Koperen muntje met deels leesbare tekst

Plaats hier berichten als je niet weet welke munt je hebt.
rillo Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Koperen muntje met deels leesbare tekst

Bericht door rillo »

Hallo,
Ik heb afgelopen weekend een muntje gevonden welke ik maar niet kan vinden op internet.
Het is een muntje van ongeveer 15mm doorsnee gemaakt van koper volgens mij.
Op de ene kant is duidelijk "25" leesbaar. Rondom de "25" staat een tekst welke lijkt op "ALD." of "NLD." en daarna staat er iets van "VERBR"
("VERBR" staat boven de "25")
Op de andere kant van het muntje staat ook een tekst rondom, maar deze kan ik niet lezen. (wellicht zie ik de letters "UNI" of "UNT")
In het midden van het muntje lijken 2 regels tekst te staan. Het bovenste woord heeft iets kleinere letters dan het onderste woord. Het onderste woord lijkt wel "GRAND" of "GRANDE" te zijn. Het bovenste woord lijkt op "DELA". Dus dan zou er iets van "DELA GRANDE" op staan, maar dat kan ik dus niet vinden :)
Heeft er iemand een idee wat ik gevonden heb?
Alvast hartelijk dank voor de antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Rob
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
rillo Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Re: Koperen muntje met deels leesbare tekst

Bericht door rillo »

Wat grappig! Ik was wat andere berichten aan het doorlezen en ik zag gebruiker 'koenmunten' met een afbeelding van een muntje wat wel enige gelijkenis had met mijn muntje.
Het betreft 'plantagegeld'. Ik vind een paar zeer gelijkende afbeeldingen. Ook een muntje met de tekst 'DELI' en 'SUMATRA'.
Ik dacht dat mijn muntje 'DELA' 'GRANDE' las....
Verder lijkt het cijfer en de tekst om het cijfer heen ook heel erg op de muntjes die ik vind op internet.
Ik zal eens wat dieper graven....
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Ha rillo,

Graag nog wat andere foto's. De zijde die je toont is namelijk onder zo een hoek dat ik het voor mogelijk houd dat er "VERENIGDE" staat...

Graag zie ik ook een foto van de andere zijde. Jouw beschrijving maakt teveel mogelijk. UNI universiteit, UNT munt / huismunt, GRANDE Rio Grande etc.

Mvgr, Mel
rillo Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door rillo »

Hoi Mel,

Allereerst bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren!
Ik heb net even geprobeerd zo goed mogelijke foto's te maken. Het muntje is erg verweerd, maar ik hoop dat het met deze foto's beter te zien is.
De zijde met de tekst is echt heel slecht te zien. Met strijk-licht is er nog wel wat van te maken, maar niet veel ben ik bang :(

Mvgr. Rillo
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik lees Alb. Verbruggen op de kant waar 25 staat.

Tip: Als je foto's maakt van munten dan kun je ze beter neerleggen i.p.v. opzij in de hand te fotograferen. En met de tekst zoveel mogelijk recht zodat je niet het hele hoofd hoeft te draaien. :thumb up:
rillo Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door rillo »

Hoi Jan,

Dank voor de tip. Ik zal het onthouden voor in de toekomst! Ik heb de muntjes steeds tegen heel fel licht gehouden, omdat je het zo het beste kon zien. Vandaar dat ik hem in mn hand hield, omdat ik 'm nogal hoog tegen de keukenlamp aan moest houden.
Zag er vast heel charmant uit :gniffel:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Heb je een scanner? Scannen met de hoogste resolutie wil ook nog wel eens iets leesbaars opleveren.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Melcoins »

Jan W schreef: 02 jun 2022, 16:55 Ik lees Alb. Verbruggen op de kant waar 25 staat.

Tip: Als je foto's maakt van munten dan kun je ze beter neerleggen i.p.v. opzij in de hand te fotograferen. En met de tekst zoveel mogelijk recht zodat je niet het hele hoofd hoeft te draaien. :thumb up:
Ik heb wat pogingen gedaan met het door Jan W voorgestelde "Alb. Verbruggen" en het eerder voorgestelde "de la grande". Ik kom met deze foto's denk ik niet verder. Mvgr, Mel

Terug naar “Welke munt heb ik hier?”