FORUMQUIZ 2011 VRAAG B1 TOT EN MET B5
Moderator: $and€r
FORUMQUIZ 2011 VRAAG B1 TOT EN MET B5
Op 22 juli 1940 werden een tweetal munten in België met een centrale doorboring ingevoerd. Behalve in België circuleerden deze munten uitsluitend in Jersey, alwaar de bulk van de Munten was opgeslagen bij de verovering van Engeland als uitvloeisel van Code Wëserübung, zijnde de inval in Denemarken en Noorwegen in April 1940 door Nazi-Duitsland.
Krachtens de intrekkingsverordening van 15 mei 1941 hebben deze doorboorde munten kennelijk ook wettige betaalstatus gehad in bezet Nederland tijdens de zogenaamde Blitzkrieg.
De Kanaaleilandbewoners duiden de munten steevast aan als Washers, het Engelse woord voor kraanleertjes.
Over welke Duitse munten hebben we het hier, wat is de denominatie en het materiaal. Afbeelding zou leuk zijn!
Krachtens de intrekkingsverordening van 15 mei 1941 hebben deze doorboorde munten kennelijk ook wettige betaalstatus gehad in bezet Nederland tijdens de zogenaamde Blitzkrieg.
De Kanaaleilandbewoners duiden de munten steevast aan als Washers, het Engelse woord voor kraanleertjes.
Over welke Duitse munten hebben we het hier, wat is de denominatie en het materiaal. Afbeelding zou leuk zijn!
tja..
Re: FORUMQUIZ 2011 VRAAG B1 TOT EN MET B5
Nee hor ,had de vraag helemaal nog niet gezien.
Het gaat om 2 zinken munten van 5 en 25 cent
En nu maar weer gaan duimen
Het gaat om 2 zinken munten van 5 en 25 cent
En nu maar weer gaan duimen

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
5 & 10 Reichspfennig Zink.. Afbeelding volgt, 1st ff eten
grivnagozer schreef:Lekker fout.

Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Helemaal Goed!!!!! Je bent de legendarische eerste winnaar van 2011.
tja..
Vraag B2
A&M records ontving een in de USA vrij grote rockband in het jaar 1975. Dit had het gevolg dat het record label waar deze Rockband vandaan kwam, zijn grootste act kwijtraakte en failliet ging.
Welke rockband met een eeuwigheidswaarde bracht dit platenlabel ten gronde, welke vernoemd werd naar een sinds 1888 ingevoerde noodmunt, en wat was de naam van dit recordlabel?
A&M records ontving een in de USA vrij grote rockband in het jaar 1975. Dit had het gevolg dat het record label waar deze Rockband vandaan kwam, zijn grootste act kwijtraakte en failliet ging.
Welke rockband met een eeuwigheidswaarde bracht dit platenlabel ten gronde, welke vernoemd werd naar een sinds 1888 ingevoerde noodmunt, en wat was de naam van dit recordlabel?
tja..
Rock is niet echt me ding.. Gokje, "Rolling Stones", vast 'n foutieve.. 

De band is Styx en ze zaten voorheen bij de 'Wooden Nickel Label'.
De munt heet volgens mij de 'wooden nickel'
De munt heet volgens mij de 'wooden nickel'
Wodan komt binnen met een klapper van een nieuw en goed antwoord! En prachtige entree op dit forum, dus welkom.
Vraag B3.
Zo is die er, zo is die er niet. Welk biljet, bijgenaamd Osama Bin Laden, is niet meer inwisselbaar bij de Britse Bank, terwijl het toch in de rest van de wereld een vrij stabiel biljet is, maar door de vele vervalsingen niet meer wordt aangenomen bij ondermeer The Bank of London?
Vraag B3.
Zo is die er, zo is die er niet. Welk biljet, bijgenaamd Osama Bin Laden, is niet meer inwisselbaar bij de Britse Bank, terwijl het toch in de rest van de wereld een vrij stabiel biljet is, maar door de vele vervalsingen niet meer wordt aangenomen bij ondermeer The Bank of London?
tja..
Volgens mij heb ik dat nog niet zolang geleden in het nieuws gehoord en is het een biljet van 500 euro. Het schijnt in Engeland nogal populair te zijn bij criminelen.
Bernard
Bernard
Bernard kan heel snel uit de bocht komen met een goed antwoord!!!! Nieuwe vraag volgt.
tja..
Vraag B4
er zijn biljetten gedrukt door de Britse wapensmokkelaar Charles Gardiner in opdracht van Mohammed Abderrahim El Khattabi, maar het is zeer twijfelachtig of deze biljetten ooit daadwerkelijk in de omloop zijn gekomen voor de periode 1921-1926.
Welke republiek had aldus een eigen munteenheid, welke voornamelijk door Spanje en Frankrijk werd betwist? Naam Republiek+ munteenheid is voldoende, fotootje zou leuk zijn.
er zijn biljetten gedrukt door de Britse wapensmokkelaar Charles Gardiner in opdracht van Mohammed Abderrahim El Khattabi, maar het is zeer twijfelachtig of deze biljetten ooit daadwerkelijk in de omloop zijn gekomen voor de periode 1921-1926.
Welke republiek had aldus een eigen munteenheid, welke voornamelijk door Spanje en Frankrijk werd betwist? Naam Republiek+ munteenheid is voldoende, fotootje zou leuk zijn.
tja..
Republic of the Rif.. de "Riffan"

Afbeelding bron: (balagan.org.uk)

Afbeelding bron: (balagan.org.uk)
Vraag B5
De film opent met een bezoekje aan een papiergeldfabriek, waar we een deel van het moderne productieproces van Amerikaanse 1000 dollarbiljetten kunnen bekijken. Dit actie-vehikel omtrent de diefstal van diezelfde biljetten op grote hoogte blijft een aardige popcornmovie die wel leuk is om 1 keer gezien te hebben.
Welke film is een combinatie tussen wapperende bankbiljetten enerzijds en bergbeklimmen anderszijds?
De film opent met een bezoekje aan een papiergeldfabriek, waar we een deel van het moderne productieproces van Amerikaanse 1000 dollarbiljetten kunnen bekijken. Dit actie-vehikel omtrent de diefstal van diezelfde biljetten op grote hoogte blijft een aardige popcornmovie die wel leuk is om 1 keer gezien te hebben.
Welke film is een combinatie tussen wapperende bankbiljetten enerzijds en bergbeklimmen anderszijds?
tja..
-
- Volledig lid
Cliffhanger?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cliffhanger_(film)
Was gisteren op tv, en heb er een voorstukje van gezien. Daar fladderden wel wat koffers met biljetten rond. Film helaas niet gezien, dus ik weet niet of het klopt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cliffhanger_(film)
Was gisteren op tv, en heb er een voorstukje van gezien. Daar fladderden wel wat koffers met biljetten rond. Film helaas niet gezien, dus ik weet niet of het klopt.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Volgens mij is dit het juiste antwoord. Ik heb de film gisteravond niet gezien (had hem al 2 x gezien) maar daar fladderen inderdaad bankbiljetten in de rondte terwijl Sylvester Stallone een beetje aan een rotspunt hangt te bengelen. Behhorlijk stom van me, ik las de vraag en brak mijn hersens erover wat het nu zou kunnen zijn terwijl ik in de gids had gelezen dat Cliffhanger zou komen. Ik ben benieuwd of het inderdaad deze film is.
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Marten van Leerdam heeft de punt voor de ranking, want hij heeft een goed antwoord gegeven. Ilosab heeft daarover al bevestigd!
tja..