Z series zijn invulseries, maar van welke serie ?
Als we kijken naar de H.de Groot biljetten ( AV 36 ),
zien we 3 verschillende Z series:
1) 1 cijfer, 2 letters, 6 cijfers ( met rep. getal 10 ). Serie 4 ZX - 6 ZZ
2 )1 cijfer, 2 letters, 6 cijfers ( zonder rep.getal 10 ).'' '' ''
3 ) 3 letters, 6 cijfers. Serie ZZD - ZZZ
Dan weet ik verband te leggen met 2e en de 3e:
De 2e Z Serie ZONDER rep.getal 10 ( 36.2a.2 ), vult de 36.1a.6, want deze heeft de rep.getal 10 ook niet.
De 3e Z Serie met 3 cijfers ( 36.2b ), vult de 36.1b, want dat is enigste met 3 cijfers.
Maar de 1e serie MET rep.getal 10 ( 36.2a.2 ) is echter niet in te vullen, of wordt deze
verdeeld over de 36.1a.1,2,3,4,5 ????
Hetzelfde met de Vondel 66, welke serie worden die met invulseries aangemaakt......?
Is ZT Serie dan een invul van de 6AA, vanwegge de gele fluorescerende vezels......?
En hoe zit het dan met de X serie, kan me niet voorstellen, dat het in die tijd van biljetten persen
het allemaal zo perfect ging, zodat er daarvan geen invulseries van zijn ( er zijn ook X series Replacements)
Hoe herken je dan een invul X serie, misschien zit er in een Z serie biljet, wel een
fluorescerende blauwe rechthoek in zit.....?
Ben ook zeer nieuwsgierig, waarvoor de aangewezen invulserie BO ( Erasmus ) wordt ingevuld, de 7 YY serie.....?
Als we kijken naar de H.de Groot biljetten ( AV 36 ),
zien we 3 verschillende Z series:
1) 1 cijfer, 2 letters, 6 cijfers ( met rep. getal 10 ). Serie 4 ZX - 6 ZZ
2 )1 cijfer, 2 letters, 6 cijfers ( zonder rep.getal 10 ).'' '' ''
3 ) 3 letters, 6 cijfers. Serie ZZD - ZZZ
Dan weet ik verband te leggen met 2e en de 3e:
De 2e Z Serie ZONDER rep.getal 10 ( 36.2a.2 ), vult de 36.1a.6, want deze heeft de rep.getal 10 ook niet.
De 3e Z Serie met 3 cijfers ( 36.2b ), vult de 36.1b, want dat is enigste met 3 cijfers.
Maar de 1e serie MET rep.getal 10 ( 36.2a.2 ) is echter niet in te vullen, of wordt deze
verdeeld over de 36.1a.1,2,3,4,5 ????
Hetzelfde met de Vondel 66, welke serie worden die met invulseries aangemaakt......?
Is ZT Serie dan een invul van de 6AA, vanwegge de gele fluorescerende vezels......?
En hoe zit het dan met de X serie, kan me niet voorstellen, dat het in die tijd van biljetten persen
het allemaal zo perfect ging, zodat er daarvan geen invulseries van zijn ( er zijn ook X series Replacements)
Hoe herken je dan een invul X serie, misschien zit er in een Z serie biljet, wel een
fluorescerende blauwe rechthoek in zit.....?
Ben ook zeer nieuwsgierig, waarvoor de aangewezen invulserie BO ( Erasmus ) wordt ingevuld, de 7 YY serie.....?
Re: Z series zijn invulseries, maar van welke serie ?
Aangezien ik zelf geen Nederlandse bankbiljetten verzamel, kan ik helaas het antwoord niet geven op deze vraag. Wel vind ik het fantastisch dat je de nummering gebruikt van de Corné Akkermans, welke de meeste Nederlandse papiergeldverzamelaars totaal onbekend is!
tja..
grivnagozer schreef:Aangezien ik zelf geen Nederlandse bankbiljetten verzamel, kan ik helaas het antwoord niet geven op deze vraag. Wel vind ik het fantastisch dat je de nummering gebruikt van de Corné Akkermans, welke de meeste Nederlandse papiergeldverzamelaars totaal onbekend is!
Hoi Grivnagozer,
Welke uitgebreiden catatlogus gebruikt u dan?
Vg,
Eddy.

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tja..
Gerardo, dat is echt leuk om te zien, nooit geweten dat er een nog oudere editie was!
Kan je vertellen in welk jaar deze is uitgegeven?
Kan je vertellen in welk jaar deze is uitgegeven?
Inderdaad leuk om te zien. Ik vermoed dat dit nog een originele 19e eeuwse druk is
(Gezien de voorpagina) Voor de Nederlands Indische biljetten gebruik ik ook de catalogus van Mevius bij mijn weten is daar ook maar een druk van gemaakt.

verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
en voor Nederlands Indische biljetten gebruiken we tegenwoordig deze catalogussenSpaarvarken schreef: Voor de Nederlands Indische biljetten gebruik ik ook de catalogus van Mevius bij mijn weten is daar ook maar een druk van gemaakt.

Allemaal heel interesant om al die oude cataloguses te zien,
maar daarmee is mijn vraag nog steeds niet beantwoordt........
Ik denkt dat niemand dat kan achterhalen, zelfs niet de drukker zelf.........
maar daarmee is mijn vraag nog steeds niet beantwoordt........
Ik denkt dat niemand dat kan achterhalen, zelfs niet de drukker zelf.........

Dankjewel Gerardo, ik had je topic van Grietje Seel wel gelezen, maar er niet zo bij stil gestaan. @ Versace, sorry voor het off-topic gaan.
Hoe het in Nederland precies werkt met replacements weet ik ook niet.
Maar in de USA drukken ze eerst een serie replacements (herkenbaar aan een ster ,voor of achter het serienummer)
vervolgens drukken ze de standaard biljetten, en naar behoefte worden de replacements ingezet.
als de replacements op zijn, drukken ze uiteraard weer een nieuwe serie replacements.
als er iets gaat veranderen in het standaard biljet , bijvoorbeeld een handtekenig , word de voorraad replacements
in één keer opgeruimd.
vervolgens drukt men dan een nieuwe voorraad replacements in het nieuwe model bankbiljet.
die oude voorraad hoort dan eigenlijk nergens bij, het is bijna een serie op zichzelf geworden.
Maar in de USA drukken ze eerst een serie replacements (herkenbaar aan een ster ,voor of achter het serienummer)
vervolgens drukken ze de standaard biljetten, en naar behoefte worden de replacements ingezet.
als de replacements op zijn, drukken ze uiteraard weer een nieuwe serie replacements.
als er iets gaat veranderen in het standaard biljet , bijvoorbeeld een handtekenig , word de voorraad replacements
in één keer opgeruimd.
vervolgens drukt men dan een nieuwe voorraad replacements in het nieuwe model bankbiljet.
die oude voorraad hoort dan eigenlijk nergens bij, het is bijna een serie op zichzelf geworden.
andres schreef:Hoe het in Nederland precies werkt met replacements weet ik ook niet.
in één keer opgeruimd.
Beste Andres,
Hoe de replacements werken, dat is mij volledig bekent, maar ik had het over invulseries en hoe die ingevuld worden
is mij ook helemaal duidelijk, wat mij echter niet duidelijk is, van welke series zijn invulseries, ZIE MIJN UITLEG EN VRAAG, ALS EERSTE BERICHT BOVEN.
En ik denk zelf dat niemand dat weet, of kan weten.......
De series van Replacements zijn makelijk te herkenen, doordat deze gewoon hun serie letter(s) behouden,
maar invulseries worden de letter(s) vervangen door de standard letter(s) Z(ZZ).
Bijv: een Vondel X serie, wordt ingevuld met de Z serie,maar hoe kan je dat dan nog achterhallen, dat het eerst een bedoelde
X serie zou moeten zijn.
Dat is mijn vraag !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goeden middad Ik ben nieuw hier ondanks dat ik al vanaf mn jeugd postzegels en munten spaar Ik heb hier een nederlands bankbiljet vaN 1 GULDEN 1945 Wilhelmina met serie nummer Z800989 Is dat ook een replacement Biljet ? en waar vind ik aanvullende informatie gr Jan
Het antwoord op je eerste vraag is "nee".marathon schreef: ↑14 jan 2021, 18:42 Goeden middad Ik ben nieuw hier ondanks dat ik al vanaf mn jeugd postzegels en munten spaar Ik heb hier een nederlands bankbiljet vaN 1 GULDEN 1945 Wilhelmina met serie nummer Z800989 Is dat ook een replacement Biljet ? en waar vind ik aanvullende informatie gr Jan
Voor meer informatie hier 3 links naar de website van de auteur van die catalogussen en aldaar te verkrijgen.
De eerste uitgave inclusief noodgeld 1e en 2e w.o.
https://www.patrickp.nl/a-39811529/cata ... escription
De tweede uitgave met overzeese gebiedsdelen
https://www.patrickp.nl/a-57864698/cata ... escription
En allebei met korting
https://www.patrickp.nl/a-58339420/cata ... escription
Mvg,

Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl