1 mei 2011: Internationale beurs Leuven (+ nabeschouwing)
Moderators: WBE, Aernout
-
- Senior lid
1 mei 2011: Internationale beurs Leuven (+ nabeschouwing)
1 mei 2011: Internationale muntenbeurs Leuven
Beurs gaat door in de Brabanthal.
Meer info: http://www.numismaticaleuven.be/files/i ... ebsite.pdf
Wie gaat er heen?
Beurs gaat door in de Brabanthal.
Meer info: http://www.numismaticaleuven.be/files/i ... ebsite.pdf
Wie gaat er heen?
Laatst gewijzigd door chrisS op 16 apr 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 1 mei 2011: Internetationale muntenbeurs Leuven
Normaal gezien ik 

Re: 1 mei 2011: Internationale muntenbeurs Leuven
hallo
overweeg ook om er heen te gaan.
heb muntmatriaal nodig.munthouders en bladen als ook biljettenbladeren.
je kan er ook kijken naar jos zijn munten voor de veiling.
Veiling 6 gaat door op 7 mei 2011
Kijkdag op deze beurs
Wij hebben een stand in blok F ingang vooraan naar links
en misschien kan ik er een koopje doen?
groetjes
jan tomat
overweeg ook om er heen te gaan.
heb muntmatriaal nodig.munthouders en bladen als ook biljettenbladeren.
je kan er ook kijken naar jos zijn munten voor de veiling.
Veiling 6 gaat door op 7 mei 2011
Kijkdag op deze beurs
Wij hebben een stand in blok F ingang vooraan naar links
en misschien kan ik er een koopje doen?
groetjes
jan tomat
-
- Moderator
Zeker dat deze lijn rijdt op zondag ??
Busverbinding Leuven-Martelarenplein - Brabanthal: lijn 630 (van 9 tot 15 uur), zoals op de brochure ?
mvg,
Aernout
Busverbinding Leuven-Martelarenplein - Brabanthal: lijn 630 (van 9 tot 15 uur), zoals op de brochure ?
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
-
- Moderator
En hier is de bevestiging:Aernout schreef:Zeker dat deze lijn rijdt op zondag ??
mvg,
Aernout
http://www.delijn.be/over/evenementen/b ... ageId=1812
Kortom: Zal ook aanwezig zijn

mvg,
Aernout
-
- Senior lid
Ik ook.
Hopelijk kan ik er iets leuks op de kop tikken :-)
Hopelijk kan ik er iets leuks op de kop tikken :-)
hallo
ik ga er morgen zijn.
groetjes
jantomat
ik ga er morgen zijn.
groetjes
jantomat
Ik ben terug van de beurs. Ik ben daar om 14 u gearriveerd, maar de meesten waren al aan het opruimen of waren al weg.
Spijtig genoeg ben ik mijn lijst vergeten van ontbrekende munten
, dus was mijn bezoek van korte duur...
Wel heb ik mijn munthouders kunnen aanvullen en zal ik hiermee wel een tijdje zoet zijn.
Wat ik heb opgemerkt, is dat er veel gereinigde munten tussen zitten, die de handelaren dan mooi hebben proberen uit te stallen, en ook belachelijke prijzen vragen voor deze munten... (ik heb gewoon vluchtig gekeken voor de Belgische munten)
Wel nog een opsteker van min bezoek: omdat ik schijnbaar pas laat ben toegekomen, heb ik geen inkom moeten betalen.
Spijtig genoeg ben ik mijn lijst vergeten van ontbrekende munten

Wel heb ik mijn munthouders kunnen aanvullen en zal ik hiermee wel een tijdje zoet zijn.
Wat ik heb opgemerkt, is dat er veel gereinigde munten tussen zitten, die de handelaren dan mooi hebben proberen uit te stallen, en ook belachelijke prijzen vragen voor deze munten... (ik heb gewoon vluchtig gekeken voor de Belgische munten)
Wel nog een opsteker van min bezoek: omdat ik schijnbaar pas laat ben toegekomen, heb ik geen inkom moeten betalen.
halloeurocoinsfun schreef:Wat ik heb opgemerkt, is dat er veel gereinigde munten tussen zitten, die de handelaren dan mooi hebben proberen uit te stallen, en ook belachelijke prijzen vragen voor deze munten... (ik heb gewoon vluchtig gekeken voor de Belgische munten)
dat is me ook opgevallen
ik was er rond 8.45 binnen

eerst mijn munthouders en munt/biljetbladen gaan afhalen en naar de wagen gedaan dat ik rond 9.15 kon rond snuisteren.
standje met munten.
neem een munt vast om beter te bekijken.
komt die verkoper al af mooi muntje he.
mja maar zeker geen fdc.
ale meneer die kom je niet beter tegen hoor.
maar er staat toch een grote kras op.
ja maar de voorzijde is goed he meneer.
ja meneer spijtig dat ik niet genoeg geld bij heb om hem te kopen.en ik weg.
met in mijn gedachte morin en numismatica belgica maak a.u.b julie catalogussen eens goed en meld er ook in fdc met grote kras.fdc met sleet en fdc jaartal nog leesbaar

dan maar naar een biljettenstand gegaan.
eerste blad omgedraaid.
en meneer zoek je iets.
ja koopjes.
neem dan deze kaft.
doorbladerd en dan gevraagd zijn dat vraagprijzen of gaat er nog iets af.
ja de biljethoesjes kreeg ik als antwoord.
spijtig meneer want dat zijn de enige in deze map die unc zijn.
kofie gaan drinken en nen pistolet gegeten.
mooi setjes portugal tegen gekomen aan zilverprijs.werden ze alleen in lot verkocht.dju heb er al 4/5 van.
mja dan maar naar de stand van jos en willy gegaan
de munten van de veiling gaan bekijken.
hallo willy alles goed enz enz mag ik lot nr zoveel eens bekijken
tuurlijk jan en wat vin je ervan.
ja zonde van die kleine tik op de rand he.
ja jan als die er niet was was die ook wel als fdc ingezet.
kon even mijn oren niet geloven iemand die ongeveer zoals ik over kwaliteid sprak dus misschien is het toch niet mijn fout???
ook ben ik er Aernout tegen gekomen
nog wat bijgepraat en dan richting sint-katelijne-waver want het was midag.
zondag misschien naar aalst
daar hebben ze ook kofie en pistolee's denk ik.
groetjes
jantomat
Qua gradaties dus ook prijzen is het in Belgie dus ook al hetzelfde als in Nederland. En dat volgens mij alleen maar om de eigen portemonnee te spekken ten koste van de koper. Het gaat van kwaad tot erger. Nog even en een biljet met brandgat is bijna UNC. Of een munt waarvan een jaartal niet meer leesbaar is geven ze als gradatie " Maar de rest is FDC ". Rest maar de vraag waarom dit zo gebeurd. Ik denk persoonlijk omdat sinds de komst van de euro er meer mensen zijn gaan verzamelen en dan het plezier van het verzamelen van munten en/of papiergeld hebben ontdekt. En hoe meer de vraag hoe hoger de vraagprijs hoe slechter de gradaties. Wat dat betreft heeft Jan de juiste opmerking gemaakt " Alleen de plastic hoes is UNC ". Geeft toch een lekker gevoel als je dan wegloopt. En natuurlijk dat pistoletje aan het einde van de dag.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Moderator
Ook terug van de beurs.
Rond 10h30 daar toe gekomen.
Dan een beetje meeholpen bij Jos om een oogje in het zeil te houden
Om 12h00 eens de rond gedaan.
Niks gekocht (dat lag idd aan de prijzen), enkel een tombolalotje die resulteerde in een 3 pence 1937 en wat klein materiaal.
Helaas geen blinde/volle volhouders gevonden
Toch wat jongeren zien, als ze nog verder doen zullen binnen 40 jaar toch nog met een 10-tal man zijn.
Nuja, volgende keer beter.
mvg,
Aernout
Rond 10h30 daar toe gekomen.
Dan een beetje meeholpen bij Jos om een oogje in het zeil te houden
Om 12h00 eens de rond gedaan.
Niks gekocht (dat lag idd aan de prijzen), enkel een tombolalotje die resulteerde in een 3 pence 1937 en wat klein materiaal.
Helaas geen blinde/volle volhouders gevonden

Toch wat jongeren zien, als ze nog verder doen zullen binnen 40 jaar toch nog met een 10-tal man zijn.

Nuja, volgende keer beter.
mvg,
Aernout
misschien waren die jongeren met vader of vava mee gekomen omdat die moesten baby-site?
groetjes
jantomat
groetjes
jantomat
-
- Moderator
Misschien wel, toch heb ik er paar zien kopen (vooral eurostukken)jantomat schreef:misschien waren die jongeren met vader of vava mee gekomen omdat die moesten baby-site?
groetjes
jantomat
Over de gradaties en prijzen
Ieder zijn mening, natuurlijk. Hetgene ik ook respecteer.Ilosab schreef: ...Ik denk persoonlijk omdat sinds de komst van de euro er meer mensen zijn gaan verzamelen en dan het plezier van het verzamelen van munten en/of papiergeld hebben ontdekt. En hoe meer de vraag hoe hoger de vraagprijs hoe slechter de gradaties. ...
Gr. Alfred
Ik denk dat het eerder ligt aan het feit dat we nu in een 'tendens' zitten van FDC en UNC verzamelaars. Zowel bij de biljetten als de munten. Als men iets koopt moet het hede ten dage kwaliteitsvol (PR+ of hoger) zijn en men wil hiervoor betalen ook. Wat op zich niet verkeerd, dit hoor je me niet zeggen. Maar heel wat munten (zeg maar veel meer munten, zoniet de meeste) zijn van lagere kwaliteit. Wat deze verzamelaars dan ook laten liggen. Dus in het motto: 'geeft de mensen wat ze willen' gaan ze proberen een hoger label plaatsen op een munt van iets lagere kwaliteit. Tis aan de verzamelaar om de kwaliteit en ook de echtheid te controleren, vooraleer men dit stuk aankoopt. Goed voorbeeld: Circulatiebiljetten net voor de euro, vind je praktisch niet terug. enkel FDC en met een prijs van comme ça. Ook de 5fr stukken van Leopold II: met de zilverprijs dit hoog staat en hier en daar hoor je: "Zulke lage kwaliteiten willen ze toch niet". Dus vliegen al deze stukken naar de smelkroes. Dus ja als je zo'n stuk wilt moet je "kwaliteit" kopen (lees: kwaliteitsprijs betalen), want deze stukken op zilverprijs zijt ge te laat, die eigenlijk ideaal waren voor beginners. Maar dit is mijn mening en hier wil ik niemand viseren voor alle duidelijkheid.
mvg,
Aenout
-
- Senior lid
Rond 9u30 gearriveerd, 1x de ronde gedaan en om 10u30 terug naar huis. Er waren wel een aantal bekende handelaars aanwezig (eurocoinhouse, ritmeester,..)
Slechts 1 kleine aanwinst (2€ CC Italië 2011) en deze dan nog gekocht bij mijn vaste handelaar :-)
Vorig jaar hetzelfde meegemaakt, rond 15u00 toegekomen, bijna iedereen reeds weg
Prijzen waren bij sommige handelaars inderdaad belachelijk hoog. Ik heb er iemand de 5€ Oostenrijk 2011 (Pummerin) zien kopen voor maar liefst 80€
(waarschijnlijk iemand zonder internet, want op internet worden ze doorgaans voor rond de 50€ verkocht. en dat bedrag vind ik al hoog...)
Slechts 1 kleine aanwinst (2€ CC Italië 2011) en deze dan nog gekocht bij mijn vaste handelaar :-)
Vorig jaar hetzelfde meegemaakt, rond 15u00 toegekomen, bijna iedereen reeds weg

Prijzen waren bij sommige handelaars inderdaad belachelijk hoog. Ik heb er iemand de 5€ Oostenrijk 2011 (Pummerin) zien kopen voor maar liefst 80€

Ik haal mijn plezier uit het verzamelen van gecirculeerde wereldmunten. Ik heb dus plezier in het rommelen in zgn. junk-boxes. Door de aanwezigheid van Britse en Duitse mensen zit er op zo'n beurs een andere variatie in.
Opvallend: door de hoge zilverprijs is het zilver volledig verdwenen uit de rommelbakken.
Ik weet dat mijn verzameling niet de hoogste waarde heeft, maar de waarde zit in het aanschouwelijk maken van de verschillende soorten "gebruiksgeld" die in de wereld circuleren. Daarom heb ik ongeveer geen interesse in munten die niet circuleren.
De beurs wordt dan een soort schattenjacht en in dit opzicht heeft de beurs van Leuven me niet teleur gesteld: buiten heel vuile vingers vond ik voor een meer dan redelijke prijs heel wat nieuw werkmateriaal. Dé uitschieters waren voor mij (allen aan 1 euro): Zuid-Afrika 1/4 penny 1924 (slagaantal 95.000), Saoedi-Arabië 1 ghirsh AH1356 (1937) in zeer fraai (15$ in Krause), Cambodja 1 riel 1970 FAO (niet in circulatie gebracht, maar via het numismatisch circuit tóch in de rommelbakken geraakt) en Straits Settlements 5 cent 1920 koper-nikkel in zeer fraai (25$ in Krause) en daarnaast nog zo'n 50 andere aanwinsten voor mijn reeds uitgebreide verzameling.
Voor mij was het dus echt wel fun en ik probeer er dus volgend jaar zeker weer naartoe te trekken.
Bart
Opvallend: door de hoge zilverprijs is het zilver volledig verdwenen uit de rommelbakken.
Ik weet dat mijn verzameling niet de hoogste waarde heeft, maar de waarde zit in het aanschouwelijk maken van de verschillende soorten "gebruiksgeld" die in de wereld circuleren. Daarom heb ik ongeveer geen interesse in munten die niet circuleren.
De beurs wordt dan een soort schattenjacht en in dit opzicht heeft de beurs van Leuven me niet teleur gesteld: buiten heel vuile vingers vond ik voor een meer dan redelijke prijs heel wat nieuw werkmateriaal. Dé uitschieters waren voor mij (allen aan 1 euro): Zuid-Afrika 1/4 penny 1924 (slagaantal 95.000), Saoedi-Arabië 1 ghirsh AH1356 (1937) in zeer fraai (15$ in Krause), Cambodja 1 riel 1970 FAO (niet in circulatie gebracht, maar via het numismatisch circuit tóch in de rommelbakken geraakt) en Straits Settlements 5 cent 1920 koper-nikkel in zeer fraai (25$ in Krause) en daarnaast nog zo'n 50 andere aanwinsten voor mijn reeds uitgebreide verzameling.
Voor mij was het dus echt wel fun en ik probeer er dus volgend jaar zeker weer naartoe te trekken.
Bart
Verzamelaar van wereldmunten op type
Dit is een onhebbelijkheid die zich in de meeste Belgische grote beurzen die ik bezocht voordoet: ondanks affichering dat een beurs tot 14 of 16 uur duurt, beginnen al heel wat handelaars hun boeltje te pakken om 13 uur. Je leert dan wel om in de voormiddag langs te komen. Ooit stond ik ook op de (kleinere) beurs die in Aalst eind juni gehouden wordt ongeveer voor lege tafels toen ik om 13.30 uur aankwam, ondanks affichage dat de beurs tot 16 uur zou duren... Enige jaren geleden had ik met Figleaf afgesproken op de internationale beurs in Gent in januari. We keuvelden wat en moesten ons dan haasten om nog wat tafels te bezoeken omdat iedereen vlak na de middag aan het opkramen was.
Bart
Bart
Verzamelaar van wereldmunten op type
hallo
de meeste verzamelaars komen vroeg tot soms te vroeg.
in de voormidag grote toestroom van volk en vlot verkoop.
dan komt de rust weder.
en dan krijg je als verkoper de neiging te stopen als je verkoop al goed was.
dus begrijp ik de verkoper wel.
maar natuurlijk is dit niet leuk als koper en je pas tegen de midag kan.
.ikzelf zit ook in een bestuur van een club.
zal dit volgende vergadering eens aankaarten.
wat is het beste ik weet het ook niet.
beurs vroeger sluiten 1 uur bvb of openhouden en wie er nog is kan verkopen?
ieder heeft zijn voor en tegen punten.
dus iedereen heeft gelijk volgens hen zelf.
discutie kan gevoerd worden tussen handelaars en verzamelaars.
groetjes
jan tomat
de meeste verzamelaars komen vroeg tot soms te vroeg.
in de voormidag grote toestroom van volk en vlot verkoop.
dan komt de rust weder.
en dan krijg je als verkoper de neiging te stopen als je verkoop al goed was.
dus begrijp ik de verkoper wel.
maar natuurlijk is dit niet leuk als koper en je pas tegen de midag kan.
ieder heeft zijn voor en tegen punten.
dus iedereen heeft gelijk volgens hen zelf.
discutie kan gevoerd worden tussen handelaars en verzamelaars.
groetjes
jan tomat
-
- Moderator
Ik weet dat er bv. In Harelbeke (op 1 november) een gratis tombola voor de verkoper/standhoudersjantomat schreef:hallo
Wat zijn de voorwaarden: 1) standhouder zijn 2) Na 15h00 na aanwezig zijn.
Niet iedereen gaat er op in, maar er zijn er gevoelig meer standhouders.
Misschien een tip.

mvg,
Aernout
Aernout,
Leuk initiatief maar dat zou toch niet nodig moeten zijn. Een beurs van 9 - 16 uur moet toch tot de laatste minuut bezet zijn met alle handelaren? Afspraak is afspraak toch?
Gr. Alfred
Leuk initiatief maar dat zou toch niet nodig moeten zijn. Een beurs van 9 - 16 uur moet toch tot de laatste minuut bezet zijn met alle handelaren? Afspraak is afspraak toch?
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
-
- Moderator
Inderdaad, het zou niet mogen. Maar toch gebeurt hetIlosab schreef:Aernout,
Gr. Alfred

Twas maar idee'tje dat ik gezien en die toch een iets beter resultaat geeft dan op 1 mei laatst lede.
mvg,
Aernout