Dit doet pijn.. Set vernietigde guldenmunten na intrede Euro

Koningin Beatrix ☼ 1938
Regeerperiode: 1980 - 2013

Moderator: maarten89

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Dit doet pijn.. Set vernietigde guldenmunten na intrede Euro

Bericht door Munthunter »

Toen de Euro zijn intrede deed, moest de Gulden hiervoor wijken.

In grote getalen werden de guldenmunten ingeleverd en werden afgevoerd en hierna gewokkeld. Met veel geweld werd het ooit O zo mooie muntje in een tiende van een seconde gewurgd door dreunende machines.

Ik heb met heel veel moeite een officieel setje kunnen bemachtigen. Dat was erg lastig....

Bij deze de foto's. Deze zijn niet geschikt voor zwakhartige guldenmuntenverzamelaars

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Snif... Jeroen :cry:
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ja het is wat he :?
Ik heb trouwens ook een setje gewokkelde Belgische muntjes en ik denk dat wel meer landen de munteenheid waarop ze zou trots waren ernstig mishandeld hebben...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Tja triest. Ik wil de gulden wel weer terug hoor. Je hebt zo leuk boekje, vaarwel gulden. zal even foto maken welke muntjes, ik daar achter in heb gedaan :D
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

DIt is veel leuker herrinering toch :D Achter in het boekje kon je de muntjes erin doen. ALs iemand er nog 1 wil. Ik heb hier 1 liggen. voor 5 euro + verzendkosten mag die weg!(zitten nog geen munten in)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gr.

Maarten
tweety_

Bericht door tweety_ »

Ik heb ook 1 gewokkelde munt
Een dubbeltje.
Gekregen in het geldmuseum
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Gulden terug nee hoor hoeft niet . Maar had het bij de gulden gebleven vond ik dat ook heel mooi.
Ik hou wel van een beetje van verandering en wie weet komt onze gulden echt nog wel terug. Maar ik wil dan hele mooie guldens zien niet meer van die strakke
gezichten. Zou liever munten zien met leuke onderwepen en dat bv de 2 1/2 gulden elke jaar een thema kreeg. Maar het portretje van de koning of de koningin mag er in verwerkt blijven.

De euro doet mij niets , geen gevoel bij. De speciale thema euro's zijn leuk vaak.

Wie weet gaat de dollar ook onderuit en wordt vervangen door een andere munteenheid je weet nooit.
oscar

Bericht door oscar »

Ik vind het jammer dat het Nederlandse geheel verdwenen is en de euro gewoon massaal is.
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Als het aan mij ligt komt de gulden gisteren nog terug! :D
Reneke
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reneke »

voskeman schreef:. Zou liever munten zien met leuke onderwepen en dat bv de 2 1/2 gulden elke jaar een thema kreeg. Maar het portretje van de koning of de koningin mag er in verwerkt blijven.

Wie weet gaat de dollar ook onderuit en wordt vervangen door een andere munteenheid je weet nooit.
Om allereerst even terug te komen op het eerste daar ben ik het 200% mee eens.

Dit deed spanje de laatste jaren voor de euro ook al en dat zag er erg leuk uit.

De dollar vervangen heb je het over ik weet niet hoe ver je op de hoogte bent maar inmiddels is er een leuke serie quarterdollars.
http://www.usmint.gov/mint_Programs/50s ... signs_50sq

Deze serie is ten einde en nu wordt er gewerkt aan president dollars.
En ja deze komen gewoon in circulatie voor...
http://www.usmint.gov/mint_programs/$1c ... n=schedule

Het gewicht en de grote van de muntjes zullen wel hetzelfde moeten blijven anders zou er elk jaar alle automaten omgebouwd moeten worden.
Denk hierbij aan gokautomaat eten uit de muur etc

Rene
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

En er is ook begonnen aan een serie dollars met als thema 'Native American'. Daar zijn ook de eerste munten van verschenen en die vind ik een stuk mooier dan de presidentiële dollars.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Koningin Beatrix”