In het artikel BASISKENNIS SASSANIDISCHE MUNTSLAG bij de sectie Romeinen tot 450 A.D. is even gesproken over de Indo-Arabische muntslag als opvolger der Sassaniden.
Kalief ABD AL-MALIK gaat een nieuwe lijn opzetten in de aanmunting van puur-Islamitische munten, welke vervaardigd zijn tussen 696 en 749. De Umayiden worden weer verdreven door de Abassidische dynastie; de Umaiyische munten worden in de provincie Bokhara door gekopieerd door HARUM AL-RASHID (786-809 A.D.).
Het vergt expertise om naslag van origineel te onderscheiden.
Het Byzantijnse Rijk vergroot zich door Islamitische gebieden te bezetten, en 1 belangrijk wapenfeit dat je moet onthouden wanneer je met deze materie bezig bent, is het jaar 635 A.D. Met de verovering van de Byzantijnse stad Damascus door de Islamitische Arabieren ligt het achterliggende Antiochië (Syria), Palestina en Egypte open om te bezetten. Ook de Byzantijnse provincies in Noord-Afrika worden ingenomen in naam van Allah.
Bij gebrek aan pasmunt worden nu de Byzantijnse en Sassanidische muntslag gekopieerd door de nieuwe overheersers. De zilveren Sassaniden en de gouden Byzantijnse munten worden nu in koper gekopieerd, met hier en daar een laaggehalte gouden kern.
Het 40 NUMMIA muntstuk van keizer Justinianus II toont de keizer en zijn vrouw zittend op de troon. Op de keerzijde de Griekse nummering voor 40, M. Er staat een tekst in Graeco-Latin op de keerzijde met een soort van een scepter.
Het 40 NUMMIA muntstuk van keizer Heraclius toont de keizer die een kruis vasthoudt en een globe en een Graeco-Latin tekst als omschrift.
Deze 2 muntstukken werden door de bezetters gewijzigd, waarbij een Arabische inscriptie aan het muntbeeld wordt toegevoegd op de keerzijde.
Ook de andere muntslag van Heraclius en het halve lengte portret van Constans II wordt incidenteel gekopieerd in deze periode.
Op de in Carthago aangemuntte gouden Soliddus van Heraclius staat de keizer met zijn zoon te koekeloeren. Het Christelijk kruis staat op een twee tredige verhoging op de keerzijde. Deze munt werd uitsluitend gekopieerd om dienst te doen in Spanje en Noord-Afrika.
De Arabieren hebben exact dezelfde munt, waarbij het kruid een globe op een stok is geworden, en voeren deze lijn door op de Semissus en Tremissus.
De gekopieerde Tremissus is aangemunt in Spanje en had uitsluitend aldaar betaalwaarde. Er wordt in het Kufic een inscriptie in het muntbeeld aangebracht en er staat een achtpuntige ster afgebeeld.
De volgende stap is dat de keizer wordt vervangen in een kalief met een zwaard in zijn hand als tegenhanger van het Christuskruis. Het is de houding van het Vrijdaggebed, de KHUTBA, in de moskee voor een Islamitisch vorst. De Griekse M lijkt nu op 2 pilaren met een cirkeltje erboven.
De kwaliteit is erbarmelijk, en daartoe vindt Abd al-Malik het noodzakelijk om de munten gewoon eens helemaal te vernieuwen; het wordt de Euro-operatie in het Midden-Oosten. Opschonen, dus!
Keizer Justinianus II heeft er met zijn anti-Moslim rethoriek en politiek ervoor gezorgd dat de volgelingen van de profeet Mohammed reden zagen de Byzantijnen eruit te kieperen. De vroeg-Islamitische ambtenaren gebruikten kostbaar papyrus uit Egypte om hun briefjes te schrijven in naam van Allah, met goudingelegde calligraphie die als header 3/4 van het vel in beslag nam, de Christelijke Keizer die het ontving was not amused en maakten de Islamieten duidelijk dat deze correspondentie overdone was, en verordonneerde dat op zijn gouden Solidi een beledigende tekst ter attentie van de profeet Mohammed in het muntbeeld zou gaan verschijnen het aankomende jaar, om in Egypte te gaan circuleren.
Abd al-Malik reageerde op dit dreigement door zelf gouden munten te gaan aanmuntten, DINARS geheten, met een Islamitische inscriptie, tussen 696 en 697 na Christus. Het paleis van de Kalief in Damascus werd de aanmuntingsplaats.
Damascus had geen muntmeestersteken.
Spanje daarentegen voert al-Andalus als aanmuntingsplaats, de huidige stad Cordoba.
Afrika staat IFRIKIYA in het Arabisch met de muntplaats Kairawan.
Staat er een aanmuntingstekst dus bij, dan betreft het een 1/2 of 1/3 Dinar, daar Damascus enkel Dinars aanmuntte.
Er staat geen denominatie op, maar een Korantekst. En aan de breedte van de tekst alsmede de lengte wordt de denominatie zichtbaar.
In Vrij Nederlands: Er is geen andere god dan Allah (want hij heeft geen partner). waarde 1/3 Dinar.
Muhammad is de apostel van Allah welke hij zendt ter verbreiding van het ware geloof. waarde 1/2 Dinar.
Dat Hij moge overwinnen over elke andere religie. waarde 1 dinar.
De gehele tekst waar dhr. Geert Wilders over struikelt is in drie delen gehakt en te lezen in het muntbeeld aan de voor-en keerzijde. Hoe groter de tekst, hoe meer de betaalwaarde.
Staat er dan ook nog: Allah is Groot, Allah is eeuwig, dan weet je dat die munt uitsluitend bestemd was in het oosten.
In het westen staat er daarvoor in de plaats: In naam van Allah de barmhartige genadegever.
Tussen 698 en 699 komen de eerste zilveren DIRHAM munten van Abd al-Malik in circulatie, waarbij de verkorte teksten als boven in het muntbeeld staan.
Damascus was de aanmuntingsplaats van het zilver tot het jaar 703 A.D.,
toen tussen Kufa en Basra in Irak, aldaar een stad gebouwd werd voor uitsluitend aanmunting van het Rijk, de stad WASIT.
In tegenstelling tot het goud bevat het zilver de tekst dat er in het jaar 79 (698-699) deze munt in naam van Allah in Damascus is aangemunt.
Het Romeins-Byzantijnse Follis werd Fal(u)s aangeduidt, en de koperen muntslag die afkomstig is uit alle aanmuntingsplaatsen draagt een fragment van de tekst der zilveren Dirham, maar kan
a) een datum dragen;
b) een tekst met muntplaats
c) een tekst zonder muntplaats
d) een naam van een lokale Satraap (gouverneur)
U begrijpt dat er echt expertise nodig is inzake de Umayjiden, daar de opvolgers, de Abassiden er lustig op los kopiëren.
BASISKENNIS UMAIYIDISCHE MUNTSLAG 696-749 A.D.
Moderator: George_III