Bepalen van jaartallen op Japanse munten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de wereldmunten.

Moderator: koenmunten

eric-t

Bepalen van jaartallen op Japanse munten

Bericht door eric-t »

Wie kan helpen met het bepalen van jaartallen op Japanse munten?

Dit is wat ik tot dusverre heb terug kunnen vinden:

Op alle Japanse munten staat het jaartal (behalve de 5 yen). Dit jaartal staat in kanji (Chinese tekens) of gewone cijfers of een combinatie daarvan. Het jaar staat in het zogenaamde “Gengou systeem”, alleen gebruikt in Japan. Dit systeem bepaalt het jaar op basis van hoe lang de keizer op dat moment regeert. De meeste munten die je tegenwoordig tegenkomt zijn van Heisei (“The Era of Achieving Peace under Akihito”), keize sinds 1989 – of Showa (“The Era of Enlightened Peace under the previous emperor, Hirohito”) welke 64 jaar regeerde van 1926 tot 1989.

Helaas weet ik niet hoe je beide keizers moet onderscheiden en weet ik ook niet hoe de cijfers er uit zien.

Wie kan me hier mee verder helpen?
Willy68

Bericht door Willy68 »

Misschien heb je hier wat aan....uit eigen archef geknipt

mvg Willy
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Ik vroeg me af of iemand niet een lijstje heeft met "vertalingen" van de Japanse jaartallen op munten. Bij bv Israel is er wel zo'n lijstje van te vinden. Anders is het nog een heel gepuzzel..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

ook de 5 yen is gedateerd naar mijn weten.

Japans lees je van rechts naar links.

wanneer de keizer gaat regeren begint de jaartelling bij 0, voor het laatst was dat in 1989.

- = 1, = = 2 , drie streepjes boven elkaar is 3,
+ = altijd 10

12 wordt dan =+ (lees 10 en 2 = 12)
21 wordt dan -+= (lees 2x10+1)
22 wordt dan =+=
Donateur
Donateur

Re: Bepalen van jaartallen op Japanse munten

Bericht door $and€r »

Eindelijk begonnen aan 't bepalen van de jaartallen, aangezien 't fantastisch "vakantieweer" is en niet weg ga.. :roll:
Vind 't prettig om van dit zelf gemaakte lijstje te werken, mocht er interesse zijn plaats ik ook eerdere jaren..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door $and€r op 25 aug 2010, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

$and€r schreef:Eindelijk begonnen aan 't bepalen van de jaartallen, aangezien 't fantastisch "vakantieweer" is en niet weg ga.. :roll:
Vind 't prettig om van dit zelf gemaakte lijstje te werken, mocht er interesse zijn plaats ik ook eerdere jaren..
Akihito.jpg
Graag ook eerdere jaren!

groeten Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
rinuske

Bericht door rinuske »

hier kan ik ook weer mee verder
als je voorgaande jaren ook hebt graag!!!
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Goed lijstje, Sander!

Kan ik eens mooi de jaartallen van mijn Japanse munten gaan bepalen. En, inderdaad, als je dit ook van eerdere jaren hebt houd ik me aanbevolen.

Bernard
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Hieronder de volgende keizer namelijk: Hirohito (Showa), 1926-1989.

Om het makkelijk knippen en plakken tegen te gaan heb ik een "printscreentje" gemaakt. (dit ter voorkoming dat 't ongevraagd op andere sites terecht komt) Voor forum leden is het bestandje in Excel beschikbaar en op te vragen via een pb-tje.. :wink:
Ik denk dat er tot 1948 van rechts naar links de datum genoteerd werd en na 1948 van links naar rechts.. Weet de grens niet exact en ook niet of "vroegere" munten dit hebben.. ik heb er 'n paar uit de jaren 40 en die gaan nog van rechts naar links..

Mocht iemand nog Japanse munten over,dubbel,etc hebben.. Wil natuurlijk altijd wel ruilen of overnemen.. (rest van de wereld ook.. 8) ) :roll: :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Bedankt Sander!
Heb welgeteld 1 japans muntje: een 10 yen.
Ben er nu achter dat ie uit 1973 komt :)
Laatst gewijzigd door N1ck op 26 aug 2010, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat de gek er voor geeft.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

$and€r schreef: Mocht iemand nog Japanse munten over,dubbel,etc hebben.. Wil natuurlijk altijd wel ruilen of overnemen.. (rest van de wereld ook.. 8) ) :roll: :roll:
He Sander,

Ik heb nog een heel zwikje munten uit Japan dubbel... spaar je die ook op jaartal dan? Kan wel even kijken of het me lukt ze vanavond of anders komend weekend uit te zoeken, dan kun je ze van met overnemen als je geinteresseerd bent.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

koenmunten schreef:
He Sander,

Ik heb nog een heel zwikje munten uit Japan dubbel... spaar je die ook op jaartal dan? Kan wel even kijken of het me lukt ze vanavond of anders komend weekend uit te zoeken, dan kun je ze van met overnemen als je geinteresseerd bent.
Hi Koen,

Verzamel eigenlijk alles op jaartal.. Ik zal de komende dag(en)nog even 0ff line zijn aangezien ik afgelopen woensdagnacht met m'n benevelde kop een drankje over me laptop heb laten vallen.. :evil:

Bernard,

Zodra ik me laptop weer functioneel heb stuur ik je de lijstjes door..
Londoh

Bericht door Londoh »

$and€r schreef:Zodra ik me laptop weer functioneel heb stuur ik je de lijstjes door..
Je zat zeker aan de saké, net vuurwater dat spul :wink:

Voor wat betreft de Indonesiche geschiedenis weet ik dat daar in 1942 de japanse jaartelling werd ingevoerd dat werd het jaar 2602. Onder het velletje dat Soekarno voorlas om de Repoeblik Indonesia te proclameren stond 17 augustus 2605.
ferassie Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door ferassie »

Beste medeverzamelaars,

Wie heeft er voor mij een lijstje van Japanse jaartallen vanaf 1950 tot heden, ik heb een zak vol met Japanse munten maar wordt gek van die tekentjes om te bepalen welk jaar het is.

Help, wie heeft er zo'n lijstje voor mij, kan je ook naar mij mailen als je dat wilt : wiseguy48@hotmail.com

Bij voorbaat dank,

Ferassie

Terug naar “Wereldmunten”