zwarte rand euro munten

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Lycos
Lid
Lid

zwarte rand euro munten

Bericht door Lycos »

Hallo,

Het valt mij de laatste tijd op dat op verschillende 2euro cc munten en ook op een 1 euro estland, er een zwarte rand op het binnenste gedeelte tegen het buitenste gedeelte zit. Ik ben niet zozeer opzoek naar een reiningsmethode maar meer naar het antwoord hoe dit komt? Munten komen van verschillende handelaren, kan dit komen doordat de munten op elkaar gedrukt zitten in een rol?? Ik hoop dat jullie het begrijpen.

L.
2euro cc en Coincards NL
Dick
Superlid
Superlid

Re: zwarte rand euro munten

Bericht door Dick »

Ik heb geen last van zwarte randen maar ik heb enkele BU sets van Duitsland waarbij de 1 en 2 euro zwart beginnen te worden, deze munten zijn nooit uit de orginele blisters geweest.
Mischien weet iemand hoe dit komt en wat ik er eventueel aan kan doen.

Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Een afbeelding doet wonderen, maar ik denk wel te weten wat je bedoeld.

Hier is volgens mij niets aan te doen en ik denk eerder dat het geen vervuiling is, maar een ruimte tussen beide ringen.

Met name bij munten van België herken ik dit en onlangs ook bij die van Italië.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Lycos
Lid
Lid

Bericht door Lycos »

Een afbeelding doet inderdaad wonderen, maar de nieuwe camera hier moet nog even ingewerkt worden:)
Bij slowakije visegrad is het niet zwart maar roestachtig van kleur....

L.
2euro cc en Coincards NL
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Tja, dat is minder. Ik doe mijn munten altijd in munthouder ook de munten uit de blisters. Maar ik schaf alleen blisters aan wanneer er of andere munten inzitten die alleen daarin te krijgen zijn of ik de blister voor een leuke prijs kan krijgen.

Het mag natuurlijk niet gebeuren dat ze al zo snel verkleuren in de blisters maar in munthouders verkleuren ze vroeg of laat ook alleen het proces word vertraagd.
Progrance
Lid
Lid

Bericht door Progrance »

dit onderwep nog eens vanonder het stof gehaald...ik vraag me dus ook af hoe die zwarte rand ontstaat...als er lucht ankomt zou je toch zeggendat dan de hele munt verkleurt...

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

ik heb het zo goed mogelijk proberen vast te leggen op foto...
dit is niet de enige munt waar ik dit bij heb...
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Wanneer een munt in een blister gaat of coincard of plastic capsule, dan komt er lucht bij. En als het zonnetje schijnt is de lucht droog. En als het regent of sneeuwt, is de lucht een verhoogde vochtigheidsgraad. De meeste capsules, coincards of blisters worden niet verpakt in een luchtvrije omgeving. Dus wanneer de zon scheen blijft de munt helder, en als het regende, komt een deel van de vochtigheidsgraad die in de lucht zit in de blister/coincard/capsule terecht.

Wanneer je onder een douche staat, verschijnt er een oxydatie damp van luchtvochtigheid op een glazen ondergrond (spiegel, brillenglas). Dat beslaan geschiedt ook als er een vochtige lucht in luchtvrij plastic terecht komt, het kan niet verdampen, dus gaat oxyderen op oppervlakte, als een soort schimmellaag. Afhankelijk van het soort lucht (zee met zoutkristallen, land zonder zoutkristallen maar meer dierlijke/plantaardige microbes of industriële zuren) krijg je een bruinige/ zwartige/ groenige verkleuring. Er hoeft maar een miniscuul gaatje in het metaaloppervlak te zitten waaraan een microbe zich kan hechten, en het hele oppervlak wordt een microbefarm. Landlanden als Luxemburg hebben meer kans op dit soort processen als zeelanden gelijk Malta en Cyprus dat zijn.
Zo heb ik in een blisterverpakking van Slovenië een eurocent zitten, die éénzijdig compleet zwart is uitgeslagen, en bij de waarde-aanduiding nog steeds de brilliant uncirculated conditie heeft als dat deze de verpakking in ging.
Wat jij beschrijft als zwarte rand is een natuurlijke proces, in weze vochtschade wat nog niet tot corrosie hoeft te lijden , 1 veeg en het is er meestal af.. maar ja, dan is de munt voorzien van strijkvegen of vingertoppen..blijft lastig. In Rotterdam noemen we dit proces "zwetende" munten.
Progrance
Lid
Lid

Bericht door Progrance »

met 1 veeg krijg ik er dit niet af... en waarom wordt dan de hele munt niet zwart ipv alleen de rand?
ik durf hem eigenlijk niet goed in azijn te leggen... of zijn er nog andere mogelijkheden?
Taurus
Lid
Lid

Bericht door Taurus »

Interessant verhaal grivnagozer. Misschien heb ik ook wel last van "zwetende munten" en zorgt een vergelijkbaar proces bij mijn munten wel voor een doffe waas op munten in zelfklevende munthouders zoals deze Duitse 2 euro:
Afbeelding

Echter dit proces doet zich ook voor als ik een munt bij een lage luchtvochtigheid in een munthouder verpak. Euromunten met zwarte randen heb ik wel maar dan was de zwarte rand bij aanschaf vaak al aanwezig. Deze aanslag is overigens wel gemakkelijk te verwijderen en voor zover ik het weet tast het de munt niet aan.
Angela-de-Vrind

Bericht door Angela-de-Vrind »

Beste Taurus,

Hoe maak je deze munten het beste schoon?

Bedankt, Angela
Taurus
Lid
Lid

Bericht door Taurus »

Beste Angela,

Met azijn zijn de genoemde aanslag en eventuele vingervlekken makkelijk te verwijderen. Ook de eventuele zwarte rand wordt dan een stuk minder. De munten hoeven maar heel kort in azijn behandeld te worden. Daarna is het erg belangrijk om ze goed af te spoelen zodat het azijn niet doorwerkt en ook moeten de munten goed gedroogd worden. Ik gebruik zelf een föhn om er zeker van te zijn dat de munt droog is. Dit geldt overigens alleen voor circulatiemunten!

Succes

Groeten Taurus

Terug naar “Reinigen van munten”