Vreemde kleur na reinigen

Plaats hier methoden om gouden, zilveren, koperen, bronzen, zinken, etc. munten te reinigen. Je vindt hier ook de basisuitleg per metaalsoort. Laat mensen geen munten verpesten door onorthodoxe reinigingsmethoden!!!
sebastiaan1995

Vreemde kleur na reinigen

Bericht door sebastiaan1995 »

Dit muntje was erg vies, dus ik dacht ik reinig hem. Het is een goedkoop muntje dus erg is het niet. Het muntje is wel schoon geworden maar hij heeft wel een vreemde kleur gekregen, komt dit door de azijn? en wat is dan de beste manier om bronzen munten te reinigen?
Afbeelding
sebastiaan1995

niemand?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Heb je hem alleen met azijn gereinigd?

Bekijk van te voren eerst goed welk materialen de munt bezit. Vele mensen dachten dat de oude guldenstuivers van koper waren, maar deze zijn van brons. Koper is geen brons en met reinigen kunnen hierdoor fouten worden gemaakt.

De Euro 1,2 en 5 centen hebben maar een hele dunne laag koper over een metalen (ijzer) kern. Ga je deze te agressief reingen dat treden ook daar verkleuringen op, tijdens of na het behandelen.

Ik weet zo niet van welk materiaal dit muntje is wat jij laat zien, maar op het eerste gezicht lijkt het mij de originele muntkleur te zijn, maar is hij wat rozer.

Is hij echt van brons? En hoe heb je hem precies gereinigt? Kun je dat nog even laten weten. Azijn lijkt overigens onschuldig, maar kan behoorlijk agressief zijn voor munten, net als citroenzuur.

Natuurlijk weet je al dat je munten beter niet kunt poetsen om ze hun waarde te laten behouden. De meeste verzamelaars geven niets voor gepoetste munten. De aanslag van roulatie heeft zijn charme en kun je beter laten zitten, dan de munt op te poetsen tot een spiegeltje.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Londoh

Re: Vreemde kleur na reinigen

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef:Dit muntje was erg vies, dus ik dacht ik reinig hem. Het is een goedkoop muntje dus erg is het niet. Het muntje is wel schoon geworden maar hij heeft wel een vreemde kleur gekregen, komt dit door de azijn? en wat is dan de beste manier om bronzen munten te reinigen?
Afbeelding
Ik vind de kleur erg meevallen, zelfs OK, ik heb ze veel erger gezien dan moet je weer iets verzinnen om ze een patina te laten krijgen :lol:
sebastiaan1995

deze munten hebben 30 jaar in de verkeerde albums gezeten en waren zwart, plakkerig en gewoon verschrikkelijk vies, idem voor de gulden stuivers. die zien er ongeveer hetzelfde uit, maar het lijkt me zowiezo beter dan die ze waren...

nu idd nog een patina xD
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Vreemde kleur na reinigen

Bericht door Munthunter »

londoh schreef: Ik vind de kleur erg meevallen, zelfs OK, ik heb ze veel erger gezien dan moet je weer iets verzinnen om ze een patina te laten krijgen :lol:
Ik ken zelfs een verzamelaar die ernstig gepoetste zilveren munten (schaarse jaren) had gekocht en ze in een sigarenkistje met zand in de tuin had begraven om er weer aanslag (patina) op te krijgen. Ik moet zeggen dat ik verbluft was van het resultaat. (Het sigarenkistje was enkel om de munten weer terug te vinden, zonder metaaldetector ;))

Feit bleef wel dat de vorige eigenaar munten van pak hem beet €200 Euro in de zilverdip had gedaan en daarna op had gepoetst met maag (zuiverings)zout... :oops: Ja er lopen rare jongens en dames rond tussen die verzamelaars, het moet glimmen! Hahaha.

Misschien een leuk experiment voor het forum om te kijken of het bij andere munten ook zo werkt.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Londoh

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef:deze munten hebben 30 jaar in de verkeerde albums gezeten en waren zwart, plakkerig en gewoon verschrikkelijk vies, idem voor de gulden stuivers. die zien er ongeveer hetzelfde uit, maar het lijkt me zowiezo beter dan die ze waren...

nu idd nog een patina xD
Ik gebruik in dat soort gevallen amoniak. Schoonmaken is altijd een concessie die je doet. Veel muntverzamelaars doen daar erg panisch over, je moet eens weten hoeveel schoongemaakte munten er verkocht worden :lol:
sebastiaan1995

londoh schreef:
sebastiaan1995 schreef:deze munten hebben 30 jaar in de verkeerde albums gezeten en waren zwart, plakkerig en gewoon verschrikkelijk vies, idem voor de gulden stuivers. die zien er ongeveer hetzelfde uit, maar het lijkt me zowiezo beter dan die ze waren...

nu idd nog een patina xD
Ik gebruik in dat soort gevallen amoniak. Schoonmaken is altijd een concessie die je doet. Veel muntverzamelaars doen daar erg panisch over, je moet eens weten hoeveel schoongemaakte munten er verkocht worden :lol:
dat is waar, een hoop van de munten die je aan me verkocht hebt zijn ook gereinigd, je kunt lichtjes door de "ik gooi mijn munten tussen de andere munten patina" nog de koperkleur zien. Werkt de manier van patina krijgen op deze zelfde manier?
Londoh

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef:dat is waar, een hoop van de munten die je aan me verkocht hebt zijn ook gereinigd, je kunt lichtjes door de "ik gooi mijn munten tussen de andere munten patina" nog de koperkleur zien. Werkt de manier van patina krijgen op deze zelfde manier?
Bijna alle munten die ik koop komen uit rivieren of vanuit opgravingen, veel zien er niet uit, dus geen andere keuze.

Terug naar “Reinigen van munten”