4 UNC Bankbiljetten van British Armed Forces

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Kingz
Senior lid
Senior lid

4 UNC Bankbiljetten van British Armed Forces

Bericht door Kingz »

Ik heb laatst een 4 tal biljetten gekocht op markplaats, misschien wel een van jullie :wink:
In UNC staat wel te verstaan voor zo'n €2,50, is dit een goede prijs?

Het gaat om de 6th Issue:
5 New Pence
10 New Pence
50 New Pence

en om de 4th Issue:
1 Pound

en maakt het iets uit om welke cijfers en nummers het gaat...?
kan eventueel wel wat foto's plaatsen.

Groetjes Kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Bankovky

Re: 4 UNC Bankbiljetten van British Armed Forces

Bericht door Bankovky »

Kingz schreef:Het gaat om de 6th Issue:
5 New Pence
10 New Pence
50 New Pence

Groetjes Kingz
Hoi Kingz, kijk even of het de SECOND ISSUE (het is namelijk 6th Serie en Second issue of 6th Serie en first issue) of the First is.

Voor de SECOND ISSUE moet dit op het biljet zijn geschreven.

In dit geval is Euro 2,50 een redelijk bedrag voor alle 3 in 1. Indien er geen SECOND issue op staat kan 2,50 Euro per stuk zijn, maar dan niet echt een kopie.

4th Serie ga ik nog even zoeken..... Gevonden.

Heeft deze 1 pound (4th Serie) GEEN gat er in voor ongeldig te verklaren? In dit geval is hij zo een 0,75 tot 1 Euro waard. Anders een kopie!

Gr, Nils
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Hoi bankovy, bedankt voor je reactie..

Werd er op het begin niet helemaal wijs uit, dus heb ik ze nog eens even nagekeken, en volgens mij had ik verkeerd had gekeken. :oops: :lol:
Het is namelijk niet 6th Issue, maar 6th Series... het woord Issue wordt alleen gebruikt tijdens de zin: This note is issued by...

Dus dat betekent waarschijlijk dat de: 5P. / 10P. / 50P. in 1972 Gedrukt zijn, en de 1 Pound in 1962

Hier kort de info van Wiki:
1st issue
This series of notes was issued in 1946 and has no indication of what series it is. The smallest denomination was 3 pence and the highest was 1 pound.

2nd issue
This series was issued in 1948 and has the inscription '2nd Series' to indicate that it was a new issue. The smallest denomination was 3 pence and the highest was 5 pound sterling/pounds.

3rd issue
This series was issued in 1956 for use during the Suez Crisis. The smallest denomination was 3 pence and the highest was 1 pounds.

4th issue
This series dated from 1962 and has the inscription '4th Series'. It can be found on the top centre part of the one pound banknote. Some forms are rare.

5th issue
This series dating from the 1960s are rare known only in specimen form with a few proofs.

6th issue (1972)
This series has the inscription '6th Series' written on top of the banknote value number on one of the two faces.
It was released because the United Kingdom had changed over to decimal currency. There were three denominations - five pence, ten pence and fifty pence.

The denominations were expressed in 'New Pence' to distinguish it from the pre-decimal pence. Two banknote printers were employed to print these notes. They were Bradbury Wilkinson and Company, and Thomas de la Rue and Company.

Hier zijn wat foto's ter verduidelijking, alhoewel ze niet allemaal even duidelijk zijn helaas :P

(Raar dat hier trouwens geen serienummer opstaat, en bij de rest van de biljetten wel...is ie nep?)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

(4th Series)
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik zo links en rechts zie en lees op internet zijn ze niet zo heel veel waard,
maar wel leuk om te hebben natuurlijk.. met name omdat het mijn enige UNC biljetten zijn :lol:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

this shit is not very valuable,but still nice shit to have :wink:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Hilversum.: :thumb up:
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

leon voorn schreef:this shit is not very valuable,but still nice shit to have :wink:
hahahah :lol: :P

True indeed, true indeed!
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Ik kijk het nog even een keer na ...........

Zal ze even verglijken met die ik heb.

Gr, Nils
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Nu weet ik het weer wat het verschil is tussen de sixth edition 1st en 2nd issue (uitgave).

De eerste uitgave is gedrukt door de drukerij TDLR en de tweede uitgave door BWC en dit moet op het biljet in kleine lettertjes staan. Kon het op je foto's net niet zien.....

De 5P is niet nep! als het goed is, is deze dan gedrukt bij TDLR, check het even 8)

Groet, Nils
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Hoi en bedankt voor je reactie... heb nog eens goed gekeken,
en bij de 5p, 10p & 50p staat onderin heel klein Bradbury, Wilkinson & Co (dit is de 6th series)

Bij de 1 Pound staat nergens iets extra's geschreven behalve 4th series.

dus neem aan dat 5, 10 & 50 BWC zijn, dus 2e uitgave..

maar de pond weet ik niet, misschien dat ze tijdens dat jaar het er niet bijschreven.. :?:

Nou ja zijn in ieder geval leuke unc biljetten,

Groetjes kingz

Terug naar “Wereldbiljetten”