Reeds enige tijd zit deze munt in mijn map, maar ik blijf me iets afvragen. In de rand van deze munt staat namelijk de tekst VIALL gekerfd. Heeft iemand enig idee wat hier de betekenis van kan zijn en waarom iemand iets in de rand heeft gekerfd?
Een tijdje terug kwam een (meen ik) Canadese munt voorbij op dit forum met een klop van een winkelier. Het lijkt me echter niet zo aannemelijk dat iemand ter herkenning een tekst in de rand zou kerven.
Ik heb op internet wel iets gevonden over een kolonel Nelson Viall, levende in dezelfde tijd als waarin dit muntje geslagen is. Zou hier een link te vinden zijn? http://7thriv.blogspot.com/2009_11_01_archive.html
Bernard
Shield Nickel
Moderators: koenmunten, Willem
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Shield Nickel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Shield Nickel
Leuk muntje, is een onderzoekje waard. Zelf heb ik geen flauw idee wat de betekenis van de tekst is.
Gr. Willem
Gr. Willem
Wat ik er van weet is dat Nelson Viall als noordelijk oorlogsveteraan als beloning gevangenisdirecteur werd in de Rhode Island State Prison tussen 1867 en 1903. In het jaar 1878 werd dit gebouwencomplex vernieuwd, waartoe de gevangenen verplaatst werden naar naburige complexen. In zulks geval werden lichte criminelen vaak ondergebracht bij politiemensen en bewakers thuis, waar men tussen gewone mensen klotekarweitjes moest opknappen als kilometers hekwerk repareren en greppels graven onder gewapende begeleiding. Sommigen kregen het voorrecht om in het dorp zelf (Providence) post te sorteren of te helpen in de bouwsector, waartoe sommige eigenaren hun personeel op de zaterdag een drank- danwel rookvergoeding gaven, welke munten lokaal werden ingekerfd, om te voorkomen dat de uithuizige gedetineerde kon ontsnappen en zijn geld elders kon uitgeven dan in Providence, Rhode Island. Getoonde munt valt dan ook onder de noemer Gevangenisgeld danwel Prison Money, en is vervaardigd ergens tussen 1867 en 1903.Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tja..
Zeer interessant, Eric. Ik wist dat er iets met dit muntje moest zijn, maar kon er maar niet achter komen.
Ik heb je verhaal meteen uitgeprint en toegevoegd aan mijn verzameling. Een munt met een bijzonder verhaal erachter is altijd leuker.
Bedankt,
Bernard
Ik heb je verhaal meteen uitgeprint en toegevoegd aan mijn verzameling. Een munt met een bijzonder verhaal erachter is altijd leuker.
Bedankt,
Bernard