Vraagje over 500 Francs 1998 - Belgie

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Kingz
Senior lid
Senior lid

Vraagje over 500 Francs 1998 - Belgie

Bericht door Kingz »

Ik zie dat de 500 Francs 1998 biljetten niet heel vaak worden aangeboden op plaatsen zoals ebay, marktplaats e.d.
En als ze worden aangeboden zijn ze vaak in UNC, en veel duurder dan andere unc (belgische) bankbiljetten, is deze dan zo ''zeldzaam''?
Of komt het gewoon omdat het dan een specifiek serienummer heeft o.i.d.?

De enige die ik momenteel kan vinden is deze, voor maar liefst $85:
BELGIUM 500 FRANCS (1998) P-149 UNC. - http://cgi.ebay.com/BELGIUM-500-FRANCS- ... 563b932d6b

Heb er namelijk eentje thuis liggen, niet in UNC formaat, maar wel in zeer mooie staat.. :)

Gr. Kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Aernout België
Moderator
Moderator

Re: Vraagje over 500 Francs 1998 - Belgie

Bericht door Aernout »

Van de 500 frank "type Magritte" (is beter gekend onder deze naam) zijn er 54 707 500 ex. gedrukt.
Uit die reeks (100fr-200fr-500fr-1000fr-2000fr-10.000fr) is dit het 2e minste gedrukte briefje (enkel van de 10.000 frank zijn nog iets minder gedrukt). Maar echt zeldzaam zijn dus wel niet.

Ik denk eerder dat het nu een 'trend' is om UNC te sparen en dat enkel de UNC biljetten aan de verzamelaars verkocht wordt. Enerzijds omdat deze unc soms sneller weg krijgen dan gecirculeerde biljetten en ten tweede ze kunnen er meer voor vragen. De lagere kwaliteiten (die niet weg raken want het is geen UNC) ruilen ze om de NBB tegen nominale waarde => dan hebben ze diect hun geld.

Ook zijn deze biljetten nog niet oud -12 jaar. Net als de munten uit dit tijd zie je ze niet op beurzen en als je dan achter zijn stuk vraagt krijg je meestal een reactie van "heb je die nog niet?" of "iedereen heeft deze die al!". dusja waarom zouden ze dan lagere kwaliteiten verkopen. En als je dan vraagt om die stukken mee te brengen: wat brengen ze mee ? Inderdaad hun FDC-stukken en ja aan een hogere prijs. :roll:

Dit is mijn ervaring in muntstukken, vermoed dat hetzelfde zal zijn van de biljetten.

Misschien hebben andere leden, andere verklaringen/ervaringen.

PS: hoort deze topic niet beter in Belgisch biljetten voor den euro ?

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Oke bedankt voor je uitleg, klinkt inderdaad wel logisch opizcht. Maar ik zie UNC biljetten toch redelijk vaak goedkoop weg gaan, misschien dat er van dit type niet zo veel UNC meer zijn op de markt.. Want lijkt me inderdaad dat veel mensen deze nog in pr of zf hebben liggen thuis..

En je hebt inderdaad gelijk, deze past beter in het topic Belgische biljetten voor de Euro, had niet zo goed gekeken :oops:

Misschien dat een moderator hem effe kan verplaatsen.

Groetjes Kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Kingz schreef:Oke bedankt voor je uitleg, klinkt inderdaad wel logisch opizcht. Maar ik zie UNC biljetten toch redelijk vaak goedkoop weg gaan, misschien dat er van dit type niet zo veel UNC meer zijn op de markt.. Want lijkt me inderdaad dat veel mensen deze nog in pr of zf hebben liggen thuis..

En je hebt ook gelijk met het topic, deze past beter in het subforum Belgische biljetten voor de Euro, had niet zo goed gekeken :oops:

Misschien dat een moderator hem effe kan verplaatsen.

Groetjes Kingz
Kristijn

Bericht door Kristijn »

heb ook zo een mooi gebruikt exemplaar waar ik wel trots op ben :D
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Kristijn schreef:heb ook zo een mooi gebruikt exemplaar waar ik wel trots op ben :D
Voor mij is dit het leukste / mooiste biljet in mijn nederige bankbiljetten verzameling, buiten de Nederlandse biljetten wel te verstaan..
want die blijven gewoon nostalgisch mooi! :o

ps. Kan een moderator deze verplaatsen naar Belgische bankbiljetten voor de Euro?!

Alvast bedankt!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Mijn inziens zijn de biljetten inwisselbaar bij de Centrale Belgische bank, en daar gaat het merendeel der aangetroffen biljetten linea recta naar toe. Alleen unc houdt men aan om te proberen te verkopen tegen een meerwaarde.

De Nederlandse biljetten zijn inwisselbaar tot 1 januari 2032. De Belgen zullen ook wel een steldatum hebben.
tja..
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

grivnagozer schreef:Mijn inziens zijn de biljetten inwisselbaar bij de Centrale Belgische bank, en daar gaat het merendeel der aangetroffen biljetten linea recta naar toe. Alleen unc houdt men aan om te proberen te verkopen tegen een meerwaarde.

De Nederlandse biljetten zijn inwisselbaar tot 1 januari 2032. De Belgen zullen ook wel een steldatum hebben.
Dit denk ik ook daarom dat ik eerder hierboven dit schrijft "De lagere kwaliteiten (die niet weg raken want het is geen UNC) ruilen ze om de NBB tegen nominale waarde => dan hebben ze direct hun geld".

NBB = Nationale Bank van Belgie.

De steldatum is momenteel zo volgens de site van de NBB:
"Alle biljetten die de Nationale Bank sinds 1944 uitgaf, blijven inwisselbaar zonder beperking in de tijd. Dat geldt ook voor bepaalde biljetten van meer dan 100 frank met een dubbele denominatie in frank en in belga en voor enkele zeldzame coupures die werden uitgegeven vóór 1944.
Belgische bankbiljetten van 20 en 50 frank die door de Thesaurie werden uitgegeven kunnen niet worden omgewisseld."

bron: http://www.nbb.be/pub/02_00_00_00_00/02 ... 0.htm?l=nl

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Kristijn

Bericht door Kristijn »

voor iemand die interesse heeft?

weet wel niet of ik een link mag plaatsen

http://cgi.benl.ebay.be/500-FRANK-TYPE- ... 2c578102a3
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

dit soort linken zijn toelaatbaar, en gebruiker numisrama heeft hem nog steeds niet verkocht voor 16 euro 95. en we zijn nu al dik 3 maanden verder.
tja..

Terug naar “Wereldbiljetten”