Even een indicatie wat in een tuin te vinden is..

Heb je vragen over de oogvondsten (dus geen metaal) die je hebt gevonden? Wil je iets laten zien? Plaats het hier!

Moderator: koiboyke

$and€r
Donateur
Donateur

Even een indicatie wat in een tuin te vinden is..

Bericht door $and€r »

Zoals belooft even wat vondsten uit de tuin. Veel staat diep opgeborgen in dozen, etc. Onderstaande foto's was spul wat vooraan stond. :wink: Hoop dat ik deze hobby ooit weer eens kan oppakken, momenteel veel te kort tijd..

Afbeelding

Dit is vermoedelijk het oude glas van de glas en loodramen van de kerk. Gelezen dat ergens in 1700 de kerk grondig was gerenoveerd. De datering klopte met de pijpenkoppen gevonden bij het glas.. De hoeveelheid van dit glas is gigantisch, emmers en emmers vol. Dit zijn wat leuke stukjes, ook heel veel kleiner gefragmenteerd.. In het midden, het grotere stuk is naar 't lijkt afval van de nieuwe ruitjes. (zie verdikt midden stukje)

Afbeelding
Zomaar wat gekleurd glas.:roll:

Afbeelding
Ik denk 'n stukje grafsteen

Afbeelding
Dit zijn knopen van de outfit van Napoleon's "mannen".

Afbeelding
Wat scherven van een "potje"..

Afbeelding

Afbeelding
10-tallen doosjes vol met scherven.. Tubes Velpon waren niet aan te slepen.. Nachten lang zat ik te puzzelen..

Afbeelding
Ook diverse schedels en botten, ook veel soorten schelpen die waarschijnlijk als maaltijd genuttigd zijn.

Afbeelding
Nog een paar muntjes in mindere kwaliteit..

Al het bovenstaand komt uit een gebiedje van zo'n 30 vierkante meter.. Alles is bewaard van 4 mm en groter.. (zeefmaat..)
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Ligt er ook nog zand in de tuin ?
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

koiboyke schreef:Ligt er ook nog zand in de tuin ?
:D de bovenste 20 cm was idd. grond.. Vroeger liep er sloot/vaart achter 't huis.. daar, het achterste gedeelte van de huidige situatie was 'n "groente" tuintje.. Een keer uit verveling een gat gemaakt, gelijk jackpot.. :P Moeders overgehaald of dat ik een groter gat mocht maken.. Uiteindelijk een kuil ontstaan van 2x2 meter.. Door de hoge grondwater grens stond hij al snel onder water.. Kwam toen op 't idee om daar een "spoel kuil" van te maken. Had daar immers water en kon met behulp van een zelf gemaakte zeef en een waterpomp prima de grond scheiden van de scherven, etc.. Mocht een 2de gat maken aan de andere kant van het "padje".. Daar de grond ook tot aan de blauwe klei "onderzocht".. Na verloop van tijd had ik buitengrens gevonden, waar geen "beschoeiing" meer had gestaan. Die waren van alle "eeuwen" gedeeltelijk nog intact, daardoor kon ik mooi een tijdslijn bepalen.. Was wel grappig om te zien dat er iedere keer zo'n 0,5 meter versprong.. Het oudste gedeelte is/was gazon en nog een padje, oftewel verboden gebied.:wink: Daar heb ik nog nooit iets onderzocht.. Er valt daar nog genoeg te ontdekken.. Maar ook de 19, 18, etc, eeuwse afval oever niet af kunnen/willen maken.. Het kost ontzettend veel tijd, toentertijd een jaartje of 3 gedaan.. Verliet het ouderlijke nest en had er echt geen tijd meer voor kwam ik al snel achter.. De tuin is daarna weer in ere "herstelt" ..
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Geen woorden, maar dit is echt kwijlkwijl ! Dit is geweldig!
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

ik vind dat stuk "grafsteen" echt bijzonder!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ik was dus niet meer uit die tuin te branden.

In ieder geval begind het met 17e eeuw en er kan best ouder liggen. Het gekleurde glas is 100% 17e eeuws. De ruitjes kunnen dus echt ook veel ouder zijn dan rond 1700 omdat ze al wel een tijdje in de ramen hebben gezeten neem ik aan. Heb je het idee dat er een afval put zit of zit het met regelmaat over de tuin versprijd ?
http://voskemanscollection.punt.nl/
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

voskeman schreef:Ik was dus niet meer uit die tuin te branden.

In ieder geval begind het met 17e eeuw en er kan best ouder liggen. Het gekleurde glas is 100% 17e eeuws. De ruitjes kunnen dus echt ook veel ouder zijn dan rond 1700 omdat ze al wel een tijdje in de ramen hebben gezeten neem ik aan. Heb je het idee dat er een afval put zit of zit het met regelmaat over de tuin versprijd ?
mijn idee was dat het echt een afval dump plek was.. Nieuw plankie in de sloot en 't erf werd vanzelf weer wat groter.. Ik zocht gister een doosje met "zwart" aardewerk.. Dat schat ik zelf zo rond 14/15de eeuw.. Maar kon het niet zo snel vinden.. Net zoals de laken loodjes, etc.. Ook weet ik dat er al zeker vanaf 1200 bebouwing was in de buurt.. Zal binnenkort nog wel meer "leuke" dingetjes proberen terugzoeken en even te plaatsen..

Terug naar “Oogvondsten”