Doffe waas over munten

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
Taurus
Lid
Lid

Doffe waas over munten

Bericht door Taurus »

Regelmatig zie ik dat er naar verloop van tijd (enkele maanden tot een half jaar) een doffe waas ontstaat op munten die ik glanzend in een munthouder heb gedaan en opgeborgen. Ik dacht eerst dat het lag aan mijn reinigingsmethode, licht vervuilde UNC of circulatiemunten waar enkele vingervlekken op zitten reinig ik met azijn om te voorkomen dat de vingervlekken verder gaan inwerken. De munten droog ik daarna met een zachte tissue en droog ik nog eens extra na met een föhn. Nu zie ik dezelfde waas ook verschijnen op munten die ik na aanschaf direct in een munthouder heb gedaan zonder enige vorm van reiniging. Ik gebruik uitsluitend weekmakervrije zelfklevende munthouders van Hartberger en Importa.

Deze foto's geven die doffe waas mooi weer. Deze munt heb ik na aanschaf direct opgeborgen in een munthouder en pas voor de foto uit de houder gehaald.
AfbeeldingAfbeelding

Deze doffe aanslag is met een zachte tissue makkelijk te verwijderen waardoor de munt weer de oorsponkelijke glans krijgt. Voor zover ik weet kan het geen kwaad maar het is wel jammer. Heeft iemand enig idee waardoor deze doffe aanslag ontstaat en hoe ik het kan voorkomen?
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Re: Doffe waas over munten

Bericht door leon voorn »

vochtige lucht(hoge relatieve luchtvochtigheid)
niet over de munt blazen na het nuttigen van alkohoolische versnaperingen. :wink:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Hoe en op wat voor een plaats liggen je munten opgeslagen.
Zijn de munthouders luchtdicht afgesloten.(zo ja dan is er iets gebeurt voordat je de munten erin deed).
Azijn lijkt me ook niet zo,n geweldig schoonmaakmiddel voor je munten, Vooral omdat je ze later niet schoon spoelt echter alleen afdroogd.
Azijn kan dan nog een nawerking hebben wat je munten aantast; echt goed schoon worden ze er ook niet van zie iets wat lijkt op vingerafdrukken op de munt.
Kan het niet zo zijn dat het azijn het plastic van de munthouders aantast en later de munt.
Test eens een munt gereinigd met azijn (zoals je gewoonlijk doet en plaats deze in een munthouder, Pak dan ook een munt die je ongereinigd in een munthouder doet en houd deze 2 ver van elkaar gescheiden en laat de tijd zijn werk doen.
Sucses
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Londoh

Bericht door Londoh »

Taurus schreef:Deze doffe aanslag is met een zachte tissue makkelijk te verwijderen waardoor de munt weer de oorsponkelijke glans krijgt. Voor zover ik weet kan het geen kwaad maar het is wel jammer. Heeft iemand enig idee waardoor deze doffe aanslag ontstaat en hoe ik het kan voorkomen?
Het moge zonneklaar duidelijk zijn dat dit door je enigszins vreemde en nogal radicale schoonmaakmethodes komt. Waar is dat schoonmaken trouwens voor nodig? Munten maakt men slechts bij uiterste noodzaak schoon. Voor wat euro’s betreft, ik zie nooit een euromunt die schoongemaakt “moet” worden. Advies : Ophouden met die onzin. :roll:
Taurus
Lid
Lid

Bericht door Taurus »

Dat had ik er vergeten bij te vermelden juist omdat het zo vanzelfsprekend is, natuurlijk spoel ik munten na het gebruik van azijn af, en flink ook. Maar de strekking van dit verhaal is dat die aanslag die op de foto te zien is ook op munten komt die ik NIET heb gereinigd met azijn, daarvan is deze 2 euro van Bremen een goed voorbeeld. De vingervlekken op de foto zijn gekomen bij het uit de houder halen van de munt, zo los ligt die doffe aanslag ook op de munt. Het zit er niet vast op. Ik berg mijn munten altijd op in zelfklevende munthouders en die lijken me toch aardig luchtdicht.
Londoh

Bericht door Londoh »

Het wordt een beetje een ingewikkeld verhaal zo. Ik geloof dat er niemand is die munten uit de circulatie komen echt schoonmaakt, hoogstens even opwrijven met een katoenen doek. Ik heb op dit forum wel eens het een en ander ten nadele gezegd van munthouders. Maar daar kreeg ik protest tegen, alsof ik achterlijk ben. Afgelopen week had ik het weer met een paar proof munten die al 10 jaar in houders zaten, hadden een doffe glans en die werden niet echt mooi na wrijven, m.a.w. verziekt.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Het ziet er eigenlijk uit als een soort schimmel.
Zitten de munthouders goed dicht, zelfklevende willen nog wel eens los gaan zitten en als je munten dan op een vochtige plaats bewaard worden zou het schimmel kunnen zijn.
Ik zou eerst eens proberen een aantal vergelijkbare munten op een totaal andere plaats te bewaren.

Luit
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

na het afspoelen met water is er dus die waas
duidt erop dat er een reactie is geweest tussen het zuur en het metaal.
dit heb ik bij oude centen die ik met natuurazijn schoonmaak
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Taurus
Lid
Lid

Bericht door Taurus »

Even voor de duidelijkheid, de doffe waas komt bij mij dus ook voor op munten die ik niet heb gereinigd met (keuken)azijn. De doffe waas verschijnt ook niet na het afspoelen, dan zien ze er weer uit als nieuw. Het verschijnt pas na enkele maanden of soms ook helemaal niet. Als ik munten in een zelfklevende houder plaats zorg ik er altijd voor dat ze helemaal 100% dicht zijn en dan gaan ze in de gebruikelijke Importa insteekbladen in het album. Voor mijn muntenalbums heb ik een aparte houten kast waar ze horizontaal inliggen omdat anders na verloop van tijd de insteekbladen krom trekken onder het gewicht van de wat zwaardere munten. Verder gebeurt alles onder normale huiskamer omstandigheden, dus niet in vochtige (buiten) lucht. Om er zeker van te zijn dat de munten droog zijn gebruik ik na het deppen een föhn.
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Ik lijk wel een patroon in de waas te zien, vooral bij de linker afbeelding zichtbaar, allemaal even ver uit elkaar en dezelfde vorm. Iets maak dat voor ze de munthouder ingaan, en omgevings klimaat maakt het zichtbaar.. :?: :?: is maar een gedachte. Misschien stap voor stap alle handelingen nagaan van aanschaf tot munthouder.. Mogelijk een handelaar met vette handschoentjes.. :wink:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik ga er van uit (aan de afbeelding te zien) dat we hier praten over een UNC munt.

Nou lijkt het mij totaal overbodig om UNC munten te reinigen. Staan er vingerafdrukken op dan zou ik een andere handelaar gaan zoeken of aan de huidige vragen om beter met de munten om te gaan. Vingerafdrukken vanaf de Munt is mogelijk, maar dan is het vaker toeval dan dat het regelmatig voorkomt...

Kortom geen azijn :( of andere reinigingsmiddelen op munten, dat scheelt een hoop ergenis.

Als men circulatiemunten wil reinigen, dan kun je beter overwegen om UNC muntente gaan sparen. Circulatiemunten mogen een aanslag, vlekjes, etc. hebben, daar zijn het circulatiemunten voor.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Londoh

Bericht door Londoh »

$and€r schreef:. Mogelijk een handelaar met vette handschoentjes.. :wink:
Eentje met een snackbar dr bij ? :wink:

Ik heb trouwens de laatste twee weken een album waarin penningen zaten uit de munthouders gehaald en gescanned, alle munten hadden aanslag. Ze zijn ongeveer 10 jaar geleden in de houders gegaan, zelfklevende van Hartberger. Als je de munten in zo een album ziet zitten merk je er niets van, maar haal je ze uit de houders dan zien ze er niet goed uit. Even snel verwijderen was er niet bij, ik denk laat ik maar ophouden, het zooitje was toch voor de verkoop bestemd. Met die munten is niets bijzonders gebeurd behalve dat ze bewaard zijn. Ik heb zoiets al eerder verteld hier, maar wordt niet geloofd, munthouders zijn heilig hiero, zoiets als de hostie voor een katholiek. :lol: :lol:

Terug naar “Reinigen van munten”