Is de gulden 1853 echt?
Moderator: maarten89
Is de gulden 1853 echt?
Beste medeverzamelaars,
Ik vond op marktplaats deze aangeboden gulden 1853, een munt die ik nog niet in mijn verzameling heb en die ook, omdat hij schaars is, vrij duur is. Gelet op dat laatste ben ik ook bereid met een mindere kwaliteit genoegen te nemen.
Wat denken jullie, echt of niet? Gulden 1853 zeldzaam
€ 295,00
https://link.marktplaats.nl/m1852880217 ... ialbuttons
Mvg
Piet
Ik vond op marktplaats deze aangeboden gulden 1853, een munt die ik nog niet in mijn verzameling heb en die ook, omdat hij schaars is, vrij duur is. Gelet op dat laatste ben ik ook bereid met een mindere kwaliteit genoegen te nemen.
Wat denken jullie, echt of niet? Gulden 1853 zeldzaam
€ 295,00
https://link.marktplaats.nl/m1852880217 ... ialbuttons
Mvg
Piet
Re: Is de gulden 1853 echt?
deze is harstikke fake
Hi Piet,
Ik denk ook fake.
Toch is de verkoper, Jeroen D al 17 jaar actief op marktplaats en heeft hij vrijwel alleen positieve reviews.
Ik zou het lekker houden bij betrouwbare handelaren en gerenommeerde veilinghuizen. Het is toch veel leuker om een munt op een veiling te kopen dan via marktplaats? Daarnaast zou ik ook altijd voor kwaliteit gaan. Theo Peters heeft er een in (slechts) Fraai/ZF en die is al veel mooier dan die op marktplaats. Betaal je iets meer maar dan weet je dat je een echte hebt én een mooie. En anders gewoon geduld hebben, wellicht doet er zich nog een keer een buitenkansje voor op een veiling
Gr Adriaan
Ik denk ook fake.
Toch is de verkoper, Jeroen D al 17 jaar actief op marktplaats en heeft hij vrijwel alleen positieve reviews.
Ik zou het lekker houden bij betrouwbare handelaren en gerenommeerde veilinghuizen. Het is toch veel leuker om een munt op een veiling te kopen dan via marktplaats? Daarnaast zou ik ook altijd voor kwaliteit gaan. Theo Peters heeft er een in (slechts) Fraai/ZF en die is al veel mooier dan die op marktplaats. Betaal je iets meer maar dan weet je dat je een echte hebt én een mooie. En anders gewoon geduld hebben, wellicht doet er zich nog een keer een buitenkansje voor op een veiling
Gr Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Ik zie niet in waarom deze munt hartstikke fake zou zijn. Arjen, kun jij dat toelichten?
De plek waar je iets koopt zegt NIETS over de betrouwbaarheid van de verkoper. Op veilingen en bij NVMH handelaren worden net zo goed valse munten verkocht (natuurlijk vaak per ongeluk). Je hebt meer aan de reputatie van de verkoper en voor zover ik weet is de reputatie van Jeroen Danenberg uitstekend.
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd. Omdat iemand toen ongenuanceerd op het forum knalde dat je NOOIT op Ebay munten moet kopen. Terwijl ik daar al 21 jaar munten verkoop met levenslange garantie op echtheid.
Anomander, hoe weet je dat de munt van Theo Peters veel beter is? Ik neem aan dat je niet de FDC munt van de stockfoto bedoelt? Theo Peters heeft op zijn site, zoals meer grote NVMH handelaren (Kevelam, Verzamelaarsmarkt) geen foto's van de munt die je koopt, maar een voorbeeldfoto van de munt, vaak in topkwaliteit.
De plek waar je iets koopt zegt NIETS over de betrouwbaarheid van de verkoper. Op veilingen en bij NVMH handelaren worden net zo goed valse munten verkocht (natuurlijk vaak per ongeluk). Je hebt meer aan de reputatie van de verkoper en voor zover ik weet is de reputatie van Jeroen Danenberg uitstekend.
Deze discussie hebben we al eens eerder gevoerd. Omdat iemand toen ongenuanceerd op het forum knalde dat je NOOIT op Ebay munten moet kopen. Terwijl ik daar al 21 jaar munten verkoop met levenslange garantie op echtheid.
Anomander, hoe weet je dat de munt van Theo Peters veel beter is? Ik neem aan dat je niet de FDC munt van de stockfoto bedoelt? Theo Peters heeft op zijn site, zoals meer grote NVMH handelaren (Kevelam, Verzamelaarsmarkt) geen foto's van de munt die je koopt, maar een voorbeeldfoto van de munt, vaak in topkwaliteit.
Hallo medeverzamelaars,
Ik zie dat jullie mijn twijfels delen. Ik vind vooral de slijtage vreemd, met name de muntzijde. In het wapenschild voornamelijk in de hoeken. Ook de ribbelrand is aan een kant behoorlijk versleten; tussen 12 en 3 uur en tussen 7 en 9 als het een klok zou zijn.
Overigens excuses dat ik dit in de Willem 2 afdeling heb gezet (dikke vingers) terwijl het natuurlijk overduidelijk Willem 3 is.
Overigens ben ik het denk ik wel eens met meneer of mevrouw Koevoets. Ik heb heel wat munten via ebay en marktplaats gekocht waarbij ik niet twijfel aan de echtheid.
Mvg
Piet
Ik zie dat jullie mijn twijfels delen. Ik vind vooral de slijtage vreemd, met name de muntzijde. In het wapenschild voornamelijk in de hoeken. Ook de ribbelrand is aan een kant behoorlijk versleten; tussen 12 en 3 uur en tussen 7 en 9 als het een klok zou zijn.
Overigens excuses dat ik dit in de Willem 2 afdeling heb gezet (dikke vingers) terwijl het natuurlijk overduidelijk Willem 3 is.
Overigens ben ik het denk ik wel eens met meneer of mevrouw Koevoets. Ik heb heel wat munten via ebay en marktplaats gekocht waarbij ik niet twijfel aan de echtheid.
Mvg
Piet
Ik zeg ook helemaal niets over de reputatie van de verkoper, hij kan ook een foutje maken.Koevoets numismatics schreef: ↑24 aug 2022, 18:51 Ik zie niet in waarom deze munt hartstikke fake zou zijn. Arjen, kun jij dat toelichten?
Je kunt op de munt zien dat hij gegoten is, de parels op de rand zit rondom dicht, ook de diverse "verkeerde slijtage plekken" verraden het al, delen die hoger liggen zijn minder gesleten dan delen die lager liggen. De hele rand is vlak af gesleten terwijl de letters nog duidelijk zijn. ook lijkt de letterdikte van de tekst niet te kloppen, voor mij signalen dat deze munt niet echt is.
Het is overigens ook de reden dat ik destijds gestopt ben met munten, de gigantische hoeveelheid neppers.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De slijtage ziet er wat mij betreft uit, zoals je dat van een gulden Willem III kan verwachten. Mocht deze vals zijn, dan is het wat mij betreft geen gegoten exemplaar, maar een gewijzigd jaartal. Maar de positie en de vorm van de 3 zijn helemaal zoals het hoort. In combinatie met de reputatie van de verkoper zeg ik: echt.
Als voorbeeld voor de slijtage heb ik een gulden van hetzelfde type bijgevoegd die ik een paar maanden geleden heb verkocht.
Als voorbeeld voor de slijtage heb ik een gulden van hetzelfde type bijgevoegd die ik een paar maanden geleden heb verkocht.
Het blijft mensen werk en op basis van een foto. : op basis van de reputatie van de verkoper is voor mij geen reden om iets echt te laten zijn, verkopers maken ook fouten, dat zie ik in papiergeld ook vaak.Koevoets numismatics schreef: ↑24 aug 2022, 20:07 De slijtage ziet er wat mij betreft uit, zoals je dat van een gulden Willem III kan verwachten. Mocht deze vals zijn, dan is het wat mij betreft geen gegoten exemplaar, maar een gewijzigd jaartal. Maar de positie en de vorm van de 3 zijn helemaal zoals het hoort. In combinatie met de reputatie van de verkoper zeg ik: echt.
Voor mij hanteer ik een hele simpele regel: bij twijfel gewoon links laten liggen
-
- Donateur
Volgens mij ook echt hoor. Al vind ik de prijs wel wat hoog.
Dit is een exemplaar dat ik had, vorig jaar voor 200 verkocht.
Dit is een exemplaar dat ik had, vorig jaar voor 200 verkocht.
Heer Koevoets,Koevoets numismatics schreef: ↑24 aug 2022, 18:51 Ik zie niet in waarom deze munt hartstikke fake zou zijn. Arjen, kun jij dat toelichten?
Let op je bloeddruk he! Chill honey bunny
Niemand heeft een kwalijk woord gezegd over Jeroen Danenberg, sterker nog, ik zei dat zijn stats juist positief zijn.
Ik kan wel lekker ongenuanceerd zijn maar ik heb volgens mij nooit iemand geadviseerd om nooit op Ebay munten te kopen. Ik heb wel eens iets negatiefs gezegd over catawiki. Daar heb ik één keer een munt gekocht en dat was meteen de laatste keer, meteen daarna mn account opgedoekt.
Hoe weet ik dat die munt van Theo beter is? Ja, ik ging er idd vanuit dat die foto op de website de munt is die je dan koopt. Maar nu je het zegt, die is F/ZF en die foto is FDC. Dat is best wel misleidend zeg hé! WTF en ik noemde Theo Peters in mijn vorige berichtje een betrouwbaar handelshuis. Dat neem ik terug
Vwb de echtheid van de munt, ik ben minder overtuigd nu jij en Spatbord denken dat die echt is, maar bij twijfel niet doen zoals Arjen zegt. Het zou al veel schelen als je even langs kon gaan bij de verkopende partij, al of niet met een kenner, om die munt te bekijken alvorens je de trekker overhaalt.
Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.