Kan iemand Helpen met een "bodemvondst"?

Plaats hier algemene informatie over metaaldetectie. Heb je leuke tips? Een zoekverhaal, Een vraag? Dat kan hier...

Moderator: koiboyke

Kingz
Senior lid
Senior lid

Kan iemand Helpen met een "bodemvondst"?

Bericht door Kingz »

Ik was gisteren een vriend aan het helpen met het in kaart brengen van zijn munten die ie gekregen heeft van zijn stiefvader.
Opeens kwam er iets anders uit het doosje, met een zeer interessant verhaal erbij.

De stiefvader van hem werkte vroeger bij de Kasteeltuinen in Arcen als renoveerder, maar toen hij aan het werk was met het metselen van een muur kwam hij iets bijzonders tegen. Er zaten 3 items verstopt in een gat in de muur, wat daar zo'n 125 jaar heeft ingezeten. Onder andere 1 oude duitse pfennig 1874 als ik me niet vergis.
1 Ivoren snuif lepeltje, en deze 2 bijzondere hangertjes gemaakt van iets wat lijkt op parelmoer o.i.d.:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan helaas niet die olie patina op de foto krijgen, maar de kleur lijkt het meeste op iets van een parel kleur. Het ziet er nog uit als nieuw, en ziet er zelfs beetje nep uit.
Maar het heeft gegarandeerd min. 100 jaar in de muur gezeten, dus het is geen kunststof in ieder geval. Heeft iemand enig idee, wat het is, waarvan het gemaakt is en uit welke tijd zoiets komt? Alle info is welkom, en mijn vriend zal er blij mee zijn.
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Kan iemand Helpen met een "bodemvondst"?

Bericht door Ilosab »

Ik weet niet wat het is, kan je dus ook niet helpen. Maar het ziet er wel ontzettend gaaf uit na ruim 125 jaar verborgen te zijn geweest.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dit zijn religieuze hangers, ofwel scapuliertjes. Deze droeg men als hulp in het leven. Er waren vele beschermheiligen die hen de moeilijke en gevaarlijke tijden doorhielpen. Zo waren er heiligen die beschermden tegen onweer, een slechte oogst, ziekten, etc. Ook waren er heiligen die een voor de vruchtbaarheid zorgden (zwanger raken), genezende werking hadden etc.

Metaaldetectorzoeker vinden ze erg vaak, maar dan natuurlijk in metaal.

Deze crucifix met Jezus aan het kruis en de heilige maagd Maria zijn veel voorkomende heiligen op dergelijke religieuze hangers. Het materiaal is natuurlijk wel even wat anders en ik denk zelfs dat dit handwerk is van een zuster of broeder/pater die deze heeft verstopt of heeft verborgen in de muur om een of andere reden. Lijkt mij ook wel eens speksteen te kennen zijn, maar paarlemoer is ook natuurlijk mogelijk, ivoor? Op zich uniek dus, maar meer weet ik er ook niet van. De heer John Kuijpers is kenner op dit gebied, via een Google zoekopdracht moet je hem wel kunnen vinden en kun je kijken waar je het beste een vraag aan hem kunt stellen.

Leuk gevonden!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Hier wordt je zeker verder geholpen.
Hier de link naar de site van John kuijpers.
http://www.johnkuipers.eu/
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dank je Mark, dat is de site van DE kenner op dit gebied!

Ben benieuwd of hij nog wat van mijn verhaaltje heel houdt ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Handige tips, bedankt heren... ook voor de handige link!

Ik zal hier eens wat gaan informeren, wij zaten met 8 man verbaasd te kijken naar de hangertjes hoe mooi ze er nog uit zien.
Misschien is het wel iets voor kunst & kitsch, maar zal eerst eens de expert raadplegen en dan de vrienden... die waren echt benieuwd naar wat het was :D

Als ik wat meer te weten krijg zal ik het hier ook wel posten :wink:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
siegertmunt

Bericht door siegertmunt »

Kingz schreef:Ik was gisteren een vriend aan het helpen met het in kaart brengen van zijn munten die ie gekregen heeft van zijn stiefvader.
Opeens kwam er iets anders uit het doosje, met een zeer interessant verhaal erbij.

De stiefvader van hem werkte vroeger bij de Kasteeltuinen in Arcen als renoveerder, maar toen hij aan het werk was met het metselen van een muur kwam hij iets bijzonders tegen. Er zaten 3 items verstopt in een gat in de muur, wat daar zo'n 125 jaar heeft ingezeten. Onder andere 1 oude duitse pfennig 1874 als ik me niet vergis.
1 Ivoren snuif lepeltje, en deze 2 bijzondere hangertjes gemaakt van iets wat lijkt op parelmoer o.i.d.:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan helaas niet die olie patina op de foto krijgen, maar de kleur lijkt het meeste op iets van een parel kleur. Het ziet er nog uit als nieuw, en ziet er zelfs beetje nep uit.
Maar het heeft gegarandeerd min. 100 jaar in de muur gezeten, dus het is geen kunststof in ieder geval. Heeft iemand enig idee, wat het is, waarvan het gemaakt is en uit welke tijd zoiets komt? Alle info is welkom, en mijn vriend zal er blij mee zijn.
nog een leuk weetje.

vaak laten bouwvakkers of metselaars iets achter om mensen te laten weten dat zij hier hebben gebouwd ik neem aan dat het weer zoiets was.
zo hebben wij kennissen die in een oud huis wonen en de muur gingen slopen daar achter bleek een deur te zitten met een kleine ruimte daar laggen alle kranten van de periode dat daar verbouwd is. daarom vermoed ik dat dit ook zoiets is.

mvg

Terug naar “Metaaldetectie algemeen”