Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.
"Het kost wel een paar stuivers en een kwart van je beschikbare tijd, doch de Groningse sportschoolhouder boekte een mooi eindresultaat; en ondanks het feit dat hij getrouwd was en totaal onder de plak van zijn echtgenote.."
Wat is de bijnaam en het gewicht van deze numismatische bezienswaardigheid, en hoe was de onderlinge verhouding in de muntreeks.
Wanneer de cryptogram onopgelost blijft, heeft de Quizhost gewonnen: Grivnagozer 2 punten ranking, Yes! Zaterdagavond om 23.55 (of later) wordt dit fnuikend dilemma beantwoord.
Groningen.
Periode 1577 tot 1623.
Materiaal biljoen, gewicht 1.17
waarde 1/4 stuiver, benaming kwartstuiver, gangbaar voor 1 1/2 plak.
Muntjes zijn zeer klein en iel, en werden DAAROM in Groningen aangeduidt als MAGERMANNEKE.
EN MAGERMANNEKES ZIJN IMMERS ALLE MENSEN DIE ZICH WEKELIJKS IN SPORTSCHOLEN OPHOUDEN MET GEEN ANDER DOEL DAN AFVALLEN.
Ik zal Eric even een special point toekennen in de rankinlist, vanwege zijn onbeantwoorde vraag Daarbij een extra punt in de ranking om dezelfde reden!
Was wel een moeilijke Eric, gefeliciteerd! (denk ik huh???)
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Mensen vragen me wel eens wat mijn fascinatie met geschiedenis is, en ik antwoord dan met een voorbeeld, namelijk dat alles herhaling is, in net even een andere vorm.
Wij leven nu in 2009 en er leefden voorouders van ons in het jaar 1865.
1865 is een jaar wat veel lijkt op de wereldbeslommeringen van nu.
Lewis Carroll publiceert het satirische Alice in Wonderland op de politieke toestand van nu, Walt Disney maakte er een tekenfilm van en nu is het verworden tot een sprookje. En de Duitser Wilhelm Bush tekent de eerste stripfiguren, namelijk Max und Moritz in 1865.
Op 8 maart begint godsvrezend Gregor Mendel, een monnik, een publicatie dat God ook niet alles kon scheppen, namelijk een onderzoek naar de erfelijkheidsleer. Graaft de monnik zich diepgravend in het mysterie van de menselijke eigenschappen met erwten, de schrijver Jules Verne zoekt het hogerop met de publicatie Reis naar de Maan, het eerste science fiction verhaal. Letterlijk hogerop gaat de Frans- Britse expeditie die de dan 4487 meter hoge berg Matterhornbeklimmen in kader van de wetenschap.. het alpinisme is geboren op 14 juli 1865, wanneer het touwtje breekt bij de afdaling pleuren er ook weer 4 expeditieleden het ravijn in.
Bergafwaarts gaat het ook politiek in 1865.
Fransisco Lopez, die in 1862 dictator werd in Paraguay, heeft het idee Uruguay te veroveren en trekt hiertoe met het Paraguayaanse leger Argentina en Brazilie in de dato 18 maart 1865. Waar de 1 oorlog begint eindigt de ander, want bij Appomattox in de USA capituleren de Geconfereerden of Zuidelijken op 9 april 1865 aan de Unionisten of Noordelijken geheten.
14 april 1865 vermoordt John Wilkes Booth in een theatertje de zestiende president van Amerika, Abraham Lincoln. Op dezelfde datum overlijdt ook Rafael Carrera, welke in 1839 de onafhankelijkheid van Guatemala afkondigde en sinds 1844 het land dictatoriaal regeerde, wat lijdt tot een bloedige burgeroorlog.
De Hongaarse liberaal Deac Ferenc bepleit bij Franz Joseph I een verzoening om de oorlog te stoppen op 16 april 1865; en in geval er oorlog zou uitbreken tussen Pruissen en Oostenrijk, verklaart Frankrijk zich neutraal op 9 oktober 1865. En Richard Wagner voert tegelijkertijd de eerste Tristan en Isolde- opera op, waarvan beide hoofdpersonen staan voor het mannelijke Pruissen en het vrouwelijke Oostenrijk.
Mobieltjes bestonden nog niet in 1865, want de USA dwingt op 18 oktober 1865 het bijna complete Franse Leger in Mexico te vertrekken. En op 10 december overlijdt in België Leopold I; na 7 dagen volgt Leopold II op.
Men was al aardig met communicatie bezig: in 1865 poogde men een telegraafkabel te leggen door de Atlantische oceaan heen, welke net mislukte doordat op het laatste moment ( ze waren er bijna) de kabel in twee stukken breekt.
August Kekulé von Stradonitz vindt als hoogleraar te Gent het Benzeen opnieuw uit door het in een zeshoek van koolstofatomen wiskundig aanschouwelijk te maken. En de Duitser Karl Ludwig vervaardigt de eerste bloeddrukmeter.
Het is aanschouwelijk te noemen dat men na de dood in de vergetelheid raakt. Sommige warlords hebben dat door, en het enige wat warlords willen naast de macht hebben is onsterfelijkheid en rijkdom. Deze drijfveer naar rijkdom en macht is vertaald in een muntjesreeks in 1865, wanneer een lokale generaal in een land een complete nieuwe muntreeks introduceert genoemd naar zichzelf, zijnde een hele generaal, een halve generaal en een kwart generaal.
Welke Generaal van welk land noemde tijdens 1 van de zovele revoluties van 1865 de complete muntreeks naar zichzelf?
Als je het woord "warlords" gebruikt, denk ik spontaan aan China. Nu is dit deze maal niet direct de juiste richting. Beter zoeken we in een land dat bekend staat om zijn record aan revoluties, putchen en coups. We verlaten dus Azië om in Zuid-Amerika te belanden, en nog wel in Bolivië, het land genoemd naar de grote onafhankelijkheidsstrijder Simon Bolivar. Nu gaat het in deze niet om de bekende Bolivar, maar wel om de iets minder bekende Mariano Melgarejo. Deze man werd president van Bolivië door één van zijn voorgangers met eigen hand het hoekje om te helpen. Toen hij daarna op het balkon verscheen riep de massa "Viva Belzu" (zijn voorganger) De legende verhaalt dat hij het lichaam van deze Manuel Belzu toonde aan het volk en riep: "Belzu is dood. Wie leeft er?" Waarop de massa: "Viva Melgarejo"
Met cryptogrammen kan je hier als quizhost aardig punten scoren, maar bart heeft hiermede het goede antwoord gegeven.
De Melgarejo werd in Bolivia in 1865 in omloop gebracht als een zilveren munt, te weten km 144, 145 en 146. Bij de halve generaal had men moeite met de spelling, daar zijn verschillende varianten van geslagen.
Mmh, ff nieuwe vraag verzinnen voor onze nijvere puzzelaars!
Warlords heb je niet alleen in 1865. Er zijn grote landen en er zijn kleine landen die oorlog voeren.
Mobieltjes bestaan nog niet zolang. De hedendaagse jeugd kent niet anders, maar er was een tijd dat men nog niet eens per huis een telefoon had. Het dorp Rotterdam waar ik woon, had in 1940 nog niet eens 300 vaste aansluitingen toen de Duitsers overvlogen.
Daar kan de hedendaagse jeugd nog een puntje aan zuigen... en over puntjes gesproken, met streepjes erbij ontstaat een taal, welke door Samuel Morse is uitgevonden. We zien die puntjes misschien wel vaak over het hoofd, maar er was een land in de vorige eeuw die aan de binnenzijde van de rand op de keerzijde een boodschap in datzelfde Morse liet slaan. En dan op een munt voor alledaags gebruik.
Wanneer wij gewillig werken zullen we winnen: wat betekent de Morse boodschap op deze roulatiemunten, gedurende 3 jaar geslagen, van een denominatie dat in verhouding zo goedkoop is, dat iedere wereldverzamelaar er wel eentje van zal hebben.
De drie roulatiemunten hebben dezelfde denominatie, zijn van verschillend materiaal en door een relatief groot land vervaardigd.
"We win when we work willingly": dit motto stond in morse op de Canadese Victory 5 cents munten. Deze werden geslagen tijdens Wereldoorlog 2 van 1943 tot 1945.
In 1943 werd deze munt in tombac geslagen, een soort messing, in 1944 en 1945 werd hij in met chroom geplateerd staal geslagen.
Dit motto (en het ontwerp met V en toorts) werd in 2004 hernomen op een herdenkingsmunt van 5 cents in zilver.
Koop eens een eiland. Dat is wat Martin Coles Harman dacht. Je mag er voor God spelen, je eigen wetten maken, je eigen geld maken... en in dat laatste vergiste hij zich, want hij werd er voor beboet in 1930.
De munten hadden een denominatie van 1/2 en 1 ... en in geval de vogel gevlogen zou zijn, het is en blijft een leuk niet roulerend unusual muntje met een aardig verhaal.
Vraag: welk eiland kocht Harman in 1925, waar ligt dit eiland en hoe ziet het muntje eruit? En waar staat de naam van de zakenman op dit semi-muntstuk?
Inderdaad, je kan eigenaar zijn van een eiland, maar je kan niet de souvereiniteit over het eiland kopen: Lundy, een eiland in het Bristol Channel, zo'n 19 km voor de noordkust van Devon, bleef Engels grondgebied. Ondanks hun onwettigheid hebben Harman's pseudo-munten wel gecirculeerd op het eiland (ze werden aanvaard in de plaatselijke pub). denominaties zijn 1 en 1/2 puffin, aan een wisselkoers van respectievelijk 1 en 1/2 penny. Harman's naam staat zeer toepasselijk rond zijn eigen beeltenis.
Is die parmantige papegaaiduiker (puffin) van jezelf?
Vraag 25. alweer:
Tijgertongen zijn zilveren baren van een verschillend formaat, welke in de 18e en 19e eeuw in Laos, Cambodja en Thailand werden vervaardigd. De naamstelling is ontleend aan het ruwe oppervlak en de langwerpige vorm.
Wat heeft de vervaardiging van de tijgertong met dierenmishandeling te maken?
grivnagozer schreef:Bart gaf weer het goede antwoord.
Wat een vervelend forum is dit toch... Als wereldmuntenverzamelaar denk ik nu natuurlijk: 'ik heb nog niets van Lundy in mijn verzameling'. moet ik weer op zoek naar een betaalbare puffin... Eric bedankt he...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
grivnagozer schreef:Bart gaf weer het goede antwoord.
Wat een vervelend forum is dit toch... Als wereldmuntenverzamelaar denk ik nu natuurlijk: 'ik heb nog niets van Lundy in mijn verzameling'. moet ik weer op zoek naar een betaalbare puffin...
Inderdaad: daar moet ik ook nog naar op zoek. Het plaatje komt van het internet, tot mijn spijt niet uit mijn verzameling...
Munthunter schreef:Dus let op: 'Deelnemen aan Hét Munten en Bankbiljetten Forum, kan U een verslaving opleveren!'
Gr. Jeroen
Hoi Jeroen, kan dit nog in het forumlogo verwerkt worden? Lijkt me zinnig
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl