Indonesië enkelband of primitief geld ?
Moderator: George_III
Indonesië enkelband of primitief geld ?
Zag deze afbeelding op de huidige eCosta veiling, aangeboden als primitief geld inzet 20 Euro.
zouden enkelbanden zijn ?
zijn dit nou enkelbanden of is het primitief geld , of beide ?
Deze 2 exemplaren (omgebouwd tot asbak) 10 jaar geleden gekregen van mijn zus,zijn afkomstig uit Indonesië.zouden enkelbanden zijn ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Indonesië enkelband of primitief geld ?
Wat betreft die aanbieding van eCosta, die omschrijving is natuurlijk een lachertje.andres schreef:Zag deze afbeelding op de huidige eCosta veiling, aangeboden als primitief geld inzet 20 Euro
Deze 2 exemplaren (omgebouwd tot asbak) 10 jaar geleden gekregen van mijn zus,zijn afkomstig uit Indonesië.
zouden enkelbanden zijn ?
Die enkelbanden "uit Indonesie", moeilijk om de motieven te herkennen, er zijn in Indonesia meer dan 700 culturen. Neem contact op met Ton Eijkelenkamp van museum Tukar - Menukar, die kan je vast meer vertellen.
Overigens als wij elk sierraad uit de archipel primitief geld gaan noemen zal de handel zich in de handen knijpen
Bedankt Londoh, Heb Ton Eijkelenkamp een link gestuurd naar dit topic, groet Andre
Net bericht gekregen van Ton,
Volgens hem zijn de motieven op de 2 banden Hindu/India,
en gebruikt als onderdeel van een mogelijke bruidsschat op Bali.
zou dus ook aangemerkt kunnen worden als primitief geld.
Je heb er weinig van begrepen Herman, in dit geval zijn de knikkers niets anders dan fiches in een gokspel. Het zou iets anders geweest zijn als je met die knikkers bepaalde diensten van dat meisje kon verwerven. Bijvoorbeeld voor 20 knikkers even voelen en voor 30 knikkers even met je vinger er in. Kijk dan hebben die knikkers een betaalfunctie en zijn ze te beschouwen als primitief geld
weet niet, ik krijg mijn Kauri schelpen en koperen bonken al niet in mijn albumpatrickp.nl schreef:Als dat het criterium is... Welke oplossing zou Importa voor een mooie collectie Kamelen hebben?Primitief geld omdat het onderdeel van een bruidsschat uitmaakt...
:-)
en gelukkig voor mij, waren kamelen als primitief geld, niet gangbaar in Indonesië,
evenals molenstenen.
-
- Donateur
londoh schreef: ................................
andres schreef:Net bericht gekregen van Ton,
Hi Andres, klinkt goed, ik kon ook geen motief ontdekken dat mij aan Indonesie deed denken. Ze lijken me trouwens ook modern.
Echte enkelbanden zijn ook vaak massief en loodzwaar, "primitiever" gemaakt dan jij op de foto's laat zien.
Overigens wil ik er nog eens op wijzen dat de naam primitief geld vandaag de dag niet meer kan, valt in de zelfde catagorie als nikker, blauwe enz. tegenwoordig zeggen we "etnografische betaalmiddelen"
Hierbij nog een plaatje upclose, ik laat ze verder maar gewoon op tafel staan als asbak,
bedankt voor alle input, Londoh.
Die banden op Ecosta worden aangemerkt als hals-sierraad...of misschien ook voor hééle dikke enkels
Groet, Robin
Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Vroeg me al een tijd af, waar mijn folifantje toch vandaan kwam,
nu weet ik het,ook uit dat stalletje op Ski Lanka
en ook mijn zakvest horloges, komen blijkbaar uit dat stalletje, zie er 3 liggen op de foto, in het midden ongeveer.
en mijn boeddha, en die andere beeldjes komen daar zo te zien ook al vandaan,
ook herken ik de juwelen van mijn vrouw,
weet zeker dat de prijzen in dat stalletje lager zijn , als wat ik voor mijn spullen destijds heb betaald
nu weet ik het,ook uit dat stalletje op Ski Lanka
en ook mijn zakvest horloges, komen blijkbaar uit dat stalletje, zie er 3 liggen op de foto, in het midden ongeveer.
en mijn boeddha, en die andere beeldjes komen daar zo te zien ook al vandaan,
ook herken ik de juwelen van mijn vrouw,
weet zeker dat de prijzen in dat stalletje lager zijn , als wat ik voor mijn spullen destijds heb betaald
Even terug naar de afbeeldingen der enkelbanden.
Getoond worden twee gesloopte MANILLA'S, een zogenaamde koningsmanilla van zilver en een bronzen manilla. Dit zijn etnografische betaalmiddelen in West-Afrika en hebben niets van doen met Azië. Van Cameroun tot Nigeria tot en met 1961 geaccepteerd door de inheemse bevolking als wettig betaalmiddel. Ontstaan als vergoeding voor geleverde slaven, vaak vervaardigd in Saudi-Arabia, Engeland en Frankrijk.
Getoond worden twee gesloopte MANILLA'S, een zogenaamde koningsmanilla van zilver en een bronzen manilla. Dit zijn etnografische betaalmiddelen in West-Afrika en hebben niets van doen met Azië. Van Cameroun tot Nigeria tot en met 1961 geaccepteerd door de inheemse bevolking als wettig betaalmiddel. Ontstaan als vergoeding voor geleverde slaven, vaak vervaardigd in Saudi-Arabia, Engeland en Frankrijk.
tja..
Bedoel je dat die 2 asbakken, zilveren gesloopte koningsmanilla's zijn
dat is dan 1 kilo zilver á 500 euro
mijn zus heeft voor beide nog geen 50 euro betaald
dat is dan 1 kilo zilver á 500 euro
mijn zus heeft voor beide nog geen 50 euro betaald