20 en 50 rand waarom niet unc

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
willemo Nederland
Donateur
Donateur

20 en 50 rand waarom niet unc

Bericht door willemo »

Hallo net deze biljetten uit de pin automaat...

echter ze hebben allemaal een knik boven in (zie afb.) komt dit door:

a) productie?
b) de pin automaat

en nee niet door mij zelf haha.. overigens heeft Singapore dit ook vaak,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Re: 20 en 50 rand waarom niet unc

Bericht door willemo »

oh en de 20 rand
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

ik neem aan dat er om de bundels bandje zat, dat wat strak heeft gezeten?
Afbeelding

Of ze zijn al een keer gebruikt, want ik neem aan dat geldautomaten niet alleen maar met nieuwe biljetten worden gevuld. Maar dan zou je waarschijnlijk meer gebruikssporen moeten zien.

Overigens zou het ook aan de productie kunnen liggen, want het zit vlak bij de veiligheidsstrip, ook bij het Singaporese biljet.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Londoh

Bericht door Londoh »

Inderdaad hebben de biljetten van Indonesia en Singapore dit ook, het euvel doet zich voor bij de veiligheidsdraad die in het biljet zit.
De biljetten zijn dus wel UNC maar er gaat iets niet helemaal goed in het productieproces.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

mooi gerouleerd dus... :lol:
tja..
andres

Bericht door andres »

Ik krijg af en toe ook UNC biljetten uit Indonesië met zo'n knik erin.
Ze staan wel afgebeeld zonder die knik op eBay, ik stuur ze dan ook gewoon terug naar de verkopers.
Als ik voor UNC betaal, wil ik ook 100% UNC , dus zonder fabrieksfouten :D

de meeste biljetten die ik koop zijn wel gewoon zonder knik, misschien houden ze mooie/betere drukgangen apart
voor verzamelaars/ handelaren ?
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

andres schreef:Ik krijg af en toe ook UNC biljetten uit Indonesië met zo'n knik erin.
Ze staan wel afgebeeld zonder die knik op eBay, ik stuur ze dan ook gewoon terug naar de verkopers.
Als ik voor UNC betaal, wil ik ook 100% UNC , dus zonder fabrieksfouten :D

de meeste biljetten die ik koop zijn wel gewoon zonder knik, misschien houden ze mooie/betere drukgangen apart
voor verzamelaars/ handelaren ?
Het zijn inderdaad vaak biljetten met een veiligheidslijntje ofzo... maar is een "fabrieksfout"eigenlijk niet gewoon unc. Het is Uncirculated
andres

Bericht door andres »

In Amerika zijn er 20 gradaties van UNC
vanaf 50 punten heet dat AUNC = about uncirculated en loopt vervolgens op naar 70 = perfect GEM crisp uncirculated
zo'n biljet met knik(je) valt ergens in de categorie 60
PCGS de top grader van munten en biljetten in de Verenigde Staten, heeft sinds kort een kantoor in Parijs geopend.
daar beoordelen ze biljetjes van Europese verzamelaars tegen een kleine vergoeding,
je krijgt je biljetje dan terug in een gesealde houder met de kwaliteits gradering erop,

ivm de verzendkosten/graderingskosten alleen aan te raden voor de wat duurdere biljetten.
hier 2 voorbeelden:
Afbeelding
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Wat ik me afvraag, doet zo'n gradering nog iets met de waarde(als in verkoopprijs)? Of zou dat hooguit de kosten van het graderen mogen zijn, 1 a 2 tientjes ofzo?

Ik heb ooit eens getwijfeld tussen 1 met en 1 zonder pcgs-gradering, maar vond het verschil in prijs toch te groot. Ik wil er wel ooit nog wel eentje in mijn verzameling.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
andres

Bericht door andres »

Ja, zeker in Amerika verkopen biljetten / munten die gegradeerd zijn , zo wie zo makkelijker
en voor iets betere prijzen dan losse biljetten.

veel veilinghuizen nemen alleen nog biljetten op , met een gradering in hun veilingen.
ze laten ze eventueel eerst graderen voor de inzenders.
hiermee hevelen ze hun verantwoordelijk qua echtheid & kwaliteit van de aangeboden biljetten,
over naar de firma's die de gradering hebben uitgevoerd.

alleen de firma's PCGS , PMG en CGA worden echt serieus genomen , er bestaat een (nep) bedrijf CEC ,dat ieder biljet
automatisch de allerhoogste gradering geeft nl. GEM CU 70 PPQ
andres

Bericht door andres »

Biljetten worden nooit gelamineerd , maar zitten los in de hoes.
je kan het biljet er dus altijd weer uithalen, mocht je het met de gradatie oneens zijn.

Prachtig en Prachtig + krijgen de classificatie van respectievelijk 40 en 45
als je dacht dat het biljet UNC - was , (vanaf 50 ) word je zo met je neus op de feiten gedrukt :D

de kenmerken voor de beoordeling staan vast, ze zijn te lezen op de sites van PCGS , PMG en GGA

het graderen van biljetten is misschien minder belangrijk voor de eigenaar,
maar bij verkoop is het voor de koper wel belangrijk, hij kan al die onzin van sommige verkopers die het
biljet de hemel in prijzen, met een grote korrel zout nemen.
ook heeft hij de zekerheid dat het een echt biljet is , en geen valse / replica / of gedokterd biljet ( door Herman :twisted: )
(oude)amerikaanse biljetten zijn de duurste biljetten om te verzamelen, kopers willen garanties als ze veel geld betalen
voor zo'n stukje papier.

bij dure biljetten lijkt het mij toch wel belangrijk dat je als koper precies weet wat je koopt.
vergelijk het met een 2de hands auto , de éne met BOVAG garantie en een andere met garantie tot de hoek.

Ik verzamel US biljetten, sommige zitten nou eenmaal in zo'n houder,
maar ik heb momenteel geen plannen om zelf biljetjes op te gaan sturen naar Parijs,
net wat Gerardo zegt, het kost moeite, tijd en geld ...
andres

Bericht door andres »

de punten gaan van 1 tot 70
maar niet ieder getal word gebruikt.

Fair - 1, 2 , 3
goed (Good) 4,6 Zeer Goed (Very Good) 8, 10
Fraai = Fine 12 en 15
Zeer Fraai = Very Fine 20 , 25 , 30 en 35
Prachtig = Extra Fine 40 en 45
vanaf AUNC 50 , 55 , 58
vanaf UNC 60 , dit gaat wel met één punt omhoog , 61 - 62 - 63 enz tot 70

de verschillende TPG's (Third Party Graders) zoals PCGS , PMG en CGA hanteren ongeveer deze tabel met punten,
maar het kan best dat een andere TPG bijvoorbeeld 52 of 18 ook gebruikt.
systeem is simpel, hoe meer punten, des te beter is het biljet kwalitatief.

verder geven ze eventueel nog een extra vermelding voor het papier zelf: EPQ = Extra Paper Quality - PPQ =
Premier Paper Quality. dit krijgen de biljetjes die nooit gestreken of geperst zijn, de embossing is hier
nog grotendeels aanwezig, staat los van het aantal punten.
veel verzamelaars kopen liever een 35 PPQ dan een UNC 60 zonder die toevoeging.

biljetten (en munten)worden door 2 experts beoordeeld , ieder apart , zonder dat ze van elkaar weten
wat voor gradatie ze het biljet geven, bij een verschil van mening, komt er een derde senior expert bij die de doorslag
geeft.
kijk eens op de site van bijvoorbeeld PCGS , Gerardo . er gaat een hele nieuwe wereld voor je open :D
andres

Bericht door andres »

boven de 50 overdreven ?? Gerardo , 50 is net iets beter dan Prachtig - net aan AUNC (about uncirculated)

benieuwd of er hier leden zijn, die nu hun biljetjes/muntjes gaan opsturen naar PCGS /PMG
de adressen zijn nu duidelijk vermeld door jou :)
andres

Bericht door andres »

vanaf 64 gaat de centrering van zowel de achter- als de voorzijde een belangrijke rol spelen.
een 70 is een perfect gecentreerd biljet zowel aan de voorzijde als op de achterzijde.

MS (67) enz , de schrijver heeft het hier over oude Large Size biljetten uit de 19de eeuw,
deze biljetten komen in 69 en 70 eigenlijk nooit voor, 67 en 68 is al extreem hoog voor zulke oude biljetjes,
voor veel van deze oude biljetten is dan 67 het hoogst gegradeerde biljet.

behalve de gradering en de papierkwaliteit staat er soms wat extra info op de houder,
het bovenste $2 biljet is een gratis SAMPLER van PCGS , die krijg je bijvoorbeeld als je lid word.

het onderste $5 biljet uit de dertiger jaren behoord tot de Miami Beach hoard,
een eigenaresse van een beach bungalow in Miami vond het tijd voor een badkamer verbouwing,
toen de aannemer een betegelde voorzetmuur wegbrak,zaten daar een paar zakken met oude dollarbiljetten
achter. totale waarde $50.000. de eigenaresse en de aannemer kregen vervolgens ruzie over de verdeling van de schat.
het kwam tot een rechtzaak, na enig speurwerk kon het geld alleen maar van de vorige bewoner geweest zijn,
maar de man was overleden, het geld ging uiteindelijk naar de erfgenamen.
de aannemer en de eigenaresse kregen alleen een rekening van hun advocaten :P
2 honden vechten om een been en de erfgenamen gingen er mee heen...
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Afrika”