Zilveren munt
Zilveren munt
Hoi
Wie kan mij helpen deze munt te determineren.
Als het goed is is dit een middeleeuwse munt van zilver
Het is 20 mm in diameter, gewicht weet ik niet.
Het is mijn eerste middeleeuwse munt.
Bij voorbaat dank,
Tammybas
Wie kan mij helpen deze munt te determineren.
Als het goed is is dit een middeleeuwse munt van zilver
Het is 20 mm in diameter, gewicht weet ik niet.
Het is mijn eerste middeleeuwse munt.
Bij voorbaat dank,
Tammybas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Zilveren munt
Ha Tammybas,
Als de kwaliteit van het muntje zo is dat nieuwe foto's niks nieuws opleveren dan kom ik niet verder. Er zijn teveel mogelijkheden die een gelijkenis hebben. Een penny uit Engeland. Een denier uit Frankrijk. Denaro uit Italie. Kruisvaardermuntje. De laatste twee voorbeelden zij wat onwaarschijnlijker vanwege het lettertype.
Mvgr, Mel
Als de kwaliteit van het muntje zo is dat nieuwe foto's niks nieuws opleveren dan kom ik niet verder. Er zijn teveel mogelijkheden die een gelijkenis hebben. Een penny uit Engeland. Een denier uit Frankrijk. Denaro uit Italie. Kruisvaardermuntje. De laatste twee voorbeelden zij wat onwaarschijnlijker vanwege het lettertype.
Mvgr, Mel
Hoi Mel,
Dank je voor de reactie, ik probeer betere foto’s te maken.
Het muntje is niet in goede staat, veel slijtage plekken.
Wat mij heel erg interesseert is van waar dit muntje komt,
Op een akker gevonden waar ik muntjes van 17de eeuw en jonger heb gevonden.
Roermondse kwart stuiver of oord
Roermond 8ste stuiver of duit van 6 mijten
Als ik me goed heb ingelezen,
Ik probeer te determineren.
Hoe komt zo’n muntje daar.(fantasie slaat op hol)
Groetjes
Nor
Dank je voor de reactie, ik probeer betere foto’s te maken.
Het muntje is niet in goede staat, veel slijtage plekken.
Wat mij heel erg interesseert is van waar dit muntje komt,
Op een akker gevonden waar ik muntjes van 17de eeuw en jonger heb gevonden.
Roermondse kwart stuiver of oord
Roermond 8ste stuiver of duit van 6 mijten
Als ik me goed heb ingelezen,
Ik probeer te determineren.
Hoe komt zo’n muntje daar.(fantasie slaat op hol)
Groetjes
Nor
Ha Tammybas,
Bedankt voor de snelle reactie en betere foto's. Het kan best dat ik met het buitenland er helemaal naast zit hoor. Het lijkt een kroontje dat de de binnenste cirkel doorbreekt... Dat doet mij aan Edward de Belijder denken maar ook aan Reinoud I van Gelre...
Mvgr, Mel
Bedankt voor de snelle reactie en betere foto's. Het kan best dat ik met het buitenland er helemaal naast zit hoor. Het lijkt een kroontje dat de de binnenste cirkel doorbreekt... Dat doet mij aan Edward de Belijder denken maar ook aan Reinoud I van Gelre...
Mvgr, Mel
Dank je wel voor de snelle reactie,
ik ga het gelijk opzoeken.
Ik ben heel erg benieuwd 5 sterren voor jou
Thx
ik ga het gelijk opzoeken.
Ik ben heel erg benieuwd 5 sterren voor jou
Thx
Kan iemand deze verder helpen? Deze komt zo irritant bekend voor zonder dat ik m kan vinden... Mvgr, Mel
Hoi Mel,
Ik heb van iemand gehoord dat het misschien van koerraad II.
West-Nederlotharingen ,Denarius KoenraadII als keizer. (1027/39) VHF76.
Ik weet niet hoe ik dat kan opzoeken, heb geprobeerd via internet maar niet kunnen vinden.
Ik blijf hoop houden het muntje te kunnen dtm,
Wel met hulp van jullie want anders lukt het mij niet.
Mvrg,
Norman
Ik weet niet hoe ik dat kan opzoeken, heb geprobeerd via internet maar niet kunnen vinden.
Mvrg,
Norman
https://en.numista.com/catalogue/pieces185816.html
Bedoel je zoiets?
Kleine toevoeging, mel had het ook al over een denarius uit Italië.
Of ik haal dinge door elkaar
Bedoel je zoiets?
Kleine toevoeging, mel had het ook al over een denarius uit Italië.
Of ik haal dinge door elkaar
Verzamelaar van munten van het Koninkrijk der Nederland,Groot Brittannië, Duitsland en Rusland
Inderdaad een mogelijkheid in het gebied. Alleen vanavond 7 gezien die het niet waren. Morgen verder. MelTammybas schreef: ↑07 feb 2022, 22:04 Hoi Mel,
Mvrg,
Norman
Ha Norman,Tammybas schreef: ↑07 feb 2022, 22:04 Hoi Mel,
Mvrg,
Norman
Hoe dit op te zoeken? Die "iemand" vragen om een afbeelding om mee te vergelijken want verwijzing lijkt mij vrij specifiek. Het "VHF76" staat mogelijk voor VanHoudt F 76.
Heeft iemand op het forum VanHoudt liggen om dit na te gaan??
Mvgr, Mel
De Vanhoudt 76 zonder F is een 1/4 groot geslagen in Antwerpen, Brugge, Dordrecht en Zaltbommel (Filips de Schone) en lijkt niet op dit muntje.
Mvg, .
Mvg, .
Dit is toch wel een lastig muntje, ik heb nog geen boeken over munten die ik wel wil gaan aanschaffen, ik weet alleen niet goed welke ik moet kiezen.
Ik vind 99% koperen, 1 % zilveren.
Als iemand mij een tip kan geven welke ik het beste kan aanschaffen hoor ik het graag, ik zoek op het moment alleen maar in limburg,
Ik hoop toch nog iets te weten te komen over dit muntje, of is het een aparte munt
Groetjes,
Nor
Ik vind 99% koperen, 1 % zilveren.
Als iemand mij een tip kan geven welke ik het beste kan aanschaffen hoor ik het graag, ik zoek op het moment alleen maar in limburg,
Ik hoop toch nog iets te weten te komen over dit muntje, of is het een aparte munt
Groetjes,
Nor
-
- Donateur
Heb je wel de juiste Vanhoudt te pakken? Volgens mij is de nummering met F ervoor van De atlas van de munten van Belgie, niet het boek over de munten van de Bourgondische Nederlanden. Ik heb beide boeken wel, maar die zitten nog op een boot ergens tussen China en Australie.
Inderdaad, Spatbord, ik dacht dat Atlas vanzelfsprekend was met een letter voor het nummer, excuus. Mvgr, Melspatbord schreef: ↑20 feb 2022, 10:17Heb je wel de juiste Vanhoudt te pakken? Volgens mij is de nummering met F ervoor van De atlas van de munten van Belgie, niet het boek over de munten van de Bourgondische Nederlanden. Ik heb beide boeken wel, maar die zitten nog op een boot ergens tussen China en Australie.
Hallo allemaal,
Het verzoek om de VanHoudt heeft nog geen vergelijkingsmateriaal opgeleverd. Daarom ben ik in andere boeken gaan zoeken.
In het Jaarboek voor Munt- en Penningkunde 100 (Peter Ilisch) (https://jaarboekvoormuntenpenningkunde. ... 4-100a.pdf) kwam ik op pagina 353 en 354 de volgende tegen van Konrad II.
Naar mijn mening zijn de overkomsten genoeg om van een zelfde exemplaar te spreken. Vooral de dingetjes aan de linkerkant waarvan ik de betekenis niet begrijp zijn opvallend gelijk. Ook de drie kroonpunten steken door de binnencirkel en hebben een bol-kruis-bol(?) versiering. Het is een verrasssing dat de het gezicht naar rechts kijkt. Door de bol-kruis-bol versieringen meende ik dat het gezicht recht naar voren keek. Het linker oog knipoogt echter niet door een beschadiging want het blijkt een oor te zijn...!
In het begin van het hoofdstuk Aachen/Aken/Aix-la Chapelle geeft de schijver aan dat het reconstructies betreft van stukjes van exemplaren.
Dat verklaard dat onder hetzelfde hoofdje de tekening ernaast en het exemplaar ervoor (op pagina 353) andere kroonversieringen hebben, namelijk kruizen of iets wat op lelies lijkt.
Door de gegeven stukjes legenda van de voorzijde '...- DVSR' en '.. VONRA..R..' wordt het aannemelijk dat er CONRA-DVS REX oid staat.
Aan de keerzijde heb ik mij nog niet gewaagd. Ik probeer eerst de genoemde exemplaren te bekijken.
De verwijzingen die in het jaarboek worden genoemd zijn Dannenberg en Salmo, Dbg.1197 en 1198, en, Salmo 93:150 en 93:151.
Mvgr, Mel
Het verzoek om de VanHoudt heeft nog geen vergelijkingsmateriaal opgeleverd. Daarom ben ik in andere boeken gaan zoeken.
In het Jaarboek voor Munt- en Penningkunde 100 (Peter Ilisch) (https://jaarboekvoormuntenpenningkunde. ... 4-100a.pdf) kwam ik op pagina 353 en 354 de volgende tegen van Konrad II.
Naar mijn mening zijn de overkomsten genoeg om van een zelfde exemplaar te spreken. Vooral de dingetjes aan de linkerkant waarvan ik de betekenis niet begrijp zijn opvallend gelijk. Ook de drie kroonpunten steken door de binnencirkel en hebben een bol-kruis-bol(?) versiering. Het is een verrasssing dat de het gezicht naar rechts kijkt. Door de bol-kruis-bol versieringen meende ik dat het gezicht recht naar voren keek. Het linker oog knipoogt echter niet door een beschadiging want het blijkt een oor te zijn...!
In het begin van het hoofdstuk Aachen/Aken/Aix-la Chapelle geeft de schijver aan dat het reconstructies betreft van stukjes van exemplaren.
Dat verklaard dat onder hetzelfde hoofdje de tekening ernaast en het exemplaar ervoor (op pagina 353) andere kroonversieringen hebben, namelijk kruizen of iets wat op lelies lijkt.
Door de gegeven stukjes legenda van de voorzijde '...- DVSR' en '.. VONRA..R..' wordt het aannemelijk dat er CONRA-DVS REX oid staat.
Aan de keerzijde heb ik mij nog niet gewaagd. Ik probeer eerst de genoemde exemplaren te bekijken.
De verwijzingen die in het jaarboek worden genoemd zijn Dannenberg en Salmo, Dbg.1197 en 1198, en, Salmo 93:150 en 93:151.
Mvgr, Mel
Hallo Mel,
Ik zie de overeenkomst nu ook die je beschrijft,
Dat zou daadwerkelijk het muntje kunnen zijn.
Ik vind het geweldig hoe veel moeite jullie doen voor iemand,
Complimenten daarvoor,
Ik ben hartstikke blij met deze vondst, is mijn eerste middeleeuwse munt, dank je wel voor de uitgebreide uitleg en zoektocht.
Bedankt Mel,
Ik zie de overeenkomst nu ook die je beschrijft,
Dat zou daadwerkelijk het muntje kunnen zijn.
Ik vind het geweldig hoe veel moeite jullie doen voor iemand,
Complimenten daarvoor,
Ik ben hartstikke blij met deze vondst, is mijn eerste middeleeuwse munt, dank je wel voor de uitgebreide uitleg en zoektocht.
Bedankt Mel,