Toon je provinciale munten
Moderator: Robin
Re: Toon je provinciale munten
Ik ben van belgie en de internationale post van dat boek is meer dan de nieuwprijs denk ik.
Leuk boek, heb er gelijk maar eentje gekocht via één van die linkjes.
Ik schreef (op pagina 3) over een dukaton (of zilveren rijder) uit Utrecht 1727. Er wordt er nu één te koop aangeboden door Henzen en die beschrijft hem als R4. Je kunt deze munt vinden via http://www.henzen.org/ als nummer 663.
Vraagje aan jullie: welke dukaton is beter/mooier (misschien moet ik mijn eerder gemaakte opmerking "de waarde is niet hoog" toch maar herzien )?
Ik schreef (op pagina 3) over een dukaton (of zilveren rijder) uit Utrecht 1727. Er wordt er nu één te koop aangeboden door Henzen en die beschrijft hem als R4. Je kunt deze munt vinden via http://www.henzen.org/ als nummer 663.
Vraagje aan jullie: welke dukaton is beter/mooier (misschien moet ik mijn eerder gemaakte opmerking "de waarde is niet hoog" toch maar herzien )?
Doorgaans is een munt bij het ontbreken van een prijsvermelding in de nieuwe CNM minimaal R3 en zeker waardevol (mits redelijke kwaliteit).
De oorzaak van het ontbreken van een prijsvermelding is meestal dat een munt lange tijd niet is verhandeld (dus zeer zeldzaam) en om die reden is er geen prijskaartje aan te hangen ..
Groet, Robin.
De oorzaak van het ontbreken van een prijsvermelding is meestal dat een munt lange tijd niet is verhandeld (dus zeer zeldzaam) en om die reden is er geen prijskaartje aan te hangen ..
Groet, Robin.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Exemplaar van Henzen is wel de betere van de 2, alleen gebaseerd op de achterzijde dan , de voorzijde opent helaas niet in een groter venster bij Henzen.
beide lijken wel scheepswrak munten, Hollandia ? Reygersdaal ? Rooswijk ?
En ik ook via een van de andere linkjes dus er is er wellicht nog 1 overJan W schreef:Leuk boek, heb er gelijk maar eentje gekocht via één van die linkjes.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Nee, ze zijn zo te zien alle 3 al verkocht, Koen
"Geld van het Koninkrijk "" is trouwens ook een aanrader , van dezelfde auteurs, destijds (1988) ook uitgegeven door Pampus.
"Geld van het Koninkrijk "" is trouwens ook een aanrader , van dezelfde auteurs, destijds (1988) ook uitgegeven door Pampus.
andres schreef:Exemplaar van Henzen is wel de betere van de 2, alleen gebaseerd op de achterzijde dan , de voorzijde opent helaas niet in een groter venster bij Henzen.
Ietsje zouterosie?..
Bedankt Robin, ja, deze Rijder heeft alle kenmerken van een scheepswrakmunt.
zal geen 33 gram meer wegen.
Vanaf begin jaren '80 werd het verzamelen van munten erg populair. De vraag werd groot, mensen hadden meer geld te besteden en de prijzen stegen. Er was ook veel vraag naar achtergrondinformatie en in die tijd verschenen er veel boeken over munten. Deze twee boeken zijn trouwens erg leuk. Goed geschreven, wel met feiten onderbouwd, maar nergens droge kost. En prachtige foto's! Tegenwoordig haal ik mijn informatie veel van internet of via een forum als dit. De laatst verschenen muntalmanak is trouwens ook de moeite waard.andres schreef:Nee, ze zijn zo te zien alle 3 al verkocht, Koen
Gevonden!andres schreef:Bedankt Robin, ja, deze Rijder heeft alle kenmerken van een scheepswrakmunt.
In lijst 221 van febr 2011
Gewicht 30,11 gram, uit het VOC schip 't Vliegent Hart..
Van de Wiel trof bij inventarisatie van vele openbare en privé-collecties slechts 3 exemplaren van dit jaartal aan. Derhalve hoogst zeldzaam..
R4
(zuinig op zijn dus!)
Groet, Robin
De heer van der Wiel is niet bij mij langs geweest
Nu zal dit ook wel een toevalstreffer zijn. Deze munt met dit jaar staat in de Krause Worldcatalog of Crownsize Coins uit 1994 gewoon met een prijs: van 35 dollar in fine tot 190 dollar in XF. Ik heb me dus nooit gerealiseerd dat deze munt bijzonder was. Pas door de Passon 2de druk kwam ik er achter dat deze munt zeldzaam is. Mijn exemplaar weegt overigens 30,66 gram.
Maar mooi zoekwerk Robin, complimenten!
Nu zal dit ook wel een toevalstreffer zijn. Deze munt met dit jaar staat in de Krause Worldcatalog of Crownsize Coins uit 1994 gewoon met een prijs: van 35 dollar in fine tot 190 dollar in XF. Ik heb me dus nooit gerealiseerd dat deze munt bijzonder was. Pas door de Passon 2de druk kwam ik er achter dat deze munt zeldzaam is. Mijn exemplaar weegt overigens 30,66 gram.
Maar mooi zoekwerk Robin, complimenten!
Krause is geweldig, maar voor provinciaal totaal waardeloos.. maw aan de aangegeven waarde heb je niets..
Groet, Robin.
Groet, Robin.
-
- Senior lid
Een duitje uit Batenburg, geslagen tussen 1616 en 1622. Rond bedoeld maar op deze manier bijna interessant voor ons forumlid squarecoin !
Marvin
Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Oord Friesland 164?
Alle jaren uit 1640-50 periode zijn R2 en kom je bijna niet tegen!
Alle jaren uit 1640-50 periode zijn R2 en kom je bijna niet tegen!
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Op verzoek van Maarten:
Bourgondische kruisrijksdaalder (oftewel Ecu de Bourgogne) uit Brabant. Geslagen te Maastricht in 1567. Staat te boek als RR. Dit is het eerste jaar dat deze kruisrijksdaalders werden aangemunt, ze waren gebaseerd op de Duitse standaard (i.t.t. tot de Philipsdaalders).
Bourgondische kruisrijksdaalder (oftewel Ecu de Bourgogne) uit Brabant. Geslagen te Maastricht in 1567. Staat te boek als RR. Dit is het eerste jaar dat deze kruisrijksdaalders werden aangemunt, ze waren gebaseerd op de Duitse standaard (i.t.t. tot de Philipsdaalders).
Net liep op Ebay de veiling af van een halve kruisrijksdaalder 1567 uit Maastricht. Deze munt staat in de Passon zonder waarde en zal dus ook RR of zelfs RRR zijn. De munt stond genoemd als een Gelderse patagon (!) en had tot vanavond een maximumbod van 141 euro. De laatste tien minuten vloog het omhoog om op 560,50 euro te eindigen..
Hier een foto van deze munt (nog in goede staat overigens). Wellicht zien we deze munt binnenkort weer op een veiling
Hier een foto van deze munt (nog in goede staat overigens). Wellicht zien we deze munt binnenkort weer op een veiling
-
- Volledig lid
heel veel van de duiten van Batenburg en ook anderen Duiten van de bronckhorts familie zijn vierkant , terwijl de rest van de munten rond zijn dus ik heb al wel eens een oogje op de duiten gehadMartin schreef:Een duitje uit Batenburg, geslagen tussen 1616 en 1622. Rond bedoeld maar op deze manier bijna interessant voor ons forumlid squarecoin !
Marvin
squarecoin
-
- Volledig lid
Deze kan interessant zijn, duit 1742 of 174...... ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hier betreft het een normale duit uit 1742 waarbij door vervuiling en slijtage van het muntstempel deze "versmering" is ontstaan.Richardddd schreef:Deze kan interessant zijn, duit 1742 of 174...... ?
Duidelijk te zien mede door de "klont" onder de punt van DIA.
Gr. Cor.
Alstublieft Robin, rijksdaalder van Friesland 1620.
Groeten, Cor.
Groeten, Cor.
Ik heb van dit jaar misslag Licht offcenterRichardddd schreef:Deze kan interessant zijn, duit 1742 of 174...... ?
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
-
- Volledig lid
Ook een mooie Maarten, met die van mij had ik een kleine hoop op een overslag.
Wel leuk om te zien al die munten op deze site en uiteraard de "kenners" die je kunnen helpen met vragen, ik kom pas net kijken met verzamelen.
Het is niet de meest bijzondere koperen duit op de foto, maar wel mijn netste uit mijn verzameling......
Wel leuk om te zien al die munten op deze site en uiteraard de "kenners" die je kunnen helpen met vragen, ik kom pas net kijken met verzamelen.
Het is niet de meest bijzondere koperen duit op de foto, maar wel mijn netste uit mijn verzameling......
-
- Donateur
Hierbij een Gelderse munt die ik in dit topic nog niet voorbij zag komen. De Snaphaanschelling
Het is de mooiste eigengevonden munt in mijn collectie. Is onderdeel van een beursvondst van 5 zilveren welke in 1996 het daglicht weer zagen.
PROVINCIE GELDERLAND
Muntheer: Staten van Gelderland
Snaphaanschelling 1582
Muntplaats: Harderwijk
Materiaal: Zilver
Diameter: 34-35 mm
Gewicht: 4,65 gram
Literatuur: Delmonte 794 / V. 15.2
Groet,
Bas
Het is de mooiste eigengevonden munt in mijn collectie. Is onderdeel van een beursvondst van 5 zilveren welke in 1996 het daglicht weer zagen.
PROVINCIE GELDERLAND
Snaphaanschelling 1582
Groet,
Bas
Dit is een zeer mooi exemplaar Bas zo zie je ze zelden !Coinshooter schreef:Hierbij een Gelderse munt die ik in dit topic nog niet voorbij zag komen. De Snaphaanschelling
PROVINCIE GELDERLAND
Snaphaanschelling 1582
Cor.
Geweldig mooie munt hoor! In deze kwaliteit zullen ze wel aardig moeilijk te vinden zijn gezien de catalogusprijs van 400 in zeer fraai en 850 euro in prachtig.
Wat een vondst!
Wat een vondst!