onbekend

Plaats hier berichten als je niet weet welk bankbiljet je hebt.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

onbekend

Bericht door leon voorn »

onbekend maakt niet onbemind
maar uit welk land.....
~LWF0007.JPG
~LWF0008.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: onbekend

Bericht door bernard3 »

Op dit biljet staat "S. Mavrodi". Als je dat intikt kom je bij de wikipedia van Sergei Mavrodi, een Russisch zakenman (http://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Mavrodi), die een bedrijf heeft dat MMM heet. Dus misschien is het een soort bedrijfsgeld (als dat bestaat...).

Hopelijk kom je hier iets verder mee.

Bernard
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Dergelijk biljetjes vindt je niet in de Pick. Het is nepgeld uit een soort piramidespel, waarmee een heleboel Russen aan het gas zijn gegaan tussen 1988 en 1993. Tegoedbon voor nooit uitbetaalde roebels.
tja..
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

bedankt voor de info griv

peter van nepgeld ; je mag hem voor E.0.80 kopen
(incl 44ct porto) :wink:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

erg interesant om te lezen,deze gaat dus niet weg.
mvrgr leon voorn
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik kwam deze ook tegen in mijn verzameling. Ik heb ook nog de 20, 100 en 1000 "biletov". Mocht je interesse hebben, doe me een PB, ik stuur ze gratis en voor niks naar je op. In deze dingen heb ik geen belangstelling :D
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

In Watermerk 3, September 2004, Pagina 11-13 heb ik een artikel geschreven over Sergei Mavrodi, en alle politieke uitdagingen en de 19 verschillende uitgegeven biljetten.
Het was overigens geen "Piramidespel", maar wel een piramideschandaal dat uiteindelijk ineenstortte en "half Rusland" in de schulden stortte.
Voor liefhebbers heb ik het artikel in betere resolutie dan deze pdf beschikbaar. (Limiet hier helaas 2 mb) Stuur maar een PB.
Mavrodi LR.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Wanneer het over pyramidespelen en fraude gaat, dan vind ik het al snel interessant. :) Ik heb je artikel even gelezen maar bleef zitten met de vraag wat deze biljetten precies zijn, en wat hun rol was in het pyramideschandaal. Iets verder googelen gaf deze link. Het zijn dus geen bankbiljetten, maar aandelen (of eigenlijk fracties van aandelen).

"Firstly, they are not the shares that were initially sold by the MMM Corporation. These shares were larger pieces of paper, A5 in size and with the appearance of traditional share certificates. The ‘notes’ illustrated on the links below are the original biletov, prepared in July 1994 so that shares could be broken into part shares and so be affordable to more people, and the biletov of the second and third share issues. (The Russian word for ‘ticket’ is ‘bilet’ and the plural is ‘biletov’.) They were fractions of shares that bore the image of Sergei Mavrodi and came in numerous colours and denominations. One bilet was worth one-hundredth of an MMM share and they were sold at one-hundredth the price of a share. "

Volgens datzelfde artikel zat er maar twee weken tussen de eerste uitgifte van deze 'notes' en het moment waarop de overheid de verkoop ervan illegaal verklaarde. Dat ze allemaal nog in UNC staat verkeren en niet gecirculeerd hebben is dan ook niet verrassend.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

:thumb up:
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Welk bankbiljet heb ik hier?”