rode plekken op gouden munten

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

rode plekken op gouden munten

Bericht door resparvae »

Ik heb enkele gouden dukaten met rode plekken. Ik heb ze laten zien aan een medewerker van de KNM, die zei dat dukaten van voor 1990 aan dat euvel leden, omdat er bij het walsen, wat toen nog door de KNM zelf gebeurde, waarschijnlijk wat verontreiniging in het goud terecht gekomen was. Later heb ik op een duitse site gelezen dat dat probleem ook daar op gouden munten gesignaleerd was.
Er was ook nog een heel technisch scheikundig verhaal bij, wat redelijk moeilijk te volgen was.
Mijn vraag is of er onder jullie mensen zijn die hier ook mee te maken hebben, en eventueel weten wat hieraan te doen, en of er wel iets aan gedaan moet worden.
hans

plekken op goud

Bericht door hans »

Als die plekken inderdaad verontreiniging zijn, zou ik voorzichtig zijn met schoonmaken van dat soort munten.
Goud kan zelfs met salpeterzuur behandeld worden bij een hoog gehalte; Maar bij verontreinigingen zou het kunnen invreten.

Groetjes, Hans.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik denk dat Hans hier een hele terechte opmerking plaatst.

Wees voorzichtig, want reinigen maakt soms meer kapot dan je lief is...

Hagerty Jewel Clean is een vrij onschuldig reinigingsmiddel voor onder andere gouden sieraden en is te koop bij de betere drogist. Hagerty levert ook de bekende Silverclean/Silverdip. Het gebruik van Jewelclean werkt hetzelfde. Muntenverzamelaars verafschuwen dergelijke reinigingsmethoden overigens massaal.

:!: Gebruik is geheel op eigen risico :!:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Als je daar echt mee zit en je er aan ergert kan ik maar 1 ding zeggen verkopen.
Maar dit is vast niet de bedoeling , als deze dingen bij het proces zijn gebeurd dan moet je daar aan toe geven al is het niet een leuk gezicht.

Het hoort nu dus eigenlijk bij die munten je ontkomt er niet aan.
En reinigen niet doen .
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Aangezien Resparvae deze dukaten spaart, zal hij ze niet verkopen. Zoals Voskeman al aangeeft, de andere munten zullen dit euvel ook hebben. Misschien de een meer als de ander, dus daar zou je nog naar kunnen zoeken.

Gr. Jeroen
andres

Bericht door andres »

http://www.zerohedge.com/article/rust-d ... gold-coins

Afbeelding
koper verontreiniging op russische gouden munten.
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Ik zou persoonlijk deze munten niet reinigen.
Als het inderdaad een verontreiniging is, dan komen die plekken toch terug in de toekomst?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Als het al is te reinigen, want je moet toch een ander materiaal reinigen dan het goud wat er om heen zit...

ben ook bang dat je meer kaopt maakt dan je lief is.

Gr. Jeroen

Terug naar “Reinigen van munten”