Nieuw lid
Nieuw lid
Beste allemaal,
ik ben Jan Torenstra.
Ik sta op het punt om met 2 euromunten te beginnen te verzamelen. Ik ga elke dag met kleingeld om, dus dat is handig.
Enkel uit circulatie. Ik heb me hier en daar al wat ingelezen op dit forum en ik moet me dus beperken als ik het allemaal zo lees. Goede tips!
Mijn beperking is enkel 1) circulatie en 2) misschien herdenkingseuromunten van mijn vaderland? Ik ben niet geïnteresseerd in specifieke uitgaves van andere landen. Lijkt me prima doenbaar. Toch? Hebben jullie nog tips?
Morgen ga ik online Hartberger muntbladen en -houders kopen. Hebben jullie nog tips hiervoor? Het moet wel (goed)georganiseerd zijn. Ik werk dan op land en vervolgens op jaartal.
Hopelijk kan ik veel opsteken van dit forum en leer ik veel bij.
Met vriendelijke groet,
Jan Torenstra
ik ben Jan Torenstra.
Ik sta op het punt om met 2 euromunten te beginnen te verzamelen. Ik ga elke dag met kleingeld om, dus dat is handig.
Enkel uit circulatie. Ik heb me hier en daar al wat ingelezen op dit forum en ik moet me dus beperken als ik het allemaal zo lees. Goede tips!
Mijn beperking is enkel 1) circulatie en 2) misschien herdenkingseuromunten van mijn vaderland? Ik ben niet geïnteresseerd in specifieke uitgaves van andere landen. Lijkt me prima doenbaar. Toch? Hebben jullie nog tips?
Morgen ga ik online Hartberger muntbladen en -houders kopen. Hebben jullie nog tips hiervoor? Het moet wel (goed)georganiseerd zijn. Ik werk dan op land en vervolgens op jaartal.
Hopelijk kan ik veel opsteken van dit forum en leer ik veel bij.
Met vriendelijke groet,
Jan Torenstra
Re: Nieuw lid
Goedemiddag Jan, wees welkom!
Je gekozen verzamelgebied lijkt me overzichtelijk. Daarmee starten is inderdaad goed te doen.
Tips laat ik aan de experts op het gebied van het verzamelen van euromunten over
Heel veel plezierige en leerzame momenten op het forum gewenst. Plaats je foto's van je eerste verzamelmunt?
Groeten,
Adriaan
Je gekozen verzamelgebied lijkt me overzichtelijk. Daarmee starten is inderdaad goed te doen.
Tips laat ik aan de experts op het gebied van het verzamelen van euromunten over

Heel veel plezierige en leerzame momenten op het forum gewenst. Plaats je foto's van je eerste verzamelmunt?
Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Laat ik vooropstellen, wat betreft sortering betreft, er is geen goed of fout.
Heb je er wel over nagedacht?
Er zijn namelijk landen met heel weinig 2 euromunten en dat geeft dan bijna lege bladen.
Als je op jaar sorteert en daarbinnen op land of uitgiftedatum heb je dat probleem niet en zie je ook snel wat je nog mist, je kunt namelijk plekken leeg houden omdat bekend is wat er in het jaar wordt uitgegeven.
Welkom!
Welkom Jan, ik zie een vlag van Belgie en een naam die me aan het noorden van Nederland doet denken. Wat is nu je vaderland waar je
herdenkingsmunten van wilt gaan verzamelen ?
Vrgr,Ed.
Vrgr,Ed.
Welkom op forum
Vriendelijke groeten
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Jos
Mijn persoonlijke site ( niet over munten en bankbiljetten )
Eigen kunstwerken
Super bedankt voor alle reacties!
Plaats je foto's van je eerste verzamelmunt?
Zal ik doen!
Er zijn namelijk landen met heel weinig 2 euromunten en dat geeft dan bijna lege bladen.
Als je op jaar sorteert en daarbinnen op land of uitgiftedatum heb je dat probleem niet en zie je ook snel wat je nog mist, je kunt namelijk plekken leeg houden omdat bekend is wat er in het jaar wordt uitgegeven.
Beetje. Vooral praktisch.
Wat ik niet wil is dat ik steeds munten eruit en opnieuw in hoezen moet steken. Dat er dan lege ruimte is, het zei zo.
Maar mss als ik eens bezig ben, dat ik denk het moet anders.
Welkom Jan, ik zie een vlag van België en een naam die me aan het noorden van Nederland doet denken. Wat is nu je vaderland waar je
Vrgr,Ed.
Curieuzeneus....
Dat klopt: Mijn vaderland is Nederland!
Ze hebben mooie herdenkingsmunten weet ik. Heb vorig jaar over nagedacht die te kopen. Heb al spijt dat ik ze niet heb gekocht. Zelfs uit mijn provincie waar ik vandaan.
PS1 Ik dacht ook mss is het leuk om een extra spaarpot aan te leggen voor mijn pensioen? Een verzameling van 2 euro munten kan toch wel in de papier lopen met de jaren. Of is dat een verkeerde motivatie?
PS2 Is het mogelijk om per email verwittigd te worden als er een reactie is gekomen op je bericht?
Plaats je foto's van je eerste verzamelmunt?
Zal ik doen!
Beetje. Vooral praktisch.
Wat ik niet wil is dat ik steeds munten eruit en opnieuw in hoezen moet steken. Dat er dan lege ruimte is, het zei zo.
Maar mss als ik eens bezig ben, dat ik denk het moet anders.
Welkom Jan, ik zie een vlag van België en een naam die me aan het noorden van Nederland doet denken. Wat is nu je vaderland waar je
Vrgr,Ed.
Curieuzeneus....

Dat klopt: Mijn vaderland is Nederland!
Ze hebben mooie herdenkingsmunten weet ik. Heb vorig jaar over nagedacht die te kopen. Heb al spijt dat ik ze niet heb gekocht. Zelfs uit mijn provincie waar ik vandaan.
PS1 Ik dacht ook mss is het leuk om een extra spaarpot aan te leggen voor mijn pensioen? Een verzameling van 2 euro munten kan toch wel in de papier lopen met de jaren. Of is dat een verkeerde motivatie?
PS2 Is het mogelijk om per email verwittigd te worden als er een reactie is gekomen op je bericht?
Welkom en veel succes met je aanstaande verzameling.
Welkom van een ander vrij nieuw forumlid.
Ik gebruik ook Hartberger spul en dat voldoet prima wat mij betreft. Een verzamelgebied kiezen is misschien niet noodzakelijk maar wel een slimme keuze om te voorkomen dat je he-le-maal gek wordt van alles dat er te vinden is. Verder heb ik een aantal avonden gespendeerd om alles te catalogiseren op https://colnect.com, maar dat is mijn OCD en kan ook anders en/of simpeler denk ik...
Ik gebruik ook Hartberger spul en dat voldoet prima wat mij betreft. Een verzamelgebied kiezen is misschien niet noodzakelijk maar wel een slimme keuze om te voorkomen dat je he-le-maal gek wordt van alles dat er te vinden is. Verder heb ik een aantal avonden gespendeerd om alles te catalogiseren op https://colnect.com, maar dat is mijn OCD en kan ook anders en/of simpeler denk ik...
🏛 QUOD OBSTAT VIAE FIT PRO VIA
Kunnen jullie mij aub nog even helpen? Er is zoveel keus!
Teveel!
Ik ben enkel geïntesseerd in twee euro munten.
Nu dacht ik meteen 1000 munthouders te kopen.
Een twee euro munt is 26mm doorsnede.
Hartberger zelfklevende munthouders 1000 stuks Keuze maat 15 t/m 39½ Ø Munthouders 1000 stuks: 32½ Ø (=67,50 euro)
Of kan ik beter 1 maat nemen van 30MM?? ivm met schuiven?
Hartberger munthouders Ø30 zelfklevend (1000 stuks) (=95 euro)
Dan deze:
Hartberger Bladen voor 20 munten standaard Aantal bladen: 25 stuks (= 15,50)
Hier ga ik dan 3 pakken van bestellen.
Wat zijn die aanvulbladen?
Bijv:
2 euro Hartberger aanvulblad voor het album jaar 99 tot heden: 2019
Moet ik dan doen???
Graag hulp!

Teveel!
Ik ben enkel geïntesseerd in twee euro munten.
Nu dacht ik meteen 1000 munthouders te kopen.
Een twee euro munt is 26mm doorsnede.
Hartberger zelfklevende munthouders 1000 stuks Keuze maat 15 t/m 39½ Ø Munthouders 1000 stuks: 32½ Ø (=67,50 euro)
Of kan ik beter 1 maat nemen van 30MM?? ivm met schuiven?
Hartberger munthouders Ø30 zelfklevend (1000 stuks) (=95 euro)
Dan deze:
Hartberger Bladen voor 20 munten standaard Aantal bladen: 25 stuks (= 15,50)
Hier ga ik dan 3 pakken van bestellen.
Wat zijn die aanvulbladen?
Bijv:
2 euro Hartberger aanvulblad voor het album jaar 99 tot heden: 2019
Moet ik dan doen???
Graag hulp!
Je kunt ook niet-klevende munthouders nemen is een stuk goedkoper.
En misschien ook handiger. Je zei namelijk dat je munten uit circulatie gaat verzamelen. Dan kan ik me voorstellen dat je regelmatig dezelfde munten tegen komt maar dan in een betere kwaliteit dan je al hebt. Bij open munthouders kun je de munt van makkelijk opgraden zonder dat je elke keer weer een nieuwe munthouder moet pakken.
En misschien ook handiger. Je zei namelijk dat je munten uit circulatie gaat verzamelen. Dan kan ik me voorstellen dat je regelmatig dezelfde munten tegen komt maar dan in een betere kwaliteit dan je al hebt. Bij open munthouders kun je de munt van makkelijk opgraden zonder dat je elke keer weer een nieuwe munthouder moet pakken.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
-
- Donateur
Je kunt ze ook hier kopen. Heel stuk goedkoper...
-
- Donateur
Welkom..
Aangezien je de munten uit de roulatie haalt is mijn inziens weekmaker vrije schuifbladen ook een prima optie..
Zelf verzamel ik o.a. Euromunten op jaartal uit de roulatie.. (Ben begonnen daarmee tijdens de invoering, en de centjes van 2002 hebben nog steeds de rode originele muntkleur na zoveel jaar in de map zonder munthouder...)
Aangezien je de munten uit de roulatie haalt is mijn inziens weekmaker vrije schuifbladen ook een prima optie..
Zelf verzamel ik o.a. Euromunten op jaartal uit de roulatie.. (Ben begonnen daarmee tijdens de invoering, en de centjes van 2002 hebben nog steeds de rode originele muntkleur na zoveel jaar in de map zonder munthouder...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goede tip!
Ik ga ze kopen op deze website!
De meneer van de website wist nog te vermelden dat je beter geen nieten munthouders kon kopen. Nietjes drukken door het plastic heen van de bladen.
En ik kon beter ook geen circulatiemunten verzamelen. Levert nik sop zei die
. Dat deed wel even pijn.
'Gisteren waren ze twee euro waard, morgen en ook overmorgen'.
Ik kon BETER nieuwe ongebruikte munten aanschaffen...
Maar dat is nu juist waar het mij omgaat, (zeldzame) munten uit de roulatie halen.
mvgr
Ik ga ze kopen op deze website!
De meneer van de website wist nog te vermelden dat je beter geen nieten munthouders kon kopen. Nietjes drukken door het plastic heen van de bladen.
En ik kon beter ook geen circulatiemunten verzamelen. Levert nik sop zei die

'Gisteren waren ze twee euro waard, morgen en ook overmorgen'.
Ik kon BETER nieuwe ongebruikte munten aanschaffen...

mvgr
Laatst gewijzigd door Torenstra op 26 okt 2021, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Ziet er mooi uit, maar ga toch voor de (zelfklevende)munthouders.
MVGR
Ziet er mooi uit, maar ga toch voor de (zelfklevende)munthouders.
MVGR
Over het algemeen klopt dit, de kans dat je uit circulatie 2 euromunten haalt die meer opleveren dan 2 euro is te verwaarlozen klein.
Voor de meeste ongecirculeerde munten die wel voor omloop zijn geslagen geldt dat trouwens even goed. Als je die bij een munthandelaar koopt is de kans dat je hetzelfde of meer er voor terug krijgt niet erg groot.
Verzamelen doe je dan ook niet voor de winst maar voor het plezier van het verzamelen, anders heet het ook speculeren.

Waar het meestal op uitdraait.... Veel munten/biljetten kan je uit de roulatie halen. Om sommige series compleet te krijgen zal je toch iets moeten aanschaffen bij een handelaar. Lege plekken na een x aantal jaar opvullen is het leukste om te doen.

Helaas is het verzamelgebied van 2 euro herdenkingsmunten ondertussen commercieel behoorlijk verziekt.
Het begon met ministaatjes Vaticaan, San Marino en Monaco die vanwege hun status als niet EU land maar een zeer beperkt aantal munten mogen slaan, dus lage oplages en niet of nauwelijks in omloop komen.
Andorra zag hier ook wel brood in en heeft ook toestemming gekregen om euromunten te slaan, terwijl daar eigenlijk totaal geen reden voor was. Ook hier dus verplicht lage oplages.
Blijkbaar zag men toen in België dat daar flink aan te verdienen viel en kwam met het onzalige idee om ook alleen munten voor coincards te slaan in plaats van voor de omloop waar herdenkingsmunten voor bedoeld zijn. Ondanks dat dit strijdig is met EU richtlijnen, is er blijkbaar niemand die de Belgen wat dit betreft tot orde roept.
Goed voorbeeld doet goed volgen en nu ziet ook bijvoorbeeld Frankrijk hier brood in, beperkten de Belgen het nog tot 2 verschillende coincards per munt om dubbel zoveel aan verzamelaars van verpakkingen te kunnen verkopen, de Fransen verkopen nu één en dezelfde munt in 5 verschillende kleuren coincards, zodat er verzamelaars zijn die het gevoel hebben dat ze alle 5 kleuren in hun verzameling krijgen, en dus voor 50 euro besteden terwijl het om één simpele 2 eurmunt gaat. Malta en Luxemburg hebben ondertussen ontdekt dat je behalve verschillende verpakkingen ook nog eens varianten van de munten kunt slaan, door bijvoorbeeld verschillende muntmeesterstekens of productietechnieken zoals foto of reliëf te gebruiken. Vanzelfsprekend wordt dan ook nog weer eens bedacht dat die verschillende varianten ook nog weer eens in verschillende verpakkingen passen.
Al met al is het gevolg hiervan dat veel munten dus nooit in circulatie komen...
Om sommige series compleet te krijgen zal je toch iets moeten aanschaffen bij een handelaar. Lege plekken na een x aantal jaar opvullen is het leukste om te doen. 
Daar kan ik prima meeleven. Dat was ik ook van plan!
Is er een standaard werk waar ik de ontbrekende munten mee kan opvullen?
mvgr.

Daar kan ik prima meeleven. Dat was ik ook van plan!
Is er een standaard werk waar ik de ontbrekende munten mee kan opvullen?
mvgr.
Al met al is het gevolg hiervan dat veel munten dus nooit in circulatie komen...
Vandaar het spreekwoord, ergens munt uitslaan!
Tja, ik vind het vooral nogal een prijzige business als je bijv. 1500 euro moet neertellen voor een speciale 2 euromunt.
Nog een vraag: maken jullie de munten ook schoon? Bijv. met een poetsmiddel of colabadje alvorens ze in een de map te steken?
MVGR.
Vandaar het spreekwoord, ergens munt uitslaan!

Tja, ik vind het vooral nogal een prijzige business als je bijv. 1500 euro moet neertellen voor een speciale 2 euromunt.
Nog een vraag: maken jullie de munten ook schoon? Bijv. met een poetsmiddel of colabadje alvorens ze in een de map te steken?
MVGR.
Voor je dit gaat doen: lees eerst dit: viewforum.php?f=31
Dank voor de tips:
Bij een andere methode leg je de munten in cola. Liefst in een fles waar je dan na enige tijd de munten zachtjes van beneden naar onder laat glijden, en dit na bepaalde tijd enkele keren herhalen. Dit neemt wel een paar uur in beslag. Deze methode heb ik nog niet gebruikt.
Oude (dure) munten kun je beter niet reinigen volgens mij. Zeker niet met chemicaliën.
De euromunten zijn nieuwe munten en mss dat ik het daarom wel doe. Mss ook niet. Ik zal wel zien.
Het zal dan cola worden. Heb nog genoeg oude cola.
MVGR
Bij een andere methode leg je de munten in cola. Liefst in een fles waar je dan na enige tijd de munten zachtjes van beneden naar onder laat glijden, en dit na bepaalde tijd enkele keren herhalen. Dit neemt wel een paar uur in beslag. Deze methode heb ik nog niet gebruikt.
Oude (dure) munten kun je beter niet reinigen volgens mij. Zeker niet met chemicaliën.
De euromunten zijn nieuwe munten en mss dat ik het daarom wel doe. Mss ook niet. Ik zal wel zien.
Het zal dan cola worden. Heb nog genoeg oude cola.
MVGR