Voor het eerst piepen
Moderator: koiboyke
Voor het eerst piepen
Heb vandaag voor het eerst met een metaaldetector zitten zoeken, en spannend dat het was. Heb eerst maar eens door de buurt gereden op zoek naar wat zandwegen en akkers. (deze hebben we hier in overvloed)
Na een tijdje rijden een akker gevonden vol met scherven, hier maar even gaan piepen, en piepen dat het deed, vond niets anders dan lege blikjes en doppen van flessen, zelfs gewapend glas. Maar toch vond ik wat op deze akker, weet het nog niet zeker wat, maar geloof dat het een gesp is. Maar toen werd het piepen opeens ruw verstoord, de boer kwam eraan op zien dikke trekker, (met ploeg) ging zien land even omploegen. Dacht eerst dat hij mij van zien land zul afsturen, maar dat deed ie niet, hij stak zien haand op en zij moi tegen mie, ik mocht gewoon verder piepen, ben toch weggegaan. (lawaai van zien dikke trekker)
Al met al een spannend dagje.
Gr. Willem
Na een tijdje rijden een akker gevonden vol met scherven, hier maar even gaan piepen, en piepen dat het deed, vond niets anders dan lege blikjes en doppen van flessen, zelfs gewapend glas. Maar toch vond ik wat op deze akker, weet het nog niet zeker wat, maar geloof dat het een gesp is. Maar toen werd het piepen opeens ruw verstoord, de boer kwam eraan op zien dikke trekker, (met ploeg) ging zien land even omploegen. Dacht eerst dat hij mij van zien land zul afsturen, maar dat deed ie niet, hij stak zien haand op en zij moi tegen mie, ik mocht gewoon verder piepen, ben toch weggegaan. (lawaai van zien dikke trekker)
Al met al een spannend dagje.
Gr. Willem
Willem,
Ook ik heb ooit het plan om eens flink bij mij in de buurt te gaan piepen. Voorlopig heb ik het te druk met werk, hobby's, kinderen, kleinkinderen etc. Dus voor mij zal het nog wel een jaar of 12 duren.
Ik ben benieuwd of je inderdaad een gesp hebt gevonden en ben ook zeer benieuwd wanneer je het eerste muntje boven de grond haalt.
Veel succes met het betere piepwerk mien jong.
Gr. Alfred
Ook ik heb ooit het plan om eens flink bij mij in de buurt te gaan piepen. Voorlopig heb ik het te druk met werk, hobby's, kinderen, kleinkinderen etc. Dus voor mij zal het nog wel een jaar of 12 duren.
Ik ben benieuwd of je inderdaad een gesp hebt gevonden en ben ook zeer benieuwd wanneer je het eerste muntje boven de grond haalt.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Sebastiaan,sebastiaan1995 schreef:ik wil al heel errug lang een metaaldetector, maar om de een of andere reden gaat het telkens net op het einde niet door hahaha. ik zou wel altijd toestemming vragen als ik jou was. wel zo netjes...
In Drenthe liggen zoveel akkers, waar geen boerderij te bekennen is, dat maakt het best lastig om toestemming te vragen, het is zo uitgestrekt dat ik niet weet waar of bij wie ik moet zijn voor een bepaalde akker. Zelf woon ik op de Hondsrug, daar ergens liep een oude handelsroute (weet nog niet waar) deze ging van Coevorden tot aan Groningen. Heb ook een kennis gevraagd, deze werkt bij de gemeente, waar het stort grond wordt gestort, dit lijkt mij zeer interessant.
We zoeken rustig verder.
Gr. Willem
Alfred,Ilosab schreef:Willem,
Gr. Alfred
Ik zal een foto maken van die gesp?, en zal ik hem hier plaatsen, hier zitten de experts hé. Denk dat de eerste muntjes niet lang meer zullen duren, wij hebben hier in de buurt veel recreatie plassen, daar zullen wel vast wel euro's zijn achtergebleven.
Maar Alfred, wacht niet te lang hiermee, zelf wou ik al een aantal jaar geleden hiermee beginnen, en het kwam er ook maar niet van. Ben blij dat ik toch de stap heb gezet.
Gr. Willem
-
- Donateur
Leuk dat je eerste zoektocht goed bevallen is
De munten zullen snel gaan volgen hoor, zonder twijfel.
Plaats eens een foto van je gevonden gesp, dan kunnen wij ook meegenieten. En ja, naast "goede dingen" zul je heel vaak voor niks gaan graven op die blikjes, treklipjes en andere zooi. Maar beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig graven he.
Ps. met welk merk en type detector heb je gezocht?
Groetjes,
Bas

Plaats eens een foto van je gevonden gesp, dan kunnen wij ook meegenieten. En ja, naast "goede dingen" zul je heel vaak voor niks gaan graven op die blikjes, treklipjes en andere zooi. Maar beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig graven he.
Ps. met welk merk en type detector heb je gezocht?
Groetjes,
Bas
Hier zitten zeker de experts op dit forum. Ik heb altijd het idee dat je hier alles kan vragen en dat je overal een antwoord op krijgt. Het ontbreekt mij gewoon aan tijd om eens op mijn gemakkie met zo'n detector op stap te gaan, hoe graag ik het ook wil. Ik kom nu al tijd te kort om te doen wat ik zou willen doen. Ik zou veel meer beurzen af willen lopen maar het sociale leven hoort er ook bij. Vorig jaar bijvoorbeeld voor de eerste keer naar de Noordelijke Muntmanifestatie geweest terwijl die al lang bestaat. Ik wil ook nog eens naar de eindejaarsbeurs of naar beurzen in België maar ik heb ook nog een familie dus daar moet ik ook rekening mee houden. Maar mijn tijd komt nog wel. Ik wens jou in ieder geval veel succes en als je eerst maar veel euro's boven de grond haalt dan is de prijs van die detector er ook zo uit.
Groeten, Alfred
Groeten, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Bas,
Heb een White IDX Pro aangeschaft, lijkt me wel een redelijke om mee te beginnen, een betere/duurdere kan later wel.
Alfred,
Tijd is/was voor mij ook altijd een probleem familie/vrienden, zaterdags beunen. Dan bleef eigenlijk alleen de zondag over, maar het beunen heb ik vaarwel gezegd, zodoende heb ik nu een vrije zaterdag over, mooi om te gaan piepen.
Gr. Willem
Heb een White IDX Pro aangeschaft, lijkt me wel een redelijke om mee te beginnen, een betere/duurdere kan later wel.
Alfred,
Tijd is/was voor mij ook altijd een probleem familie/vrienden, zaterdags beunen. Dan bleef eigenlijk alleen de zondag over, maar het beunen heb ik vaarwel gezegd, zodoende heb ik nu een vrije zaterdag over, mooi om te gaan piepen.
Gr. Willem
Ik zoek zelf met de White's DFX en die bevalt mij heel erg goed. Erg leuk om te lezen dat je ook bent gezwicht voor het metaaldetectorren. Let op OOK DIT IS VERSLAVEND.willem-nl schreef:Bas,
Alfred,
Gr. Willem
@Alfred (Isolab), soms zoek je even wat rust en dan is een metaaldetector een uitkomst. Ik heb zelf twee jonge kinderen en probeer er af en toe toch even op uit te trekken. In mijn ogen te weinig, maar elke keer heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin.
Nogmaals, vraag altijd toestemming. Ik weet dat het soms heel erg veel moeite kost om de landeigenaar te achterhalen. Echter een procesverbaal is
a. Duur! Let op je krijgt dan ook een strafblad, aangezien je, je op privéterrein bevindt!!! Misschien voor he werk of nieuw werk wat minder...
b. Je wil als volwassene niet weggestuurd worden door een ander

c. Sommige akkers zijn beschermt archeologisch gebied. Ga je daar zoeken dan ben je op diverse punten in overtreding en raak je wellicht je metaaldtector kwijt en verpest je het voor andere zoekers. Pas maar op voor een algeheel verbod in die regio. Een boer zal je altijd vertellen als dit het geval is.
Maar goed, als je toestemming hebt gekregen, vraag dan ook direct even of hij nog meer akkers heeft en daar scherven en zo op heeft gezien. Wellicht heb je er zo snel heel veel plekjes bij om uren op te zoeken.
@Willem, ik denk dat je nog even moet prutsen met de discriminatie van je detector. Gezien je blikvondsten denk ik dat hij te scherp af staat gesteld. Heb je hem bij Ruud de Heer gekocht in Zalk? Zo ja dan kan hij je heel veel tips geven.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Willem,willem-nl schreef:Tijd is/was voor mij ook altijd een probleem familie/vrienden, zaterdags beunen. Dan bleef eigenlijk alleen de zondag over, maar het beunen heb ik vaarwel gezegd, zodoende heb ik nu een vrije zaterdag over, mooi om te gaan piepen.
Gr. Willem
In principe beun je nu nog maar dan met een detector. Wie weet je wat je naar boven piept, kan misschien heel lucratief worden.
Gr. Alfred
-
- Superlid
Jeroen,Munthunter schreef:Ik zoek zelf met de White's DFX en die bevalt mij heel erg goed. Erg leuk om te lezen dat je ook bent gezwicht voor het metaaldetectorren. Let op OOK DIT IS VERSLAVEND.willem-nl schreef:Bas,
Alfred,
Gr. Willem
@Alfred (Isolab), soms zoek je even wat rust en dan is een metaaldetector een uitkomst. Ik heb zelf twee jonge kinderen en probeer er af en toe toch even op uit te trekken. In mijn ogen te weinig, maar elke keer heb ik het nog steeds heel erg naar mijn zin.
Nogmaals, vraag altijd toestemming. Ik weet dat het soms heel erg veel moeite kost om de landeigenaar te achterhalen. Echter een procesverbaal is
a. Duur! Let op je krijgt dan ook een strafblad, aangezien je, je op privéterrein bevindt!!! Misschien voor he werk of nieuw werk wat minder...
b. Je wil als volwassene niet weggestuurd worden door een ander
c. Sommige akkers zijn beschermt archeologisch gebied. Ga je daar zoeken dan ben je op diverse punten in overtreding en raak je wellicht je metaaldtector kwijt en verpest je het voor andere zoekers. Pas maar op voor een algeheel verbod in die regio. Een boer zal je altijd vertellen als dit het geval is.
Maar goed, als je toestemming hebt gekregen, vraag dan ook direct even of hij nog meer akkers heeft en daar scherven en zo op heeft gezien. Wellicht heb je er zo snel heel veel plekjes bij om uren op te zoeken.
@Willem, ik denk dat je nog even moet prutsen met de discriminatie van je detector. Gezien je blikvondsten denk ik dat hij te scherp af staat gesteld. Heb je hem bij Ruud de Heer gekocht in Zalk? Zo ja dan kan hij je heel veel tips geven.
Gr. Jeroen
Is dat niet wat overdreven, procesverbaal/strafblad. Heb de detector niet uut Zalk.
Hoe gaat dat disc knop is zijn werk?
Gr. Willem
Vuurstenen werktuigen hmmm.... heb al veel vuurstenen zien liggen, maar niet echt opgelet.voskeman schreef:Willem ,
ook tijdens het zoeken met de detector ogen goed gebruiken, Drenthe
zei je wat denk je van vuurstenen werktuigen.
Ik ben benieuwd naar de gesp. Heb je aan de kant van het land gezocht?
Langs de weg . Meestal ligt daar veel modern afval.
Heb langs de kant van de akker gezocht, wou wel meer afzoeken, maar de boer kwam er in zien dikke trekker aan, en deze maakte me te veel herrie.
Toch bedankt voor de tip.
Gr. Willem
Ja overdreven of niet, maar neus maar eens rond op metaaldtectiefora. Er zijn voldoende zoekers bekeurd voor het zoeken op akkers, zonder toestemming.
Het is eigenlijk heel simpel, je bevindt je op andermans terrein en dat betekend dat je er ongewenst bent. Belt de boer in kwestie de politie
dan zijn zij verplicht om er werk van te maken en dus een procesverbaal op te maken. Ze schrijven dan eenzelfde delict uit als dat je bij de boer
achter huis staat. Het bevinden op privégrond zonder toestemming kost je knaken en dus een strafblad.
Het klinkt krom maar zo gaat het. Natuurlijk zijn niet alle boeren zo (de meeste zeker niet) en ook de ene politie-agent verschilt van de ander.
Toch moet je altijd op blijven letten want leuk is anders. Je gaat toch om een leuke dag te hebben en niet om met een prent thuis te komen.
Vooral in België ben je direct je metaaldetector en vondsten kwijt en die zie je daar zeker niet meer terug.
Ik wil verder niet Roomser dan de Paus zijn en heb zelf ook meermalen gezocht zonder toestemming, maar probeer altijd wel even uit te zoeken
waar mijnheer de boer woont. Dit zoekt een heel stuk ontspannender. Bedenk je dat er nog flink wat boeren zijn die niemand laten zoeken op
hun land, ga je daar zoeken zonder toestemming, dan zijn ze niet blij.
Maar het is natuurlijk altijd je eigen keuze en wanneer je bekijkt, een uur zoeken naar de eigenaar of een uur zoeken op een akker...
Tsja dan is de keuze zo gemaakt
Ik maak ook wel eens mee dat een ander zoeker alle 'rechten' heeft gekregen om er te zoeken, de anderen worden niet toegelaten.
Wat betreft discrimineren, volgens mij heb jij een digitale dus moet je in het menu naar discriminatie zoeken. Verlaag de getallen of verhoog ze
en test of de (blik)piepjes weg zijn. Op akkers die minder vervuilt zijn is het aan te raden om de discriminatie te verlagen zodat lichtere metalen
als zilverfolie (en dunne zilveren munten) wel gevonden worden. Het is even stoeien, maar probeer je detector te leren kennen. heb je wel een
gebruiksaanwijzing? daarin kun je ook gaan uitzoeken hoe je hem het beste in kunt stellen. Er zijn namelijk veel meer methoden om dieper en
beter te kunnen zoeken.
Gr. Jeroen
Het is eigenlijk heel simpel, je bevindt je op andermans terrein en dat betekend dat je er ongewenst bent. Belt de boer in kwestie de politie
dan zijn zij verplicht om er werk van te maken en dus een procesverbaal op te maken. Ze schrijven dan eenzelfde delict uit als dat je bij de boer
achter huis staat. Het bevinden op privégrond zonder toestemming kost je knaken en dus een strafblad.
Het klinkt krom maar zo gaat het. Natuurlijk zijn niet alle boeren zo (de meeste zeker niet) en ook de ene politie-agent verschilt van de ander.
Toch moet je altijd op blijven letten want leuk is anders. Je gaat toch om een leuke dag te hebben en niet om met een prent thuis te komen.
Vooral in België ben je direct je metaaldetector en vondsten kwijt en die zie je daar zeker niet meer terug.
Ik wil verder niet Roomser dan de Paus zijn en heb zelf ook meermalen gezocht zonder toestemming, maar probeer altijd wel even uit te zoeken
waar mijnheer de boer woont. Dit zoekt een heel stuk ontspannender. Bedenk je dat er nog flink wat boeren zijn die niemand laten zoeken op
Maar het is natuurlijk altijd je eigen keuze en wanneer je bekijkt, een uur zoeken naar de eigenaar of een uur zoeken op een akker...
Tsja dan is de keuze zo gemaakt

Ik maak ook wel eens mee dat een ander zoeker alle 'rechten' heeft gekregen om er te zoeken, de anderen worden niet toegelaten.
Wat betreft discrimineren, volgens mij heb jij een digitale dus moet je in het menu naar discriminatie zoeken. Verlaag de getallen of verhoog ze
en test of de (blik)piepjes weg zijn. Op akkers die minder vervuilt zijn is het aan te raden om de discriminatie te verlagen zodat lichtere metalen
als zilverfolie (en dunne zilveren munten) wel gevonden worden. Het is even stoeien, maar probeer je detector te leren kennen. heb je wel een
gebruiksaanwijzing? daarin kun je ook gaan uitzoeken hoe je hem het beste in kunt stellen. Er zijn namelijk veel meer methoden om dieper en
beter te kunnen zoeken.
Gr. Jeroen
Munthunter schreef:Ja overdreven of niet, maar neus maar eens rond op metaaldtectiefora. Er zijn voldoende zoekers bekeurd voor het zoeken op akkers, zonder toestemming.
Tsja dan is de keuze zo gemaakt![]()
beter te kunnen zoeken.
Gr. Jeroen
Jeroen,
Bedankt voor je duidelijke uitleg, hier kan ik wat mee.
Gr. Willem
Zoals ik heb begrepen mag je gerust in het bos(paden) gaan zoeken.sebastiaan1995 schreef:er zijn wel een hoop regeltjes mbt het zoeken bij een zandverstuiving en bos. ivm munitie ed en natuur
Ga ook nog wel even navraag doen bij de gemeente, wat verboden gebied is, m.b.t tot munitie, archeologische grond e.d
Gr. Willem
Ik heb het horen zeggen van een collega pieper, ik weet het zelf niet, hier kom ik dan gauw genoeg achter. En dat de boswachter snel is, daar was ik vandaag bij de recreatieplas achter. Binnen 10 minuten kwam hij in zijn auto langs,(hij was nieuwsgierig) na even te hebben gepraat, ging hij weer verder, hij kon me ook niets maken dan.Munthunter schreef:Ik wil niet vervelend zijn of betweterig overkomen, maar het zoeken in bossen (zeker op de paden) is veelal verboden. Boswachters staan zo achter je!
Maar goed ik zou het wel aandurven...
Gr. Jeroen
Gr. Willem
En vraag altijd of hij/zij bij het ploegen ook scherfmateriaal heeft gezien, zoals pijpekoppen en steeltjes, glaswerk, servies, etc. Als dat er al ligt is het de moeite waard om even te gaan piepen.
Op deze wijze ben ik ook aan het heerlijke akker gekomen. De boer wist mij te vertellen dat er flink wat pijpekoppen omhoog kwamen met het bewerken van de akker. De akker lag ver buiten de bebouwde wereld en er was dus nog nooit gezocht. Achteraf na onderzoek bleek dat deze akker een stortveld was geweest van de plaatselijke kerk en het kasteel van Gemert. Ik houd het lekker voor mij zelf, heb ik ook eens wat en ik hoef nu geen toestemming meer te vragen om er te gaan zoeken, dus kan in een vrij uurtje altijd even zoeken. Afgelopen jaar zelfs tussen de gepootte aardappelen mogen zoeken, natuurlijk de pootaardappels met rust gelaten.
Het is nu, de akkers weer worden ingezaaid, wat lastiger om een zoekplek te vinden. bedenk je echter dat om en in een akker ook plekken zijn waar je wel kan zoeken. Aan de zijkanten wordt soms niets gezaaid zodat ze er met de machines kunnen rijden. Daar kun je mooi zoeken.
Verder in 2009 ook regelmatig gezocht op grasland. Zwaar, maar de moeite waard. Er is vrijwel niet of zeer weinig gezocht. Overbesmesting valt er ook wel mee. Gras wordt denk ik minder gemest. Ik heb op een weiland gezocht waar al bijna 20 jaar gras stond. Heerlijke vondsten met duidelijke duiten.
Kortom als je even toestemming vraagt meteen even wat extra informatie inwinnen over toekomstige zoekplekken. Het zoeken op grasland vereist wel wat meer voorzichtigheid. Ik werk met een vuilniszak waar ik het zand op leg en daarna weer in het kuiltje gooi. Hierna even de plag gras er weer op en je ziet er niets meer van. Intensief zoeken, maar je hebt ook in de zomer een flink aantal leuke zoekplekken. Wel even een grote schep meenemen die flink scherp is.
Gr. Jeroen
Op deze wijze ben ik ook aan het heerlijke akker gekomen. De boer wist mij te vertellen dat er flink wat pijpekoppen omhoog kwamen met het bewerken van de akker. De akker lag ver buiten de bebouwde wereld en er was dus nog nooit gezocht. Achteraf na onderzoek bleek dat deze akker een stortveld was geweest van de plaatselijke kerk en het kasteel van Gemert. Ik houd het lekker voor mij zelf, heb ik ook eens wat en ik hoef nu geen toestemming meer te vragen om er te gaan zoeken, dus kan in een vrij uurtje altijd even zoeken. Afgelopen jaar zelfs tussen de gepootte aardappelen mogen zoeken, natuurlijk de pootaardappels met rust gelaten.
Het is nu, de akkers weer worden ingezaaid, wat lastiger om een zoekplek te vinden. bedenk je echter dat om en in een akker ook plekken zijn waar je wel kan zoeken. Aan de zijkanten wordt soms niets gezaaid zodat ze er met de machines kunnen rijden. Daar kun je mooi zoeken.
Verder in 2009 ook regelmatig gezocht op grasland. Zwaar, maar de moeite waard. Er is vrijwel niet of zeer weinig gezocht. Overbesmesting valt er ook wel mee. Gras wordt denk ik minder gemest. Ik heb op een weiland gezocht waar al bijna 20 jaar gras stond. Heerlijke vondsten met duidelijke duiten.
Kortom als je even toestemming vraagt meteen even wat extra informatie inwinnen over toekomstige zoekplekken. Het zoeken op grasland vereist wel wat meer voorzichtigheid. Ik werk met een vuilniszak waar ik het zand op leg en daarna weer in het kuiltje gooi. Hierna even de plag gras er weer op en je ziet er niets meer van. Intensief zoeken, maar je hebt ook in de zomer een flink aantal leuke zoekplekken. Wel even een grote schep meenemen die flink scherp is.
Gr. Jeroen
als de akkers leeg worden geef maar PB ik zit vaak in oost groningen en rondom smilde te zoekenWillem schreef:
Mark, Heb geen tijd/zin om te gaan piepen, wacht wel weer tot de akkers leeg zijn.
En het is nu veels te mooi weer, zit dan liever op een terrasje![]()
Gr. Willem
kun je wel eens met ons zoek clubje mee gaan , kunnen we je helpen met je MD en de kneepjes van het zoeken

Munthunter: ik ben vandaag in een bos geweest waar een Borg staat , het terein rondom de borg is opengesteld voor publiek , ben gewoon brutaal naar de borg bewoners geweest en gevraagd mag ik naast de paden zoeken , hierop kreeg ik een ja mits ik liet zien wat ik vondt, aangezien ze het zelf ook heel intresant vonden
toen ik het grote terein opliep voorbij de poorten moest ik wel even slikken, denk hmm best wel imposant dat ik in me leger broek en laarzen even ga aanbellen .. zal wel raar overkomen voor de bewoners maar die waren hardstikke aardig!
ook gevraagd of er al gebaggerd was ivm met magneet vondsten in de borg gracht ... helaaas was de gracht 2 jaar geleden uitgegraven en toen waren er kandelaars en tondeldozen uitgekomen .. grmbll
Laatst gewijzigd door saint op 22 mei 2010, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
En kan hij ook weer een standenlijstje doorgeven van de munten die hij gevonden heeft want die hebben we ook niet meer gezien. Ik vraag me trouwens af of hij die oorbel nog heeft.saint schreef:als de akkers leeg worden geef maar PB ik zit vaak in oost groningen en rondom smilde te zoekenWillem schreef:
Mark, Heb geen tijd/zin om te gaan piepen, wacht wel weer tot de akkers leeg zijn.
En het is nu veels te mooi weer, zit dan liever op een terrasje![]()
Gr. Willem
kun je wel eens met ons zoek clubje mee gaan , kunnen we je helpen met je MD en de kneepjes van het zoeken
Gr. Alfred