foto's gezocht Merovingers

Plaats hier berichten over munten uit de vroege middeleeuwen. Dit is de periode van het jaar 450 tot 1050. In deze periode vallen de Ottoonse, Karalongische en Merovingische periodes.

Moderator: George_III

Einstein België
Senior lid
Senior lid

foto's gezocht Merovingers

Bericht door Einstein »

Kent er iemand een website over Merovingische munten, met veel foto's ?
Ben namelijk een studie aan 't maken aan de hand van de boeken van Depeyrot, omdat die naar mijn mening niet overzichtelijk genoeg zijn.
Wanneer je bijvoorbeeld een muntje wil opzoeken uit "Chatrat" (voor bijna iedereen een onbekende plaatsnaam in Frankrijk), moet je al weten dat dit in het departement Puy-de-Dôme ligt, waarvan je dan weer moet weten dat dit in centraal Frankrijk ligt. Dan pas kan je boek 3 (van de 5) nemen, en zoeken naar die plaatsnaam Chatrat.
Er staan meer dan 600 atelier-plaatsnamen in die boeken, en die ga ik nu alfabetisch herschikken.
Het is dan meteen ook de bedoeling om zo veel mogelijk foto's toe te voegen als illustratie, waardoor het geheel als een soort catalogus kan beschouwd worden.
Elke vorm van hulp hierbij, is uiteraard welkom !
Dank bij voorbaat,
marc
Fivelgo82 Nederland
Lid
Lid

Re: foto's gezocht Merovingers

Bericht door Fivelgo82 »

Mooi idee Marc,

Ik ken eigenlijk alleen echte databases over karolingische munten.
Voor merovingische overzichten kun je sites als de cbg raadplegen. In hun verkooparchieven staan vrij duidelijke foto's en beschrijvingen
https://www.cgb.fr/archive,merovingiennes.html

Groet Tim

Terug naar “Vroege middeleeuwen 450 -1050”