Wat te doen als verstuurde munten niet aankomen
-
- Donateur
Wat te doen als verstuurde munten niet aankomen
Vorige week kreeg ik een enveloppe aan, bovenkant klein stukje opengescheurd en zonder inhoud, behalve een leeg velletje papier en een lege strip.
In deze strip waren volgens de afzender de munten verpakt.
Zelf verstuur ik al jaren munten, veelal naar het buitenland en dan wel aangetekend. In al die jaren zijn 2 brieven niet aangekomen. De PTT kon ze ook niet meer traceren, dus kreeg ik een kleine vergoeding. Natuurlijk nooit de waarde die de munten had. Ik ga er altijd vanuit dat degene die de munten verstuurd ook verantwoordelijk is dat de brieven aankomen. In deze 2 gevallen heb ik dan ook opnieuw munten opgestuurd. Binnen Nederland verstuur ik ze meestal niet aangetekend, tenzij het een grote waarde bevat. Maar niet aangetekend betekent ook dat er niets te bewijzen/traceren valt.
Als ik ze verstuur, dan doe ik ze altijd in een bubbeltjes enveloppe, de munten zitten of in een strip of worden los omwikkeld met alu-folie. De losse munten plak ik dan op/tussen 2 stukken karton, alle randen van de kartonnetjes worden dichtgeplakt en ook de enveloppe worden aan alle randen dichtgeplakt met tape.
Nu zou ik graag van anderen horen :
1) hoe verstuur jij de munten
2) heb je ervaring met niet aangekomen of lege brieven
3) hoe ga je hiermee om, waar ligt de verantwoordelijkheid, bij degene die de munten verstuurd of de ontvanger
Ina
In deze strip waren volgens de afzender de munten verpakt.
Zelf verstuur ik al jaren munten, veelal naar het buitenland en dan wel aangetekend. In al die jaren zijn 2 brieven niet aangekomen. De PTT kon ze ook niet meer traceren, dus kreeg ik een kleine vergoeding. Natuurlijk nooit de waarde die de munten had. Ik ga er altijd vanuit dat degene die de munten verstuurd ook verantwoordelijk is dat de brieven aankomen. In deze 2 gevallen heb ik dan ook opnieuw munten opgestuurd. Binnen Nederland verstuur ik ze meestal niet aangetekend, tenzij het een grote waarde bevat. Maar niet aangetekend betekent ook dat er niets te bewijzen/traceren valt.
Als ik ze verstuur, dan doe ik ze altijd in een bubbeltjes enveloppe, de munten zitten of in een strip of worden los omwikkeld met alu-folie. De losse munten plak ik dan op/tussen 2 stukken karton, alle randen van de kartonnetjes worden dichtgeplakt en ook de enveloppe worden aan alle randen dichtgeplakt met tape.
Nu zou ik graag van anderen horen :
3) hoe ga je hiermee om, waar ligt de verantwoordelijkheid, bij degene die de munten verstuurd of de ontvanger
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Globale moderator
Re: Wat te doen als verstuurde munten niet aankomen
Ik verstuur de munten het liefst aangetekend, maar als het om 'lage' bedragen gaat (<50 euro) verstuur ik ze ook niet aangetekend. Ik geef de koper altijd wel de keuze, ook boven de 50 euro, hoewel ik dan mijn voorkeur uitspreek voor aangetekende verzending. Bestellingen gaan altijd bij een TNT-Post punt op de post. Dus niet in de oranje postbussen.hierm schreef: Nu zou ik graag van anderen horen :
De munten gaan in een bubbel envelop en apart in een zakje. Ik probeer het zo te verzenden dat de munten niet tegen elkaar aan kunnen komen, om zo het geluid van geld tegen elkaar aan te voorkomen.
Ik heb een aantal jaar geleden gehad dat een verzending was leeggehaald. Ik heb met de koper 50/50 gedaan. Dat vond ik wel de meest faire oplossing.
De verantwoordelijkheid ligt naar mijn mening bij de verzender. Als het uitdrukkelijk is vermeld dat aangetekend voor risico van de verkoper is en normaal verzenden voor de koper, dan vind ik dat de koper het zelf in de hand heeft (gehad).
Ik vind dat je in overleg met een (ver)koper tot een oplossing kunt en moet komen.
Groeten Paul
1) hoe verstuur jij de munten?
In een bubbel enveloppe, meestal los tussen een papiertje geniet, zodat er niet een 'uitstulping' met munten te zien/voelen is. Ook plak ik altijd de rand dicht, zodat de enveloppe in ieder geval niet ongezien geopend kan worden.
2) heb je ervaring met niet aangekomen of lege brieven?
Ja, zo uit mijn hoofd met Italië, Griekenland en Vietnam (was maar een paar euro, wilde gewone verzending naar dat land eens proberen). Het betrof in alle drie de gevallen een gewone (niet aangetekende) verzending en ik heb de munten daarna opnieuw verstuurd.
3) hoe ga je hiermee om, waar ligt de verantwoordelijkheid, bij degene die de munten verstuurd of de ontvanger?
Zoals gezegd, de munten opnieuw versturen. Ik verkoop zelden munten, maar ruil wel geregeld. Bij ruil is de (ongeschreven) regel dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen zending. Het risico van niet aangetekend versturen is dan ook voor de verzender. Zelf verstuur ik binnen Europa alleen boven de +/- 25 euro aangetekend wegens de schandalig hoge kosten hiervoor in Nederland. Onder dit bedrag is het per saldo goedkoper om met gewone post te versturen en het risico zelf te nemen.
Bij verkoop vind ik de zaak anders liggen; de koper heeft namelijk de keuze in verzendwijze en is mijns inziens dan ook als eerste verantwoordelijk als iets mis gaat. Bij een vertrouwde koper kun je desalniettemin bijvoorbeeld de helft vergoeden.
Bernard
In een bubbel enveloppe, meestal los tussen een papiertje geniet, zodat er niet een 'uitstulping' met munten te zien/voelen is. Ook plak ik altijd de rand dicht, zodat de enveloppe in ieder geval niet ongezien geopend kan worden.
Ja, zo uit mijn hoofd met Italië, Griekenland en Vietnam (was maar een paar euro, wilde gewone verzending naar dat land eens proberen). Het betrof in alle drie de gevallen een gewone (niet aangetekende) verzending en ik heb de munten daarna opnieuw verstuurd.
3) hoe ga je hiermee om, waar ligt de verantwoordelijkheid, bij degene die de munten verstuurd of de ontvanger?
Zoals gezegd, de munten opnieuw versturen. Ik verkoop zelden munten, maar ruil wel geregeld. Bij ruil is de (ongeschreven) regel dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen zending. Het risico van niet aangetekend versturen is dan ook voor de verzender. Zelf verstuur ik binnen Europa alleen boven de +/- 25 euro aangetekend wegens de schandalig hoge kosten hiervoor in Nederland. Onder dit bedrag is het per saldo goedkoper om met gewone post te versturen en het risico zelf te nemen.
Bij verkoop vind ik de zaak anders liggen; de koper heeft namelijk de keuze in verzendwijze en is mijns inziens dan ook als eerste verantwoordelijk als iets mis gaat. Bij een vertrouwde koper kun je desalniettemin bijvoorbeeld de helft vergoeden.
Bernard
Ik verstuur zelden munten, voornamelijk biljetten.
Ik gebruik de optie om e.e.a. in een envelop te versturen van mijn werkgever, ik werk bij de Overheid. Zo'n envelop raakt niet vaak zoek en voor mij is het makkelijk want de verzendkosten worden verrekend met mijn salaris.
Misschien een optie om dat ook te doen via je werkgever, van je partner of van een familielid.
Gr. Alfred
Ik gebruik de optie om e.e.a. in een envelop te versturen van mijn werkgever, ik werk bij de Overheid. Zo'n envelop raakt niet vaak zoek en voor mij is het makkelijk want de verzendkosten worden verrekend met mijn salaris.
Misschien een optie om dat ook te doen via je werkgever, van je partner of van een familielid.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Donateur
ik heb het nu 2 keer meegemaakt dat het door mij verzonden(munt)
niet aankwam,
ik heb ook een vermoeden waarom;
het zat in een gewone anvallope en zat niet dichtgeplakt met plakband
de contouren van de munt waaren duidelijk voelbaar
het was tijdens de kerst.
het liefste geen nietjes of alluminium folie(ook metaal!)
verder kun je het het beste tussen karton doen.
met vr groet leon voorn
in beide gevallen geld retour
niet aankwam,
ik heb ook een vermoeden waarom;
het zat in een gewone anvallope en zat niet dichtgeplakt met plakband
de contouren van de munt waaren duidelijk voelbaar
het was tijdens de kerst.
het liefste geen nietjes of alluminium folie(ook metaal!)
verder kun je het het beste tussen karton doen.
met vr groet leon voorn

in beide gevallen geld retour
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Of bubbeltjes envelop met om de munten een papiertje, werkt uitstekend. Heb een keer gehad dat de postbode de envelop op nummer 19 bezorgde i.p.v. nummer 9 en toen enorm mazzel gehad dat de man (die de envelop had geopend) zo eerlijk was naar mij te brengen want me naam stond er wel goed op.
Stond je adres er wel goed op dan? Zo niet, dan heb je nog geluk, ik kan me best voorstellen dat de man van nummer 19 bv geen idee hebt wij jij bent en andersom, ik zou al helemaal niet weten hoe mensen van 5 huizen verder hetenGible schreef:Of bubbeltjes envelop met om de munten een papiertje, werkt uitstekend. Heb een keer gehad dat de postbode de envelop op nummer 19 bezorgde i.p.v. nummer 9 en toen enorm mazzel gehad dat de man (die de envelop had geopend) zo eerlijk was naar mij te brengen want me naam stond er wel goed op.

Wat de gek er voor geeft.
Ik ook niet hoor, en het interreseerd me eigelijk vrij weinig aangezien zij zelf ook totaal geen interresse hebben. Heb het ook niet zo naar me zin thuis maar nog even paar jaar vol houden en flink sparen 
Me ouders weten ervan en die steunen me er ook in. Maar goed terug naar het onderwerp anders gaan er weer mensen zeuren dat het topic afwijkend is

Me ouders weten ervan en die steunen me er ook in. Maar goed terug naar het onderwerp anders gaan er weer mensen zeuren dat het topic afwijkend is

1) hoe verstuur jij de munten?
Altijd in een bubbelenvelop waarbij ik de munten in een zakje doe.
Nee, nog nooit meegemaakt (eenmaal, maar dat was oplichting)
Standaardverzending --> risico kosten koper
Aangetekende of verzekerde verzending --> risico verkoper
Altijd in een bubbelenvelop waarbij ik de munten in een zakje doe.
Nee, nog nooit meegemaakt (eenmaal, maar dat was oplichting)
Standaardverzending --> risico kosten koper
Aangetekende of verzekerde verzending --> risico verkoper
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
Standaardverzending --> risico kosten koper[/quote]
Besef wel dat je dit als bedrijf nooit hard kunt maken! Juridisch moet je namelijk als verkoper kunnen bewijzen dat je het product daadwerkelijk geleverd hebt.
Je kunt met je voorwaarden wel proberen onder deze verplichting uit te komen, maar als je een koper heeft die de moeite neemt om te procederen trek je onverbiddelijk aan het kortste eind.
En dat is eigenlijk ook wel terecht!
Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van jou opstelling, dit kom je doorgaans alleen bij dubieuze bedrijven tegen
Luit
Standaardverzending --> risico kosten koper[/quote]
Besef wel dat je dit als bedrijf nooit hard kunt maken! Juridisch moet je namelijk als verkoper kunnen bewijzen dat je het product daadwerkelijk geleverd hebt.
Je kunt met je voorwaarden wel proberen onder deze verplichting uit te komen, maar als je een koper heeft die de moeite neemt om te procederen trek je onverbiddelijk aan het kortste eind.
En dat is eigenlijk ook wel terecht!
Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van jou opstelling, dit kom je doorgaans alleen bij dubieuze bedrijven tegen

Luit
Op het moment dat er een bestelling niet aankomt om wat voor reden dan ook, dan zal ik als handelaar wel zo eerlijk en netjes zijn om de munt opnieuw te verzenden.llinde schreef:Ik schrik hier eigenlijk wel een beetje van jou opstelling, dit kom je doorgaans alleen bij dubieuze bedrijven tegen![]()
Luit
Club van 2304!
Club van 2304!
-
- Volledig lid
Munten pak ik in papier in en tape dat dicht, zodat van buiten niet te zien is wat er in zit, en het een geheel betreft.
De buitenkant van de envelop tape ik ook altijd helemaal dicht, om de kans op scheuren te voorkomen.
Ja, het is me wel eens voorgekomen. Net als bij jou zaten de munten niet goed verpakt. Bij het snelle sorteerproces was de munt dus door de envelop gaan bewegen, en sneed met gemak door de rand van het papier heen. Resultaat, een sneetje ter grootte van de munt in de zijkant en een lege envelop.
Doorgaans vind ik het verzenden risico koper (mits goed verpakt). Ik kan namelijk als verkoper ook niet controleren of het inderdaad leeg of niet is aangekomen bij de koper. Als het echter snel wordt gemeld door de koper (en op een nette manier (dus niet gelijk roepen dat het oplichting is en weet ik veel wat nog meer) ben ik wel bereid om de een deel (de helft) terug te storten.
In jouw geval is de munt simpelweg niet goed verpakt, dus daar zou ik de verkoper wel mee confontreren en het hele bedrag terugeisen. Ik ga er echter vanuit dat het een simpel en goedkoop muntje betrof, anders doe je wel wat meer moeite om iets te verpakken lijkt me.
De buitenkant van de envelop tape ik ook altijd helemaal dicht, om de kans op scheuren te voorkomen.
Ja, het is me wel eens voorgekomen. Net als bij jou zaten de munten niet goed verpakt. Bij het snelle sorteerproces was de munt dus door de envelop gaan bewegen, en sneed met gemak door de rand van het papier heen. Resultaat, een sneetje ter grootte van de munt in de zijkant en een lege envelop.
Doorgaans vind ik het verzenden risico koper (mits goed verpakt). Ik kan namelijk als verkoper ook niet controleren of het inderdaad leeg of niet is aangekomen bij de koper. Als het echter snel wordt gemeld door de koper (en op een nette manier (dus niet gelijk roepen dat het oplichting is en weet ik veel wat nog meer) ben ik wel bereid om de een deel (de helft) terug te storten.
In jouw geval is de munt simpelweg niet goed verpakt, dus daar zou ik de verkoper wel mee confontreren en het hele bedrag terugeisen. Ik ga er echter vanuit dat het een simpel en goedkoop muntje betrof, anders doe je wel wat meer moeite om iets te verpakken lijkt me.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Dit is echt een onzinargument!! Voor de koper geldt toch precies hetzelfde, die kan toch ook niet controleren of je het leeg hebt verstuurd of helemaal niet hebt verzonden?Marten van Leerdam schreef: Doorgaans vind ik het verzenden risico koper (mits goed verpakt). Ik kan namelijk als verkoper ook niet controleren of het inderdaad leeg of niet is aangekomen bij de koper.
Langzamerhand begin ik meer en meer het idee te krijgen dat steeds meer alle risico's naar kopers worden geschoven.
Dat is begonnen doordat het tegenwoordig steeds normaler wordt dat kopers eerst gaan betalen voordat ze iets krijgen, vervolgens wordt ook nog eens het verzendrisico naar de koper geschoven.
Ik vind dat zodra de koper heeft aangetoond dat hij de verkoper volledig vertrouwd door geld te betalen, het niet meer dan rechtvaardig en eerlijk is dat de verkoper dan ook de koper vertrouwt en dus het verzendrisico voor zijn rekening neemt. Voor zakelijke verkopers is dit wettelijk ook zo geregeld, maar een nette particuliere verkoper hoort dit net zo te doen, en dan ook niet half maar volledig!
Gelukkig gaat dit doorgaans bij het internationaal ruilen van euro's ook zo en zijn er maar heel weinigen die zich aan hun verantwoordelijkheid onttrekken, wat dat betreft vallen een aantal reacties mij hier toch tegen

Luit
Als de verkoper de envelop goed dichtplak en de munt niet voelbaar maakt in een envelop zou er weinig mis kunnen gaan... tenzij de postbode de envelop achter houd maar dat lijkt me sterk.
Ben zelf ook 2 jaar postbezorger geweest en geen enkele keer interresse gehad in de inhoud envelop alleen maar hoe krijg ik die dingen z.s.m. in de brievenbus zonder fouten te maken.
Ben zelf ook 2 jaar postbezorger geweest en geen enkele keer interresse gehad in de inhoud envelop alleen maar hoe krijg ik die dingen z.s.m. in de brievenbus zonder fouten te maken.
En zo hoort dat ook! Prima!Collecteuro's schreef: Op het moment dat er een bestelling niet aankomt om wat voor reden dan ook, dan zal ik als handelaar wel zo eerlijk en netjes zijn om de munt opnieuw te verzenden.
Ik heb ook wel eens munten verstuurd en twijfels gehad of ze wel echt zoek waren geraakt, dan verstuur je ze nog een keer en dan aangetekend! Is een geval van jammer van het verloren geld, maar beter dat, dan een slechte naam. Mijn stelling blijft overigens dat verreweg het grootste gedeelte van zowel kopers als verkopers eerlijk is, en zoekraken meestal de schuld van het transportbedrijf is. Het is de plicht van de koper om te zorgen dat de verkoper zijn geld krijgt en de plicht van de verkoper dat koper zijn gekochte artikel krijgt, zo simpel is dat.
Als ik om wat voor reden dan ook een ruiler of koper bij voorbaat al niet vertrouw dan weiger ik om anders dan aangetekend te verzenden.
Mocht een koper geldt naar de verkoper sturen en dat komt niet aan, bijvoorbeeld door het verkeerd invullen van een rekeningnummer, dan accepteert de verkoper dat toch ook niet als zijn risico, maar ziet dat als risico van de koper.....
Luit
Dat klopt inderdaad Luit.llinde schreef:En zo hoort dat ook! Prima!Collecteuro's schreef: Op het moment dat er een bestelling niet aankomt om wat voor reden dan ook, dan zal ik als handelaar wel zo eerlijk en netjes zijn om de munt opnieuw te verzenden.
Ik heb ook wel eens munten verstuurd en twijfels gehad of ze wel echt zoek waren geraakt, dan verstuur je ze nog een keer en dan aangetekend! Is een geval van jammer van het verloren geld, maar beter dat, dan een slechte naam. Mijn stelling blijft overigens dat verreweg het grootste gedeelte van zowel kopers als verkopers eerlijk is, en zoekraken meestal de schuld van het transportbedrijf is. Het is de plicht van de koper om te zorgen dat de verkoper zijn geld krijgt en de plicht van de verkoper dat koper zijn gekochte artikel krijgt, zo simpel is dat.
Als ik om wat voor reden dan ook een ruiler of koper bij voorbaat al niet vertrouw dan weiger ik om anders dan aangetekend te verzenden.
Mocht een koper geldt naar de verkoper sturen en dat komt niet aan, bijvoorbeeld door het verkeerd invullen van een rekeningnummer, dan accepteert de verkoper dat toch ook niet als zijn risico, maar ziet dat als risico van de koper.....
Luit
99% van de mensen zijn gewoon te vertrouwen en dat is ook de basis die ik leg wanneer ik munten verstuur.
Gaat het om verzendingen die hoger zijn dan 50 euro of mocht ik het niet vertrouwen, dan is de verzending over het algemeen altijd aangetekend of verzekerd.
Club van 2304!
Club van 2304!