hangt (deze wordt niet aangeraakt maar wordt bediend met de computer). De camera hangt recht boven het te fotograferen object. Het object ligt op een (zwart) fluwelen ondergrond (fluweel fotografeert erg goed) met daartussen een glasplaat onder 45 graden. Vanaf de zijkant wordt belicht.
Onze cameraopstelling is in grote lijnen als volgt: een houten box waarbij de camera bovenin hangt (deze wordt niet aangeraakt maar wordt bediend met de computer). De camera hangt recht boven het te fotograferen object. Het object ligt op een (zwart) fluwelen ondergrond (fluweel fotografeert erg goed) met daartussen een glasplaat onder 45 graden. Vanaf de zijkant wordt belicht.
mmmunten schreef:@Mooie Muntjes: zojuist even gekeken. Mooi hoor! Bv. de foto van het tientje 1898 is prachtig qua details!
-
- Volledig lid

En nog veel meer opties mogelijk maar ik dacht het simpel te houden voor de amateur fotografen hahaha.
De plek voor verzamelaars van Poolse Munten
- http://www.poolsemunten.nl - tot ziens 

-
- Volledig lid
Mooie tips! Dank voor de uitleg.
Binnenkort masr weer eens een poging wagen...

Binnenkort masr weer eens een poging wagen...
Enkele foto's gemaakt met mijn nieuwste opstelling.
Het verschil met de vorige opstelling (vergelijkbaar met die van mooie muntjes), is de sterkte van de lampen en het automatisch verwijderen van de achtergrond.
Door de nieuwe lampen heb ik ook het idee dat ik meer kleurnuances in de foto's zie.

Het verschil met de vorige opstelling (vergelijkbaar met die van mooie muntjes), is de sterkte van de lampen en het automatisch verwijderen van de achtergrond.
Door de nieuwe lampen heb ik ook het idee dat ik meer kleurnuances in de foto's zie.

-
- Volledig lid
Prachtig gedetailleerde foto's. Ik vind vooral het contrast opvallen. Komen die donkere lijnen rond de details door rondom-belichting of heb je ze nabewerkt?